האם הצליחה רשות המיסים למגר את תופעת הכסף השחור?

אם לשפוט לפי תוצאות ביקורת שערכו פקחי הרשות בעכו והסביבה, התשובה חיובית. רק ב-6% מתוך יותר מ-180 עסקים שנבדקו, נמצאו חריגות. ברשות העניקו דגש לענף הצימרים שידיו מלאות עבודה בתקופה זו

רשות המיסים. צילום: דודי לדרמן

כמנהגה בשנים האחרונות בדרך להגברת האכיפה על העלמות מס, ערכה רשות המיסים מבצע ביקורת בעכו ובסביבותיה תוך שהיא מעניקה דגש מיוחד על ענף הצימרים באזור, במיוחד לנוכח הביקושים הגבוהים בענף התיירות בעונת הקיץ.

במסגרת המבצע ביצעו פקחי מס הכנסה 182 ביקורות בעסקים ממגוון תחומים והתברר כי רק כששה אחוזים מהם לא רשמו הכנסות כדין. אצל בעל צימרים באחד ממושבי האזור גילו הפקחים כי רישום ההכנסות האחרון בספרי ההזמנות היה בסוף אפריל. עוד התגלה כי לא נרשמו 7,600 שקלים שהתקבלו ממספר לקוחות. אשתו של בעל הצימרים הסבירה: "בעלי עבר ניתוח והייתי עסוקה איתו, לא הספקתי לרשום".

אצל בעלת צימרים באותו מושב נמצא סכום של 3,600 שהתקבל במזומן ולא נרשם בספרים. בעלת העסק טענה כי הייתה עסוקה עם התינוקות. בדיקת חשבון בנק של בעל צימרים במושב אחר העלתה כי לא רשם סכום של כאלף שקלים. בעל העסק אמר בתגובה כי עליו לבדוק את הדברים. בסך הכל ניתן לומר כי הנתונים מצביעים על מספר מועט של העלמת הכנסות.

בסלון כלות בקריית מוצקין מצאו המבקרים צ'ק בסכום של 7,000 שקלים שלא נרשם בספרים. בעלת העסק אמרה כי מדובר ב"צ'ק ביטחון, אנחנו רושמים כאשר משלמים לנו". במספרה בקריית מוצקין נמצא כי הכנסות מעשרה לקוחות שונים לא נרשמו בקופה. הספר הסביר כי "מדובר במקדמות, אני לוקח את הכסף לביטחון ובסוף אני רושם את הכל". בחנות שיש בקרית ביאליק נמצאו צ'קים לא רשומים בסכום כולל של כ-11.5 אלף שקלים. בעל החנות אמר כי "הלקוחות טעו ברישום הצ'קים, צריך לתקן אותם".

כאמור, אם לשפוט לפי דיווחים קודמים של רשות המיסים על ביקורות במקומות שונים בארץ, מצבם של העסקים באזור עכו והקריות טוב למדי. ברשות אומרים כי המבצע נערך כחלק מפעילותהנגד מעלימי מס במטרה לשפר את כושר ההרתעה, להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

כתיבת תגובה