האם נחויב להעביר את חוזה השכירות ל"רשם שכירויות"?

לאחר שהצעה דומה נפלה בעבר, צפויה הבוקר וועדת השרים לענייני חקיקה לדון בהצעת חוק המבקשת לחייב אותנו לשתף את המדינה בכמה שכרנו או השכרנו את הדירה • איך זה יעבוד? באמצעות "רשם שכירויות"

חתימת חוזה | צילום: שאטרסטוק

וועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון הבוקר בהצעת החוק של חבר הכנסת רועי פולקמן מ'כולנו', שאליו הצטרפו חברי כנסת נוספים, לפיה יחוייבו שוכרי ומשכירי הדירות במדינה לשתף את המדינה בחוזה השכירות, באמצעות "רשם שכירויות" שיוקם לשם כך.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

על פי הצעת "חוק שכירות הוגנת", ימונה "אדם הכשיר להתמנות לשופט בית משפט השלום, לרשם לענייני שכירות דירות למגורים", בתיאום עם שרי האוצר והמשפטים ו"משכיר יעביר לרשם בתוך חודש מיום כריתה, הארכה, או חידוש חוזה שכירות למגורים למשך שנה ומעלה פרטים אלה, כפי שהם מופיעים בחוזה השכירות: כתובת הדירה המוזכרת, סכום דמי השכירות ושטח הדירה".

ההצעה מבקשת גם מהרשם שינהל את את מרשם הדירות להעמיד אותו בצורה שקופה לעיני הציבור – ללא זיהוי פרטי השוכרים והמשכירים – במטרה להילחם בעליות המחירים הבלתי פוסקות. בנוסף, "משכיר יצרף לחוזה השכירות העתק מחוזי השכירות שכרת עם שוכרים קודמים ב-12 החודשים שקדמו לתחילת תקופת השכירות החדשה לפחות, ובהם פירוט דמי השכירות ששילמו אותם שוכרים", לשון ההצעה.

"המציאות מוכיחה כי משכירים מעדיפים להציע לשוכרים לכרות חוזים קצרי טווח, לרוב לתקופה של שנה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "חוזה לתקופה קצרה עשוי לפגוע בוודאות של השוכר לגבי המשך מגוריו בדירה ומקובל לטעון כי יש בכך כדי לפגוע ברווחתו. יציבות מקום המגורים היא ערך חשוב לכל משק בית. ליציבות זו יכולה להיות השפעה בחלק מהמקרים גם על היציבות התעסוקתית. מאחר שלשוכר עלויות שקועות, כלכליות ואחרות בדירה, יוצא שסיום חוזה השכירות עשוי להסב לו נזק, הרי שהוא נמצא בנקודת מיקוח נחותה בהגיעה של תקופת השכירות לקיצה. לפיכך, בפני המשכיר עומדת אפשרות נוחה שלעיתים קרובות אף מנוצלת, להעלות את שכר הדירה בסכום הדומה לשיעור הנזק שעשוי להיגרם לשוכר אם ייאלץ לעקור מהדירה".

פולקמן מוסיף ומסביר בדברי ההסבר להצעה, כי "תופעה זו מתעצמת ככל שמדובר באזורי ביקוש שבהם קרוב לוודאי שיימצא שוכר חלופי שישלם לפחות את המחיר המקורי. תופעה זו, של העלאת שכר הדירה בכל שנה, אף כשמחיר השוק אינו מחייב זאת, היא תופעה כלכלית מוכרת אשר פוגעת בוודאות וביציבות בשוק השכירות, ועשויה ליצור מחירים שאינם משקפים נכון את השוק".

לפי המחוקק, אישורה של ההצעה תביא לכך שהשקיפות תמנע מהדיירים לחתום על חוזה יקר משמעותית מהשוכר הקודם. "במצב הנוכחי בשוק השכירות, נדרש לצמצם את חוסר היציבות, ולהקים רשם שכירויות שיהיה אחראי לרישום, סידור ופרסום כל חוזי השכירות שמועברים אליו במסגרת החוק, בו יוצגו לציבור מדדי שכירות לאזור המגורים בו שוקלים להתגורר בשכירות. תפקידו יהיה לאסוף מידע על חוזי שכירות וליצור לראשונה מסד נתונים על שוק השכירות שאינו קיים נכון להיום", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "באופן זה יוכלו הן שוכרים והן משכירים להכיר טוב יותר את השוק בו הם נמצאים באופן שיוכל לסייע להם לקבל החלטות מושכלות על בסיס מסד נתונים, להגדיל את התחרות, לשכלל את השוק ולטייב את כוח המיקוח של הצדדים".

תגובה אחת ל: "האם נחויב להעביר את חוזה השכירות ל"רשם שכירויות"?"

  1. כמה הבל פופוליסטי בחוק טפשי אחד. כמו כל דבר זה יצא משליטה ויעבור לניצול רע וציני.
    עדיין אפשר להעלות שכירות, אם יש ביקוש.
    זו בקרה מיסויית נטו, החוק צריך להתייחס לכך שיש משכירים רבים ששוכרים במקום אחר במקום

כתיבת תגובה