הבורדו של ישראל: היקבים באזור יהודה יזכו לתו בינלאומי

מוצר כמו יין ראוי לטביעת אצבע ייחודית: במסגרת הבידול בין יינות בישראל אושר ליקבים מאזור מטה יהודה להוסיף לתיאור על זני הענבים, תקופת היישון, תהליכי הייצור – את הנפה בה גדל הענב • אם עד היום הכרתם את 'בורדו' או 'טוסקנה', קבלו את 'מטה יהודה' – הבורדו של ישראל

יותם שרון, יינן חבל יהודה | באדיבות המצלם

משרד המשפטים אישר ליקבים מאזור 'מטה יהודה' לסמן אותם בסמל מסחרי כיינות שנעשים מאזור זה בדומה לחבלי יין בעולם כגון בורדו, טוסקנה, ריוחה, פיימונטה ועוד, הידועים בזכות הגפנים האיכותיות ושיטות הפקת היין הייחודיות שלהם. 

איגוד היקבים בחבל יהודה פנה למשרד המשפטים שייתן להם את הזכות לסמן את היינות הנעשים מענבים שזהו אזור הגידול הבלעדי שלהם. בפנייתו למשרד המשפטים ויתר איגוד היקבים על הסחרחורת הכרוכה באישור הנושא דרך המחוקק היושב בכנסת ישראל (יהיה מי שימנה כאן ניצחון נוסף לשלטון הפקידים על פני שלטון החוק).

לראשונה בישראל יוכר אזור מטה יהודה כנפת יין (Appellation) ויקבל חותמת לאיכות יוצאת הדופן של הענבים הגדלים באזור כך מפרסם את 'וויינט'. יקבים המגדלים ענבים באזור הזה יזכו לחותמת בלעדית. אישור האזור הראשון בישראל יפתח פתח לאישורי אזור יין נוספים כמו הר ברכה, גליל עליון, גולן וכד'.

ההיסטוריה של הרי יהודה שזורה היטב בכרמי באזור. הגפנים שבמטה יהודה הם מהאיכותיים במדינת ישראל ומהווים אזורי גידול ליין איכותי כבר אלפי שנים. עם אישור משרד המשפטים יקבל כל בקבוק יין את סימן המסחר החדש ובתנאי שלפחות 85% מהענבים שבו גדלו בגבולות האזור שסומן במפה.

המפה שהוגשה למשרד המשפטים כוללת שלושה אזורים נושקים: אזור היין "יהודה" ואזורי המשנה "הרי יהודה" (שטח ההר הגבוה, ללא מדבר יהודה) ו"מורדות יהודה" (השטח שממערב להרי יהודה, בין קווי גובה 300-400 לשפלת החוף התיכונה).

בYNET דווח בהרחבה כי כבר במרץ 2017 נפגשו חברי מועדון "יקבי יהודה" והסכימו על הגשת בקשות רשמיות למשרד המשפטים להכרה כנפת יין. בשלב ראשון פנתה המועצה למומחים שונים במטרה לקבל סקירות מקצועיות אודות אזור יהודה, בדגש על נושאי גידול הענבים, ההיסטוריה והגיאוגרפיה. בעקבות סקירות מקצועיות אלו הוחלט להגדיר את גבולות אזור היין באופן מצומצם ומדויק ככל הניתן, ולחלק את שטחו לשני אזורי משנה, אשר יבטאו את השונות הפנימית הקיימת בתוך האזור, על אף מרכיביו ההומוגניים הכלליים.

בראשית שנת 2018, על סמך חוות דעת המומחים, דיווח 'ביזנעס' כי הוגשו למשרד המשפטים הבקשות הרשמיות לרישום סימן מסחר מאשר: Certification Mark, בהתאם למודל של "העולם החדש" של היין (כמקובל במדינות כמו ארצות הברית, צ'ילה ואוסטרליה), וכן בקשה לכינוי מקור – Appellation of Origin, בהתאם למודל "העולם הישן" (כמקובל בצרפת, איטליה וספרד), והכל בהתייחס ליינות המיוצרים מענבים הגדלים באזור המוגדר. 

החל מבציר 2019 צפויים צרכני היין בישראל ובעולם לפגוש את סימן המסחר החדש על תוויות בקבוקי היין של יקבי האזור בדומה לסימוני מסחר ייחודיים ברחבי העולם. סימון "יקבי יהודה", יהיה מעתה והלאה אישור המבטיח כי היין יוצר מענבים משובחים אשר גדלו בתחומי אזור היין האיכותי של "יהודה", או באחד מאזורי המשנה שלו "הרי יהודה" או "מורדות יהודה".

יותם שרון היינן של 'יקב חבל יהודה', במושב זנוח, אמר ל'ביזנעס' בעקבות ההכרזה, כי "אפשר לומר שזהו רגע היסטורי. הכרזת אזור יין זהו דבר שמקובל בעולם מאות שנים, דבר שמבדל מחשיב ומכבד את היין הנושא את שמו ועל כן זה צעד חשוב עבור מדינה הרוצה לקדם את ענף היין. 

"אזור הגידול, על מאפייניו הייחודיים, הוא הגורם המבדל החשוב ביותר בין יינות. לדעתי, כאשר יינן עושה מלאכתו כהלכה, הרי הוא שם את ביטוי מאפייני איזור הגידול בראש מעייניו, לפני מאפיינים אחרים, שכן זהו היחוד האמיתי של יינותיו. הכרה רשמית והגדרה רשמית של איזור כהרי יהודה הם צעד חשוב ביותר, ואני מקווה שתהליך דומה יחול ביתר אזורי הגידול של ארץ ישראל". 

תגובה אחת ל: "הבורדו של ישראל: היקבים באזור יהודה יזכו לתו בינלאומי"

  1. חיים חן חן על הכתבה
    נראה לי יותר מתאים לומר מטה יהודה הטוסקנה של ישראל

כתיבת תגובה