האם החוק הפולני יפגע בבשר כשר בטיסות?

הצעת חוק שהוגשה בפולין המבקשת לאסור שחיטה במדינה מעוררת סערה. הועלה גם חשש לפגיעה במערכות כשרות בכל אירופה בגלל שמקור הבשר הכשר ביבשת הוא פולין.

איטליז כשר בפולין shutterstock

בקהילה היהודית בגרמניה מביעים תדהמה מהצעת החוק החדשה של מפלגת השלטון בפולין. ההצעה עשויה לפגוע ואפילו להפסיק את השחיטה הכשרה במדינה ולהטיל עונש מאסר של עד 4 שנים על מי שיפר את ההגבלות. לטענת גורמים ב'איגוד הרבנים בגרמניה', ההגבלה על מחסור כשר עשויה להביא גם לפגיעה במנות המהדרין בטיסות ענקית התעופה הגרמנית 'לופטנאזה', שחלק גדול מהבשר הגלאט כשר שמחולק לנוסעים החרדים בו, מגיע מפולין.

בהצעת חוק בת 48 עמודים בנושא זכויות בעלי חיים, מבקשת הממשלה הפולנית לאסור על ביצוע שחיטה כאשר הבהמות אינן עומדות על רגליהן – והדבר יקשה מאוד לבצע שחיטה יהודית כשרה.

'איגוד הרבנים בגרמניה' מסר כי מדובר בהחלטה שריח חריף של אנטישמיות עולה ממנה – ומעבר לכך, הדבר עשוי לפגוע בשוק הבשר הכשר גם בגרמניה השכנה – שהיהודים בה מייבאים עופות ובשרים כשרים מפולין.

"מי שמוחה את זכר השואה, מוחה גם סממנים יהודיים שנשמרו לאורך הדורות", נמסר בהודעה החריפה מטעם האיגוד. "במשך אלפי שנים יהודים שמרו על שחיטה כשרה, למרות כל התלאות והקשיים – ואילו בפולין ה'נאורה' אוסרים על כך. מעבר לאיסור התמוה, שעשוי להביא לחקיקה זהה במדינות נוספות באירופה – הקהילה האורתודוכסית בגרמניה חוששת מפני מחסור חמור בעופות ובשרים כשרים, שמגיעים פעמים רבות מפולין הסמוכה. "יש פה עשרות-אלפי יהודים, שאלפים מהם שומרים כשרות. גם כך בשר כשר עולה פי כמה מבשר שאינו כשר ואנחנו חוששים ממחסור".

כתיבת תגובה