הבחירות בארה"ב ומחיר הנפט

במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-46 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-43 דולרים לחבית • סקירת הנפט השבועית של ד"ר גיל מיכאל בפמן מתייחסת לעליית מחיר הנפט בשבוע האחרון

טראמפ | צילום: Paul Hakimata Photography, שאטרסטוק

עליית מחיר הנפט בשבוע האחרון התרחשה למרות המתיחות בין ארה"ב ובין סין, שהחריפה לאחר שהנשיא טראמפ חתם על צו האוסר על תושבי ארה"ב לעשות עסקים עם WeChat, TikTok או עם הבעלים הסינים של האפליקציות הללו.

כפי הנראה, עיקר עליית מחיר הנפט נובעת מהיחלשותו של הדולר בעולם, אשר קיזזה בהשפעתה הנומינלית את השפעת הצפי הריאלי לעליית יצור הנפט של חברי OPEC+. היסטורית, קיים קשר הופכי מובהק בין היחלשות הדולר ביחס לסל המטבעות ובין מחיר הנפט. כך ברביע הראשון, עם התחזקות שער הדולר מחיר הנפט החל לרדת, כאשר הירידה במחירי הנפט התעצמה במהלך הרביע השני בשל הירידה החדה בביקושים שנבעו מהסגרים שהוטלו ברחבי העולם ועצרו את הפעילות הכלכלית, זאת במקביל להתחזקות הדולר בעולם. עם ההקלה בסגרים ובמגבלות והגברת הפעילות הכלכלית, הקשר בין מחיר הנפט לשער הדולר חזר והתהדק ומחיר הנפט עלה על רקע היחלשות שער הדולר. להערכתנו, המשך היחלשות הדולר צפויה לתמוך במחיר הנפט.

להערכתי, כל עוד מחירי הנפט יישארו מתחת ל-50 דולרים לחבית, הירידה בעלויות הקידוח לא צפויה לגרום לעלייה בפעילות הקידוח, אלא החיסכון צפוי לשמש לחלוקת דיבידנדים, לשירות החוב, ולהפחתת החובות של החברות.

ואל מול הבחירות בארה"ב, יש לציין כי על רקע הסקרים המצביעים על ההסתברות הגבוהה שג'ו ביידן יבחר לנשיא ארה"ב בנובמבר ועל רקע עמדתו הניצית כלפי שוק פצלי השמן בארה"ב העשוי לגרום לאיסור זמני של חלק מהפעילות בשוק הנפט, חברות האנרגיה האמריקאיות מנסות לנצל לטובתן את התקופה הנוכחית, בה הממשל תומך בסקטור האנרגיה ומעודד את פעילותו. חברת Devon Energy ממהרת להשיג אישורים לבארות נפט על האדמות הפדרליות בניו מקסיקו. החברה אמרה כי היא מצפה לקבל יותר מ-550 אישורים פדרליים. כמות זו מהווה יותר משלושת רבעים מה"פעילות הרצויה" של החברה בארבע השנים הקרובות.

במבט קדימה, מחיר הנפט יושפע מן הספקות, בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם, ובפרט בסין ובארה"ב, והשפעותיו על הכלכלה העולמית. OPEC+ מעריכים כי הביקוש לנפט ימשיך לעלות. אולם להערכתנו, הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך בעת הקרובה, זאת למרות שהביקוש למוצרי נפט החל לעלות מרמת השפל. במידה והגל השני של נגיף הקורונה ימשך באזורים נרחבים יותר ויותר אזי קיים סיכון להחזרת המגבלות החברתית במקומות שונים בעולם, אשר יאטו את הפעילות הכלכלית ויקטינו את הביקוש לנפט.

לעת עתה נראה שרק לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה, בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על צרכני הנפט הגדולים – תעופה ותובלה – ניתן יהיה לצפות להמשך עליית של ממש במחיר הנפט. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-46 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-43 דולרים לחבית. עם זאת, קיים חשש של ממש שבמהלך פרק הזמן שנותר עד לסוף 2020, עם דגש על מועדי פקיעת חוזי WTI בחודשיים הקרובים, תתכן ירידת מחירי נפט מחודשת, זאת ככל שהסימנים להחרפת מצב הווירוס ימשיכו ויתגברו.

בטווח הארוך יותר, רק לאחר התאוששות העולם ממשבר הקורונה המתמשך, ישנם גורמים שיתמכו בביקוש לנפט ובהם: חידוש צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי

כתיבת תגובה