הגירעון בחריש: הכתובת הייתה על הקיר

העיר חריש נמצאת כרגע בגירעון משבר תקציבי עמוק ועם תחזית עגומה עוד יותר לשנים הבאות עלינו לטובה • מהיכן נובעים הפערים הגדולים בתקציבים? • ומה הקשר בין הגירעון לעצירת הבנייה לחרדים?

בונים את הארץ | צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

העיר חריש שאמורה הייתה להיות הבטחת הציונות החדשה בהקמת עיר יש מאין, הולכת ושוקעת לתוך מערבולות חובות. הדברים עולים מתוך מכתב ששלח ראש העיר, יצחק קשת, למנהלת מחוז חיפה במשרד הבינוי והשיכון, נירית מיכאלי, המלווה את הפרויקט העירוני בשנים האחרונות.

במכתב שפורסם ב-TheMarker כותב קשת "הפער התקציבי של עיריית חריש, בין הוצאותיה לבין הכנסותיה, יגיע ב–2021 לכ–25 מיליון שקל. בשנים הבאות, עם התגברות האכלוס, הפער יגיע לכ–40 מיליון שקל בשנה. קבלת שכונת הפרחים במהלך השנה האחרונה וביתר שאת ב–2021, יחד עם סיום פרויקט תכנן־ובנה (שכונת בצוותא) – שתי שכונות עם יותר מ–4,000 יחידות דיור – יעמיס עוד יותר על תקציב הרשות".

כדי לדעת מהיכן נובעים הפערים הגדולים בתקציבים, נסביר כי הכנסותיה של עיר מחולקים בין תקציבי ממשלה והכנסות ממיסים. תשלומי הארנונה של התושבים, בפרט בערים צעירות כמו חריש מכסים אחוז זניח מתקציב העירייה. במקרה של חריש מדובר על 15% מכלל תקציב 2019. כדי להעשיר את הקופה מצרפים לעיר שטחי תעסוקה ומסחר ותשלומי המיסים באזורים אלה גבוהים יותר מתשלומי התושבים שבחלקם מקבלים הנחות מכוח החוק.

מכרזים לתעסוקה נכשלים

תמיר בן שחר מחברת הייעוץ הכלכלי צ’מנסקי בן שחר, הסביר בעבר כי "הסכום שמגיע מבתי המגורים מכסה רק כמחצית מהעלות של כל תושב לעירייה. לפי המדדים המקובלים, עיר מאוזנת, שבונה שטחי מגורים ל-1,000 משקי בית חדשים, צריכה לטפח במקביל 50,000 מ”ר של משרדים או מסחר".

לפי צפי האכלוס של חריש, העיר אמורה לטפח 30-50 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר אולם נכון להיום, עדיין לא קיימים בחריש שטחים שבהם ניתן לאכלס אזורי תעשייה. בדיווח ב-TheMarker נאמר כי ב–2018 ניסתה רשות מקרקעי ישראל לשווק שני מגרשים בייעוד של תעשייה ומסחר בחריש: האחד בשטח של כ–8,000 מ"ר שעלויות הפיתוח היו כ–30 מיליון שקל, והשני בשטח של כ–10,000 מ"ר שעלויות הפיתוח שנדרשו בו הסתכמו בכ–42 מיליון שקל – אבל שני המכרזים הללו נסגרו בלי שהוגשה להם אף הצעה. נוכח עלויות הפיתוח הגבוהות שנדרשו עבור המגרשים, ובהיעדר תמריצים מצד המדינה שימשכו יזמים בתחום התעסוקה והתעשייה, אין זה מפתיע שההיענות מצד השחקנים בשוק הנדל"ן נותרה אפסית.

העניין הוא שהכתובת הייתה רשומה על הקיר. כבר ב-2016 הוציא מבקר המדינה דוח ביקורת על המצב בחריש בו נכתב כי "בהיעדר מקורות הכנסה נוספים שיגדילו את הכנסותיה העצמיות, עלולה חריש להפוך במשך הזמן לעיר גירעונית המתקשה לתת שירות ראוי לתושביה ולעמוד בהתחייבויותיה". מבקר המדינה כותב בדוח שהבעיה קיימת עוד בשלב התכנוני של העיר: "בתכניות המתאר לא הוקצה שטח לאזור תעסוקה כמקור הכנסה לרשות המקומית. היעדרו של אזור תעסוקה עלול לפגוע בהכנסות המועצה המקומית ובצמיחתה, ולהותירה רשות גירעונית לאורך שנים".

הצבת תנאים להיתרי בנייה חדשים

גרירת רגלים ממשלתית לצד מערכות בחירות בלתי נגמרות הביאה את עיריית חריש להבהיר כי אין בכוונתם להמשיך להנפיק היתרי בנייה או לקדם תוכניות חדשות, זאת מחשש לקריסה כלכלית של העיר. קשת כותב עוד במכתב כי למרות המצב, המדינה ממשיכה לתכנן שכונות חדשות ותוספת יחידות דיור לעיר – אף שבמשרד הבינוי והשיכון ובמשרד הפנים ערים למצבה הכלכלי הקשה של העיר.

בדיווח ב-TheMarker הובא שבעיר תוכננה שכונת מעו"ף שתהווה את מרכז העסקים הראשי של העיר. אלא שבניגוד לשטחי המגורים בשכונה, שאוכלסו בקצב משביע רצון, נכשל שיווקם של שטחים רבים שיועדו למסחר ותעסוקה בשל חוסר היענות מצד הקבלנים.

