האת'ר שובר מחסומים, הביטקוין שוב מזנק

מייסד בית ההשקעות סקיי-ברידג': הביטקוין יגיע ל- 100 אלף דולר עד סוף 2021 • אנליסטים בכירים: "בזמנים של כסף קל, הפחד מהחמצה מתחזק – והוא אחראי חלקית לגידול הנוכחי בהתעניינות" • הפחד מהבועה מול אלה שקוצרים רווחים • ומי עומד לבצע את עיסקת רכש הביטקוין הגדולה בהיסטוריה?

חנות ביטקוין בת"א | צילום מרים אלסטר, פלאש 90

הביטקוין שוב מוכיח שאין לו תקרת זכוכית מאיימת. המטבע הקריפטוגרפי ממשיך בדהרה ושובר את השיאים של עצמו פעם אחר פעם. בשבת האחרונה כאשר כל עם ישראל מחה את עמלק והתענג על השבת, זינק הביטקוין אל מעל 57 אלף דולר. נזכיר כי רק באמצע השבוע שעבר חגג הביטקוין את חציית קו ה-51 אלף דולר לביט.

בשיא המסחר עבר המטבע הדיגיטלי את השווי של 57,600 דולר, ושווי השוק של מטבעות הקריפטו חצה בשנית אף רף הטריליון דולר. הנסיקה האדירה של הביטקוין השפיעה אף על המטבעות האחרים, כך יצא שהמטבע הדיגיטלי השני, האת'ריום, זינק גם הוא ושבר את מחסום ה-2,000 דולר למטבע. כעת נסחר האת'ריום סביב השווי של 1957 דולר לאת'ר. שווי שוק של המטבע עומד על כ-233 מיליארד דולר. ומתחילת השנה קפץ מחירו של האת'ר, המטבע השני בגודלו בשוק הקריפטו בכ-175%, נתון גבוה מאוד.

כעת נסחר הביטקוין סביב ה-57,351 דולר ומסכם עלייה שבועית של 8.2% עלייה חודשית של 72% ומתחילת השנה זינק המטבע הדיגיטלי הראשון בכ-75%. רק למען התזכורת, לפני שנה, בתאריך 21.2.20 הביטקוין עמד על שווי של 3,984 דולר לביט בודד.

נציין כי היום – כך לפי דיווח באתר ערביאן ביזנס – הודיע חוראם שרוף, יו"ר IBC גרופ, שהוא מתעתד לרכוש 100 אלף מטבעות ביטקוין – שווי ערך לכ-5 מיליארד דולר. איש העסקים, המתגורר בדובאי עומד לעשות היסטוריה של ממש ברכישתו, וזו תהיה ההשקעה הגדולה ביותר אי פעם ברכישת ביטקוין. לדבריו, הוא מעוניין לקדם את מטבע הקריפטו במיאמי ובכספים אלו תוקם עמותה שתקדם מיזמים שונים – ביניהם של חברת נדל"ן גדולה הפועלת במיאמי.

עדיו לגדולות?

האם מדובר בבועה או שמא המטבע עוד ירוץ קדימה? הדעות בעולם חלוקות באופן קיצוני. איש העסקים אנתוני סקרמוצ'י, מייסד בית ההשקעות סקיי-ברידג', מצוטט ב'גלובס' כמי שאמר כי להערכתו, מטבע הביטקוין יגיע לסכום של 100 אלף דולר כבר בסוף שנת 2021. זאת ועוד, לפני חודש וחצי העריכו אנליסטים של ג'יי פי מורגן צ'ייס כי הביטקוין אף יגיע לסכום של 146 אלף דולר בטווח הרחוק.

הדיווחים על משקיעים ממסדיים המצטרפים לביטקוין רודפים זה את זה. אחרי שטסלה החלו במסע רכישות לאחר ההודעה שהחברה תרכוש ביטקוין בכ-1.5 מיליארד דולר ותאפשר לבצע רכישות במטבע הדיגיטלי, גם חברת התוכנה מיקרו-סטרטג'י מבצעת רכישות גדולות בכ-900 מיליון דולר. ולא ניתן להתעלם מענקית האשראי מסטרקארד ובנק אוף ניו יורק מלון שהודיעו על האפשרות לשלם במטבעות דיגיטליים על השירותים שהם מספקים.

