הגרעון יגדל מאוד אבל "בלי בריאות אין כלכלה"

הנגיד קרא למשרד האוצר להעמיק את כניסת היד לכיס מאחר ולדבריו בלי בריאות, אין כלכלה • מספר דורשי התעסוקה חצה הערב את רף 20 האחוזים ומספרם עומד מעל 837 אלף מובטלים • הבורסות בארץ ובעולם ממשיכות את המגמות החיוביות מאמש והבנקים המרכזיים ממשיכים את הבטחות התמיכה שלהם

שמרו על הבריאות בשביל הכלכלה | צילום: דוברות משרד הבריאות

מגפת הקורונה לא עוצרת והנסיקה של מספר החולים בארץ – העולה בהתמדה ובאופן מעריכי – מעוררת דאגה גדולה. עד עתה, אותרו בארץ 2,369 בני אדם החולים בנגיף הקורונה. נתון המהווה קפיצה של מעל 800 חולים מאמש. בבתי החולים, מאושפזים 39 חולים במצב קשה, אשר מחוברים למכונות הנשמה. 64 חולים מאושפזים במצב בינוני, מספר זהה של 64 בני אדם שהחלימו וכל היתר קל. מספר הנפטרים בארץ מנגיף הקורונה עומד על חמישה בני אדם שניגפו המגפה. כולם עם מחלות רקע נוספות.

קצב ההדבקה בישראל הביא את מקבלי ההחלטות בממשלה ובמשרדים הרלוונטיים להחמיר את הסגר על ישראל. החמרת ההגבלות על תנועת האזרחים, תחמיר עוד יותר את המשבר הכלכלי העובר בימים אלה על כל אחד ואחד מאזרחי מדינת ישראל.

הראשונים להיפגע היו העובדים, שנשלחו לביתם מפאת חוסר הפעילות. משירות התעסוקה נמסר כי נכון להערב (ד') מספר דורשי העבודה הפעילים בשירות התעסוקה הכולל – יחד עם המתייצבים הפעילים מהתקופה שקדמה למשבר הקורונה (כ-160 אלף) – עומד על 837,629 בני אדם. על פי הערכות, עד חג הפסח יגיע מספר דורשי העבודה לכמעט מיליון איש.

מאות אלפי דורשי עבודה

שיעור האבטלה עבר הערב את ה-20%. להזכירכם, בחודש פברואר – אי שם בעבר הרחוק, לפני כחודש – עמד שיעור האבטלה על 3.4% בלבד! מתחילת מרס ועד כה, נרשמו 679,778 דורשי עבודה חדשים בשירות התעסוקה. רק היום, עד השעה 17:00 נרשמו 21,902 איש.

אולם צריך לסייג את הדברים ולהדגיש, 90% מדורשי העבודה החדשים, הם בחל"ת. כלומר, עובדים שמקום העבודה ממתין להם לסיום משבר הקורונה. אם כי סביר להניח, כי השוק לא יתאושש מהר וקצב החזרה לעבודה יהיה ארוך איטי וקשה.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, מסר לתקשורת תמונת מצב, על קצב העברת נתוני דורשי העבודה, למוסד ביטוח לאומי: "הבוקר, אנו משלימים את העברת פרטיהם של עוד 100 אלף נרשמים אצלנו, לביטוח לאומי – סה"כ כ-400 אלף עד כה – על מנת שיקבלו את דמי האבטלה שלהם הם זכאים, בהקדם האפשרי. נמשיך בהעברה של 'מנות' אלה, גם בימים הבאים, ונשלים עד סוף החודש את העברת נתוני כל הנרשמים".

גראור הוסיף, כי בשירות התעסוקה עדיין רואים מספרים נמוכים יותר, של דורשי עבודה חדשים, לעומת השיאים בשבוע שעבר, אולם הם אינם משלים את עצמם כלל, "ברור שההחמרות וההגבלות הנוספות, במסגרת המאבק בקורונה, עלולות להביא עוד גלים. אנו מקדישים תשומת לב מרבית לסיוע למובטלים ולמעסיקים, הפעילים גם בתקופת חירום זו, ונערכים ל'יום שאחרי' ההגבלות המחמירות ולחזרת המשק לתפקוד – תקופה שצפויה להיות בעצמה הדרגתית ומורכבת".

