הבורסות ממשיכות לשעוט במורד הקורונה

הבורסה בתל אביב נסגרה שוב בירידות שערים קשות • גם וול סטריט צבועה באדום עם ירידות הולכות ומעמיקות • מחיר הנפט כבר מתקרב ל-21 דולרים לחבית • דרישה מבנק ישראל להגביר את התערבותו במצב השוק למניעת קריסת החברות הגדולות

מסכי 'קורונה' בבורסות העולם | אילוסטרציה: פלאש 90

שוק ההון ממשיך לייצר מסכים אדומים, בצל משבר הקורונה העולמי. המסחר בתל אביב הסתיים שוב בירידות שערים קשות. מדד ת"א 35 יורד ב-6.7%, מדד ת"א 90 מאבד מערכו 6.07% ומדד ת"א 125 ומדד הבנקים צונחים גם הם בשיעורים דומים. מניית אנרג'יאן בולטת בירידות, עם צניחה של 26.08%, מניית טבע איבדה 11.25% מערכה ונייס ב-16.09%.

מנגד, מניית קבוצת דלק המשיכה לשבור היום כל הדרך למעלה. במהלך המסחר מוסיפה המנייה לערכה 30.61%. בזק עולה ב-3.45%, ושפיר הנדסה בכ-2.05%. הדולר נרגע מעט לאחר מסחר ער. שערו היציג נסגר על 3.827 שקלים. ירידה של כ-0.9%.

הבורסה בניו יורק גם היא בצניחה חופשית. למרות ההתערבות של הבנק המרכזי, המדדים המובילים יורדים שם בסביבות ה-9 אחוזים. הנפט כבר נושק למחיר 21דולרים לחבית, לאחר שרק אמש פרץ את מחסום 30 הדולרים.

חברות התעופה האמריקאיות פנו לממשל האמריקני בבקשת תמיכה של 60 מיליארד דולר לפחות. המניות שלהן נופלות למרות הבטחת טראמפ אמש, כי הממשל יתמוך בהן במאת האחוזים. חברת טסלה יורדת בכ-17% וסוגרת ירידות של כ-70% מהשיא האחרון שנקבע. צניחת המנייה מתרחשת, על רקע השמועות, כי הרשויות באזור מפרץ סן פרנסיסקו, הורו לסגור את מפעל החברה במקום, בעקבות סגר הקורונה.

נגיף הקורונה ממשיך להדביק רבבות ברחבי העולם ולגבות חיים יקרים. קו ה-200 אלף נפרץ הלילה וכעת עומד המספר על 214,010 נדבקים ב-157 מדינות בעולם. אחוז המבריאים הולך ויורד, ככל שעולה מספר הנבדקים. אם בתחילת השבוע, עמד המספר על כ-50%, כעת מספר המבריאים מהנגיף עומד על 82,091 שהם פחות מ-40 אחוזים. מספר המתים מהמחלה עומד על 8,727. מספר הנדבקים בישראל עמד בעדכון האחרון (15:00) על 433 נדבקים, שישה חולים מאושפזים במצב קשה, 12 במצב בינוני וכל השאר קל, 11 החלימו לחלוטין ושוחררו לביתם. מספר אנשי הצוות הרפואי החולים בקורונה עומד על 21 נדבקים.

בהמשך להודעת בנק ישראל ב-16.3 על הפעלת כלי נזילות נוסף בשווקים הפיננסיים, מרחיב בנק ישראל את השימוש בכלי זה. בנק ישראל הודיע, כי יקצה בשלב זה, עד 15 מיליארד דולר, לעסקות החלף מול מערכת הבנקאות המקומית גם לטווחים של למעלה משבוע. בנק ישראל ימשיך להפעיל כלי זה, כל עוד הלחצים לנזילות דולרית ימשיכו להיות גבוהים מאוד.

יצוין, שכלי זה מופעל על ידי שימוש ביתרות המט"ח, שבנק ישראל צבר בשנים האחרונות. רמת היתרות הגבוהה, מאפשרת את הספקת הנזילות הנדרשת למערכת הפיננסית המקומית באופן יעיל.

כלי זה מתווסף, למכלול הכלים בהם בנק ישראל משתמש, על מנת להשיג את מטרותיו: יציבות מחירים, תמיכה במדיניות הכלכלית של הממשלה וביציבות המערכת הפיננסית.

אולם לטענת איגוד החברות, אין די בצעדים הנעשים ולדבריהם, הממשלה לא מגיבה למשבר הנזילות בשוק ההון, בנק ישראל חייב להיות המבוגר האחראי.

בתחילת השבוע ערך איגוד החברות הציבוריות, פגישת חירום עם יו"ר ונציגי רשות ני"ע. הרשות נענתה לחלקים מרכזיים מתכנית ההקלות שיזם האיגוד, ובין השאר, הרשות תאפשר מתן ארכה של 30 יום לתאגידים מדווחים, לפרסום הדוח התקופתי, וזאת עד ל-30.4.2020. בנוסף, הרשות פרסמה הבהרה מיוחדת, בדבר אפשרות ביצוע רכישות של ניירות ערך על ידי החברה או בעלי שליטה, לאחר פרסום מידע כספי מקביל.

במקביל, נערך בבורסה לני"ע מפגש מצומצם של הנהלת איגוד החברות הציבוריות עם הנהלת הבורסה ומנכ"לי איגודים נוספים בשוק ההון, בהם איגוד בתי ההשקעות, איגוד קרנות הנאמנות ואיגוד חברות הביטוח. במסגרת הפגישה דנו מנכ"לי האיגודים ומנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, במשבר הקורונה בשווקים, ובמגוון הכלים העומדים בפני משרדי הממשלה, בנק ישראל, רשות ני"ע ורשות שוק ההון, לייצוב המערכת הפיננסית. בכוונת האיגוד להמשיך לפעול לקידום תכנית חירום לשוק ההון הישראלי, תוך שיתוף פעולה עם הבורסה לני"ע, רשות ני"ע משרדי הממשלה וכל הרגולטורים.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, אומר בתגובה לתנודות בשוק ההון, כי "בנק ישראל חייב להתחיל לרכוש אג"ח קונצרני ומניות בשוק המקומי, אנחנו במשבר נזילות חריף והממשלה לא מתפקדת. בארה"ב הודיעו כבר על 3 חבילות חילוץ, בזמן שפה אין מנהיגות כלכלית".

לדברי פלטו, "אנחנו בעיצומו של אחד המשברים החמורים אי פעם, בתולדות הכלכלה העולמית, וממשלת ישראל לא מובילה מהלכים משמעותיים לייצוב שוק ההון ומתן מענה לבעיית הנזילות בשווקים, מה שעלול להוביל להחרפת המשבר וקריסה של עשרות חברות ציבוריות בישראל ופיטורים של עשרות אלפי עובדים".

כפתרון למצב מייעץ פלטו לממשלה, כי עליה "ליצור רשת ביטחון לחברות הציבוריות ולחסכונות העמיתים, בחיסכון ארוך הטווח, ולהגיב במהירות לחוסר בנזילות בשוק הישראלי, שסובל מפדיונות של עשרות מיליארדי שקלים".

תגובה אחת ל: "הבורסות ממשיכות לשעוט במורד הקורונה"

  1. נקווה לטוב

כתיבת תגובה