מנגד יש המתנגדים בתוקף ואחד מהם הוא פרופ’ רוביני שכינה את המטבע “שיטקוין”. לטענתו, “זו בועה שעומדת להתפוצץ”. בפוסט שפרסם במסגרת הבלוג האישי שלו בפייננשל טיימס, הוא מבקש להזכיר לכל המתלהבים כי בשנת 2018 התדרדר הביטקוין מכ-20,000 דולר עד לשפל של כ-3,000 דולר למטבע, קריסה שעלולה לחזור על עצמה בסיבוב הנוכחי.

מי שהפעם משחק בשוק – שלא התערב ב-2018 – הוא אלון מאסק. ציוציו בטוויטר מלבים את האש מתחת ליורה הרותחת ששמה מטבעות דיגיטליים. מאסק טען בציוץ כי הביטקוין הוא גרסה "פחות מטופשת" של כסף מזומן. "כשלכסף פיאט (מטבע חוקי) יש ריבית ממשית שלילית, רק טיפש לא יחפש דברים אחרים", כתב מאסק שטען כי "ביטקוין ואת'ר אכן נראים יקרים". הוא כתב כי הוא לא לגמרי מרוצה ממהלך רכישת הביטקוין של החברה.

בתשובה למנכ"ל יורופאק, פיטר שיף שהילל את הזהב כתב מאסק, "אם כתוב לך באימייל שיש לך זהב, לא אומר שיש לך זהב. עדיף כבר שיהיה לך קריפטו", צייץ מאסק. "כסף הוא רק סדרת נתונים המאפשר לנו להימנע מחוסר הנוחות של עסקאות חליפין. נתונים אלו, כמו כל מידע, חשוף לעיכובים וטעויות. המערכת הפיננסית עוד תתפתח למצב שבו יוכלו להקטין את העיכובים למינימום", כתב האיש העשיר בעולם.

פוחדים מהחמצה

"ייתכן כי הסיבה לזינוק היא פחד מהחמצה (FOMO)", אמר שיין אוליבר, ראש אסטרטגיית השקעות בחברת AMP קפיטל אינווסטורס לבלומברג. הוא הוסיף כי "בזמנים של כסף קל, הפחד מהחמצה מתחזק – והוא אחראי חלקית לגידול הנוכחי בהתעניינות". באתר TheMarker הובאה כתבה של אריק לם ב'בלומברג' ולדבריו, ועל פי נתוני בלומברג – מדד גלקסי קריפטו של בלומברג, העוקב אחרי ביטקוין וארבעה מטבעות דיגיטליים נוספים, יותר מהוכפל באותה התקופה.

הפחד שמדובר בבועה מלווה את כלל המשקיעים. "אם נתוני היסוד של חברות יהיו קשורים באופן הדוק לתנודות ביטקוין מכיוון שהם לפתע נהפכו לספקולנטים מהצד, אנחנו הולכים להיות בבועה במהירות הבזק", צוטט בבלומברג, אנליסט השווקים הבכיר קרייג ארלם מחברת מסחר המט"ח המקוונת אואנדה (Oanda).

על פי הדיווח, ההימור על עליית ביטקוין נחשב לאחת הפוזיציות הצפופות ביותר בעולם, לצד חשיפה למניות טכנולוגיה ושורט על הדולר, לפי מהדורת פברואר של סקר מנהלי הקרנות העולמי של בנק אוף אמריקה.

אוליבר מ-AMP אמר ב'בלומברג' כי במקרה שהביטקוין "יאבד את קסמו – למשל בשל רגולציה ממשלתית או בגלל שהמשקיעים פשוט יעברו לדבר החדש הבא – אז הוא עלול לצנוח במהירות".

כתיבת תגובה