בלי בריאות אין כלכלה

במטרה להרגיע את המשק וכדי להוריד את מפלס החרדה, ערך אתמול בנק ישראל מסיבת עיתונאים מורחבת. הדוברים פרסו בפני הציבור, את המדיניות הפיסקאלית והמוניטארית של בנק ישראל, במאבק במשבר הקורונה.

נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, אמר במסיבת העיתונאים, כי מכיוון שמדובר במשבר גלובלי, הוא "עומד בקשר שוטף ורציף, עם נגידי הבנקים המרכזיים המובילים בעולם ועם מוסדות פיננסיים בינלאומיים". הנגיד הטעים ואמר, כי "מטרת העל שלנו היא לתמוך בכלכלה ובחברה, כך שיוכלו לצלוח את התקופה הנוכחית ולהגיע מוכנים ליום שאחרי המשבר.

"בסופו של יום, בלי בריאות אין כלכלה, אבל בלי כלכלה גם לא תהיה בריאות. וזהו עיקרון מפתח שיהיה על כולנו לזכור, לאורך ההתמודדות עם המשבר הזה. המשבר היכה בנו כאשר כלכלת ישראל הייתה במצב טוב. ובכל זאת, עוצמתו והיקפו מחייבים פעולות, בסדרי גודל חסרי תקדים".

בסקירת הפעולות שכבר נעשו, אמר הנגיד, כי בנק ישראל השיק שלוש תוכניות, כדי לסייע למערכת הפיננסית בקשיי הנזילות: הזרמת נזילות לשוק האג"ח הממשלתיות; תמיכה בשוק המט"ח באמצעות מכרזי החלף; ושלישית, אתמול הודיעו על תוכנית של רכישת אגרות חוב ממשלתיות, בהיקף חסר תקדים של 50 מיליארדי שקלים, על מנת להפחית את עלויות האשראי עבור העסקים ומשקי הבית.

הגדלת הגירעון מומלצת

"אנחנו עוקבים דקה אחר דקה, אחר ההתפתחויות בבורסות ברחבי העולם ובארץ. לפיכך, שלא יהיה לאף אחד ספק: בכל מצב של החמרה או סימנים לכשלי שוק בשווקים הפיננסיים, יש לבנק ישראל את כל הכלים כדי להחזיר את הנזילות לשווקים", אמר הנגיד.

הנגיד גם התייחס למערכת הבנקאות בישראל, כרגולטור של המערכת ואמר: "נכנסנו לתקופה זו עם מערכת בנקאית איתנה, בעלת תיק אשראי איכותי ומבוזר ועמידות מוכחת במצבי קיצון. הנחינו את הבנקים להעניק אשראי לעסקים ולמשקי הבית ופרסמנו הקלות רגולטוריות שיתמכו בכך.

"לשמחתי, המערכת הבנקאית נרתמה באופן ראוי לציון ומסייעת לעסקים ולמשקי הבית להתמודד עם המשבר. נקטנו גם לא מעט צעדים כדי לסייע לציבור, ובפרט לאוכלוסיות החלשות, בהתנהלות שלהם מול המערכת הבנקאית בעת הזו".

הנגיד אמר, כי "זה הזמן לתמוך בעסקים ובאזרחים, כדי שהמשבר לא יעמיק וכדי לאפשר לעסקים ולמשקי הבית לצאת ממנו במהירות, כאשר המגבלות הבריאותיות יוסרו". לטענתו, "הכדור עובר כעת לידי הכנסת והממשלה". הנגיד בירך על הצעדים הכלכליים שהאוצר נקט עד כה, אולם אמר, כי "על מנת להתמודד עם המשבר, יהיה עלינו להקצות משאבים בהיקפים גדולים יותר. גם במחיר של הגדלת הגרעון".

לדבריו, "ראוי שתוקם רשת ביטחון תקציבית משמעותית, בהיקף של כ-15 מיליארד שקל, כאחוז מהתוצר, לפחות כשלב התחלתי. סכום שייועד לצורך התמודדות נחושה של הממשלה, עם משבר הקורונה ותמיכה בהישרדותם של עסקים קטנים ובינוניים". הוא חתם את דבריו ואמר, כי הוא "סמוך ובטוח שנצא מהמשבר הזה מחוזקים!"