בנוסף, עיריית חריש מבקשת לעכב את היתרי הבנייה של שטחי המגורים בתוכנית חריש דרום האמורה להכיל כ–330 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה, לצד כ–1,430 יחידות דיור נוספות. במכתבו מבהיר קשת למשרד הבינוי והשיכון כי עיריית חריש מציבה תנאים בדרך לאישור התוכנית. "ההתניות לתוכנית חריש דרום הן שלא ישווקו שטחים ולא יינתנו היתרי בנייה למגורים עד תחילת עבודות בפועל של כביש 611, יציאה דרומית לחריש, ומתן ערובה לעירייה כי כלל התקציב להשלמת היציאה הדרומית קיים ומשוריין. התניה נוספת היא שלא ישווקו שטחים ולא יינתנו היתרי בנייה למגורים עד האכלוס בפועל, ותשלום ארנונה מלאה, של 85 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה בשכונה זו". למעשה התניות אלו מעמידות בספק גדול את אישור התוכניות.

התוצאה: עצירת הבנייה לחרדים

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר ל-TheMarker "המשרד משקיע מאמצים אדירים בהקמתה וביסוסה של חריש. בעיר מתגוררים יותר מ–19 אלף תושבים, מהם כ–15 אלף עברו בשנתיים האחרונות. בכל הנוגע לשטחי התעסוקה והמסחר, המשרד מקים את התשתיות הציבוריות ובימים אלה יצאו לשיווק מחודש שני מתחמי תעסוקה, לאחר התאמת עלויות הקרקע מול רשות מקרקעי ישראל.

"בנוסף, המשרד מקדם שתי תוכניות בחריש, בהן 350 אלף מ"ר לתעסוקה. התוכניות נמצאות בדיונים מתקדמים לקראת אישור ומהוות נדבך חיוני לחיזוקה ולשגשוגה של העיר – הן יאפשרו ביסוס הכלכלה העירונית ויצירת מגוון מקומות תעסוקה. לגבי כביש 611, משרד הבינוי ומשרד התחבורה העבירו תקציב זה מכבר לנתיבי ישראל עבור תכנון מפורט של הכביש".

גורמים שונים במשרד הבינוי והשיכון ציינו ל'ביזנעס' בשיחות שלא לייחוס כי מצבה של העיר קשה אמנם, אך דיבורים לא מעטים נשמעו בכך שעצירת הבנייה ובעיקר השיווקים העתידיים בעיר, תמנע למשך זמן מה את האפשרות של משרד השיכון לייעד לחרדים נטו את שיווק השכונה הדרומית שבה קיימות כ-4,000 יח"ד לשיווק ועוד כ-1800 בשכונות נוספות בעיר.

5 תגובות ל: "הגירעון בחריש: הכתובת הייתה על הקיר"

  1. בעקבות כך שהעיר לא מתפתחת לשביעות רצונם של הציבור החילוני
    בתחומים של תעסוקה בילוי וכד"ו
    הציבור החילוני ממעט להגיע לעיר
    בכל שבוע עוברים מס' משפחות חרדיות לקריה החרדית (רח' ספיר והסביבה) וגובעם עובדות בשטח!
    ובנוסף מאות משפחות זכו במחיר למשתכן בשכונת בצוותא (ניתן לשמוע פרטים בהרחבה בקו של איגוד זוכי חריש החרדים 02-6442087)
    בכל מצב חריש דרום ושאר עתודות העצומות של הבניה בעיר ילכו לחרדים
    בעקבות כך שקבלנים שסימו לבנות בשכונת הפרחים מתקשים למכור את הדירות ומסבים את זה מחוסר ברירה להשכרה לטווח ארוך1
    חריש זה הפתרון המידי למצוקת הדיור החרדי במרכז הארץ!!!!

  2. אני לא מבין איך אפשר לחיות בעיר שבה יש שכונות שלמות שמנותקות מתחבורה ציבורית.
    זה ממש סיוט לצאת מהעיר ולא לדבר על זה שבכלל אין אף קו שפועל בתוך העיר עצמה.

  3. אל תאמינו לעסקנים חרדים שמנסים לעשות עליכם סיבוב.
    חריש זאת עיר לכל הפחות מעורבת, עם מיעוט חרדי שהולך וקטן.
    הציבור החילוני נוהר בהמוניו היות ועסקים בעיר פתוחים גם בשבת ומערכת החינוך החילונית טובה.
    כל פרוייקט חרדי נפל בעיר הזאת, כנראה גם של כותב התגובה הראשונה, והוא מנסה להביאכם למצב שבו תשימו את כספיכם על קרן הצבי.
    ראו הוזהרתם.

  4. יש כיום בחריש 5 פרויקטים חרדים מאוכלסים של לעבדך באמת ותמימי דרך ברסלב ס"ה 470 דירות
    ועוד 4 בבניה "גיי' הנדסה" לציבור החסידי ותולדות אהרון "א מ אלון" לציבור הליטאי "ודיור בר השגה" ברח ספיר ס"ה 300 דירות
    כך שמי שטוען שפרויקטים נופלים אינו דובר אמת
    הציבור החרדי גדל מיום ליום בשנה הבאה יפתח בית יעקב נוסף ות"ת נוסף בעקבות הגידול התמידי
    לגבי תחבורה יש סדיר לחדרה פרדס חנה וכן לרכבת, לחיפה ולת"א
    רוב תושבי העיר דתיים \חרדים 6 מתוך 9 חברי המועצה כולל ראש העיר דתיים \חרדים
    כך שהעיר מבוססת היטב בציבור חרדי שמתרחב מיום ליום
    התגובות של הציבור החילוני בכל כתבה שעולה פה משדרות פחד מהעובדה המוגמרת הזו!!!

  5. יהודה טיב טעם אל תבלבל את השכל

כתיבת תגובה