האם לכל רכב נדרש ביטוח חובה?

קניתם רכב חדש מהיבואן ואתם נהגים זהירים מאד. מעולם לא הייתם מעורבים בתאונה ולמעשה אינכם נוסעים כמעט. הנסיעה הקצרה מהבית לעבודה או לסופר נראית כאילו היא אינה מצדיקה תשלום של מאות שקלים לביטוח החובה שלכם. האם באמת נדרש לכל רכב ביטוח חובה? אולי ניתן לוותר עליו?

מה עושים עם הביטוחים? | תמונה: pixabay

ביטוח חובה – אסור לוותר

על פי החוק במדינת ישראל על מנת לנהוג ברכב בצורה חוקית יש לרכוש פוליסת ביטוח מתאימה לנהג הנוהג ברכב. הפוליסה היא עבור כל רכב בנפרד כאשר ניתן לציין בה את פרטי הנהג עצמו או לרכוש פוליסה לכל נהג ברכב. החלטה זו התקבלה כבר בשנת 1970 כאשר נחקקה "פקודת ביטוח הרכב".

מטרת חוק זה הייתה לוודא כי במקרה של פגיעה פיזית לנהג, לנוסעים עמו או להולכי רגל בסביבת הרכב יהיה כיסוי מתאים לשלם עבור הטיפול הרפואי עד ההחלמה מהתאונה, השיקום או ההוצאות הכבדות שמושתות על קורבנות של תאונות דרכים שהובילו לנכות.

לכן, גם אם יש בידכם את האפשרות לשלם באופן עצמאי על טיפול בנזקים פיזיים לגופו של אדם שנפגע בתאונה – אסור לוותר על רכישה של ביטוח חובה.

האם יש הבדלים בין חברות הביטוח במחיר פוליסת ביטוח החובה?

על מנת ליצור חישוב הוגן של מחיר פוליסת ביטוח חובה, משרד האוצר העביר הנחיות לחברות הביטוח הנוגעות לשקלול הפרמטרים השונים – החל ממאפייני הנהג ועד למאפייני הרכב. מחיר הביטוח תלוי בסוג הרכב, השנתון שלו, גיל הנהג או הנהגת, מינו וכן היסטורית הנהיגה שלו.

בכל שנה מחיר הפוליסה עשוי להשתנות מעט. גם אם לא הייתם מעורבים כלל בתאונת דרכים ולא תבעתם את פוליסת ביטוח הרכב מעולם עדיין תגלו כי המחיר עשוי לעלות או לרדת בסכום הנע בין עשרות שקלים למאות. הסיבה לכך היא השינוי במדד ובעלויות שיש לחברות הביטוח במקרים שבהם מופעל ביטוח החובה.

יש היום חברות ביטוח המציעות הנחה על רכישת מספר פוליסות ביטוח לאותו הרכב במקביל. לדוגמה: תוכלו לשלם פחות על ביטוח מקיף או צד ג' במידה ורכשתם מאותה החברה את ביטוח החובה. אין חוק, עם זאת, שמחייב אתכם לרכוש את כל פוליסות הביטוח מאותה חברה. לכן, כדאי להתקשר ולערוך סקר מחירים לפני שמתחייבים לפוליסה בחברה מסוימת.

מה אם נוהגים ברכב של חברים או קרובי משפחה ללא ביטוח?

כאשר אתם בוחרים לנסוע ברכב של קרוב משפחה חשוב לברר איזה סוג ביטוח יש לו. לפעמים, יש ביטוח המיועד לכל נהג ברכב ולעתים יש נהג נקוב שרק לו מותר לנסוע ברכב. במיוחד אם אתם נהגים צעירים או נהגים חדשים – יתכן ותדרשו לרכוש כיסוי ביטוחי רק לימים שבהם אתם משתמשים ברכב זה.

אם נתפסתם נוהגים ברכב ללא ביטוח לא תוכלו להשתמש בתירוץ "זה אינו רכב שלי". החוק מחייב אתכם להציג את פוליסת ביטוח הרכב אם התבקשתם, הן לאחר תאונה והן במקרה ששוטר עצר אתכם לבדיקה מקרית של רישיונות.

מהו העונש על נהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף?

החוק אינו מחייב לרכוש ביטוח מקיף או ביטוח צד ג', אך אם נתפסתם ללא ביטוח חובה צפו לעונש. העונשים יכולים לנוע בין תשלום של קנס כספי (כמו במקרה שנתפסתם משתמשים בטלפון נייד בזמן הנסיעה), להגיע לשלילת רישיון זמנית ובמקרים חריגים להגיע לעונשי מאסר. השוטר שתפס אתכם נוהגים ללא ביטוח יכול לזמן אתכם לבית המשפט לענייני תעבורה בו יפסוק השופט את העונש המגיע לכם.

לסיכום, כל רכב שעולה על הכביש חייב להיות מבוטח בביטוח חובה. רכבים שאינם תקינים ולא נוהגים בהם כלל יכולים להיות זמן מה ללא כיסוי ביטוחי. אך, אם תרצו למכור את הרכב, יש לעדכן את הרוכש כי אין ביטוח לרכב ועליו לרכוש פוליסה מתאימה לפני שינסה לנסוע עליו – גם אם מדובר בנסיעת מבחן קצרה על הכביש. נסיעה ברכב ללא ביטוח חובה עשויה להציב אתכם בפני סיטואציות לא נעימות כמו: קנסות כספיים, שלילה זמנית של הרישיון או אפילו עונשי מאסר לעבריינים שנתפסים שוב ושוב ללא כיסוי. לכן, לפני שאתם מתחילים לנהוג בכל רכב – וודאו כי תעודת החובה אכן מעניקה כיסוי המיועד לגילכם ושהיא כמובן בתוקף.

כתיבת תגובה