האם יוכלו אברכים לסרב למתן טביעת אצבע בכניסה לכולל?

בית הדין הארצי לעבודה קיבל אתמול החלטה עקרונית שעשויה להשפיע על עובדים ומעסיקים ואפילו על אברכי כוללים. ההחלטה קובעת כי נטילת זיהוי ביומטרי מעובדים מפרה את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו

מכשיר זיהוי ביומטרי. צילום: Tanoy1412 | שאטרסטוק

פסק דין עקרוני שניתן אתמול (ד) בבית הדין הארצי לעבודה עשוי לשנות את הדרך בה עוקבים ראשי כולל אחרי אברכיהם ומעסיקים אחרי עובדיהם. פסק הדין קובע עקרון לפיו מעסיק אינו רשאי לדרוש מעובדיו לבצע רישום נוכחות באמצעות חתימה ביומטרית מכל סוג שהוא.

אין זה סוד שרבים הם מקומות העבודה בישראל שעברו לטביעת אצבע כתחליף לשעון הנוכחות. גם כוללים רבים התקינו את המכשיר הקטן שעוקב אחר הנוכחות של האברכים בכולל. עיריית קלנסוואה דרשה מעובדיה להחתים נוכחות באמצעות טביעת אצבע. ועד העובדים, ההסתדרות והסתדרות המעו"ף סרבו לכך.

הנושא עלה לדיון בבית הדין האזורי לעבודה וטענה כי נציגי העובדים לא אמורים להתערב בענייניה הטכניים וכי היא זו שיכולה לבחור את שיטת דיווח נוכחות העובדים כפי שתמצא לנכון. בדיון עלתה גם טענה לפיה השיטה הביומטרית נבחרה על מנת למנוע זיופים שכן היו עובדים שהחתימו כרטיסים של עובדים אחרים.

ההסתדרות והעובדים טענו שהדבר מנוגד לזכותם לפרטיות וראו בכך הפרה חד-צדדית של נהלי העבודה. יתר על כן, הם טענו כי הדבר משפיל ומביע חוסר אמון. מה גם שהעירייה יוצרת מאגר ביומטרי משלה שעשוי לסכן אותם בעתיד.

בית הדין האזורי דחה את עמדת העובדים וקבע כי העירייה יכולה לבחור בכל דרך שנראית לה לנכון על מנת לעקוב אחר נוכחות העובדים למרות הפגיעה האפשרית בפרטיותם. אבל העובדים לא וויתרו ויחד עם ההסתדרות ושורה של גורמים נוספים, ערערו לבית הדין הארצי לעבודה.

זה, כאמור, קיבל אתמול החלטה עקרונית שעשויה להשפיע על כל המעסיקים, וגם על כוללים רבים. ההחלטה קובעת כי מידע ביומטרי, בכללו גם טביעת אצבע, הוא מידע פרטי ולמעסיק אסור לדרוש מעובדיו לתת את המידע הזה בניגוד לרצונם.

ההחלטה מייחסת לנטילת מידע ביומטרי כהפרה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו שקובע בין היתר את הזכות לפרטיות, ושוללת לחלוטין את זכותו של מעסיק או כל גורם אחר שלא הוסמך בחוק, ליטול מאדם טביעת אצבע או כל זיהוי ביומטרי אחר שלא בהסכמתו. כאמור, ההחלטה עשויה להשפיע בין היתר על אברכים רבים שנדרשים למסור טביעת אצבע בכניסתם וביציאתם מהכולל.

חשוב לזכור כי החלטת בית הדין מחלקת בין דרישה שרירותית לכזו שהתקבלה בהסכמה בין העובד והמעסיק. עוד חשוב לזכור כי לא בהכרח שאברך כולל יכול להסתמך על הקביעה הזו שכן היא מתייחסת ליחסים שבין עובד ומעביד ולא בהכרח שהיא יכולה לחול על אברך כולל למרות עקרונותיה הזהים.

תגובה אחת ל: "האם יוכלו אברכים לסרב למתן טביעת אצבע בכניסה לכולל?"

  1. חוסר הבנה של השיטה
    טביעת האצבע היא על המכשיר עצמו ולא נאגרת בשום מאגר
    הנתונים שנאספים הם רק מספר מינוי

כתיבת תגובה