האם כדאי לכם להשקיע בנדל"ן ישראלי?

"מחירי הדיור בישראל הם מהגבוהים בעולם" קבע פיטר ג'ארט בראיון ל'גלובס'. ליאור זברג, יועץ השקעות, לא בטוח שמדובר בדבר רע וקורא למשקיע הישראלי לחשוב פעמיים לפני שהוא מחפש "מציאות" בחו"ל

צילומים: תהילה עייש. Africa Studio | שאטרסטוק

לאחרונה פורסם ב'גלובס' ראיון עם פיטר ג'ארט שקבע כי "ישראל היא אחד מחמשה שווקים שבהם מחירי הדיור הם הגבוהים בעולם". לצד פרסום זה צמחו כפטריות לאחר הגשם, שלל פרסומים על מגוון עסקאות נדל"ן מארצות הברית דרך ברלין ועד תאילנד. כולם כמובן מבטיחים שהתשואה בחו"ל גבוהה משמעותית מהתשואות בישראל.

התבוננות על שלל מרכיבי עסקת נדל"ן ועל התמונה המלאה תביא להבנה שונה. המשקיע הישראלי הנבון לא יחפש רק את התשואה השנתית, הוא יבחן את הביטחון הכלכלי, את יציבות מחיר הנכס וכמובן את התחזיות לעליית שווי הנכס אותו רכש. בהשקעות בחו"ל – בעיקר אצל אלו המפורסמות בראש כל חוצות – לא תמיד ימצא המשקיע את הביטחון והיציבות בעסקה, וישנו חשש שהמרוויחים העיקרים מהעסקה הם המוכרים או המתווכים.

את שוק נדל"ן למגורים בישראל אפשר לחלק למספר קבוצות:

נכסי יוקרה – שוק הנמצא בהאטת מחירים, וזאת בעיקר בשל ירידת הביקוש והיכולת של יהודי התפוצות לרכוש נכסים אלו, אשר היו פלח משמעותי של שוק זה.

נכסים יקרים, דירות בערים מרכזיות במרכז, וכן שכונות טובות בירושלים, הגיעו למחיר מקסימאלי, הן בהתאם לנכסים עצמם, והן בהתאם ליכולת הכלכלית של קהלי היעד של אותן השכונות. ישנן תחזיות שבאזורים אלה תיתכן ירידת מחירים קלה, וזאת לאור ירידת הביקוש בעקבות צמצום הקונים הפוטנציאליים. אם יש בועת נדל"ן בישראל היא בנכסים אלה.

נכסים בפריפריה – בשונה מהשוק היקר בערים המרכזיות, יש את הנכסים בפריפריה. שוק הפריפריה ובערים המתפתחות רחוק מאוד מהמחירים בערי המרכז. ישנו פער משמעותי מאד, משמעותי מידי. פער זה נותן לנו – המשקיעים – הזדמנות. גם אם אכן, תהיה ירידת מחירי דרסטית במרכזי הערים, התחזיות צופות כי הדירות בפריפריה תעלנה, וזאת בעקבות ההתפתחות הכללית של תשתיות חדשות שמקרבות את חלקן למרכזי הערים ולמקומות עבודה.

אפילו אם תתרחש נפילת מחירים של 20% בדירות במרכז שמחירן מעל 2.5-3 מיליון, שוויין של דירות דומות בפריפריה צפוי להישמר ואף לעלות. מדובר בעיקר במקומות בהם עדיין ניתן לרכוש נכסים במחירים לא רחוקים ממחירי עלות הבניה, כך שהסיכוי להפסד נמוך מאוד.

הזדמנויות ההשקעה בנדל"ן כיום נמצאות בעיקר בקבוצה האחרונה – בפריפריה – שם ניתן להשיג גם תשואות שנתיות טובות, ובעיקר צפי לעליית מחירים כאשר ישנו פיתוח לאזור ולסביבה אשר טרם מגולם במחיר הקניה.

בקיצור, אל תברחו מהר לחו"ל. ישראל של 2017, היא מדינה יציבה, בטוחה ועם הזדמנויות ששווה לבדוק.

2 תגובות ל: "האם כדאי לכם להשקיע בנדל"ן ישראלי?"

  1. מעניין…

  2. ארץ קטנה לכן המחירים לא ירדו. יגיעו לארץ הרבה מסתננים לא יהיה מקומות לינה חחחחחח

כתיבת תגובה