הלוואות זולות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, התייחס בדבריו לשוק מטבע החוץ ושוק אגרות החוב הממשלתי, החיוניים לפעילות המשק, בימים הסוערים אלה. הוא הסביר את החשיבות של השווקים בעת הזאת. בדבריו אמר המשנה, כי בנק ישראל לא מסתפק בכך שהריבית קרובה לאפס, וכי "אם יש צורך, אנחנו נרחיב את השימוש בתוכניות החדשות, על מנת למתן את הכאב הכלכלי שנובע מהמשבר. משקי בית רבים, וגם חברות עסקיות, יאלצו לקחת הלוואות גישור, על מנת להחזיק את הראש מעל המים, בתקופה בה אין להם הכנסות. אנחנו מעוניינים שהלוואות אלו, ועליות המימון באופן כללי, יהיו זולות ככל האפשר".

במסיבת העיתונאים השתתפו גם, המפקחת על הבנקים, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל וכן מר חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל, שדיבר על מערכות התשלומים בישראל, שלדבריו "פועלות באופן בטוח ויציב ומספקות את מלוא השירותים. הציבור ממשיך להשתמש באמצעי התשלום הדיגיטליים ובשירותים הדיגיטליים, כבשגרה (כדוגמת העברות בנקאיות, אפליקציות תשלום, הפקדות שיקים בסלולר ועוד), שבתקופה כמו זו, החשיבות שלהם גדלה עוד יותר.

מלאי מזומנים זמין

בתחום המטבע, המנכ"ל הציג את תמונת מצב המזומן בישראל: "בחודש האחרון חל גידול של כחצי אחוז, במחזור המטבע, בסך כ-4.5 מיליארד שקלים והוא עומד כיום על 91.2 מיליארד. גידול זה נבע בחלקו, מביקוש של הציבור וחלקו מגידול של יתרות התאגידים הבנקאיים, במסגרת הגברת המוכנות, לקראת ביקושים למזומן של הציבור. ביומיים האחרונים אנו מזהים ירידה משמעותית בביקוש של הציבור למזומנים, דבר שעולה בקנה אחד עם מגבלות התנועה והצמצום בפעילות הכלכלית.

"בבנק ישראל קיים מלאי שטרות ומעות, למתן מענה לכל תרחיש של ביקוש, ועובדי מחלקת המטבע שהוחרגו כעובדי חיוניים, פועלים בשיטה של צוותי גיבוי. כדי לסכם אומר בפה מלא, כי הרציפות התפקודית של מכשירי המשיכה האוטומטיים, גבוהה יותר אפילו מאשר בשגרה. אספקת המזומנים נמשכת בכל רחבי הארץ".

עלות ההשבתה במיליארדים

ב'כלכליסט' דווח אמש, כי על פי הערכות הבנק, אם ההשבתה תימשך עד סוף אפריל, עלותה תעמוד על כ-50 מיליארד שקל, כ-3.5% תוצר. חודש נוסף, כמעט יכפיל את העלות וזו תגיע לכ-90 מיליארד שקלים (כ-6.4% תוצר). במידה ויוחמרו ההגבלות שמטילה הממשלה, כפי שצפוי לקרות ממש בזמן הקרוב, הנזק הכלכלי עד סוף אפריל, יעמוד על 69.2 מיליארד שקל (כ-4.9% תוצר). אם ההגבלות החמורות יימשכו עד סוף מאי, העלות למשק תעמוד על 126.8 מיליארד שקל (כ-9% תוצר).

לאחר מסיבת העיתונאים אתמול, זינק השקל כצפוי והדולר נחלש בכ-1.5%. היום ירד הדולר ב-0.44% ושערו היציג נקבע על 3.642 שקלים. לאחר הסגירה המשיך הדולר להיחלש והוא נסחר בכ-3.63 שקל לדולר. האירו ירד ב-0.81% ושערו נקבע על 3.9372 שקל לאירו.

תמיכה ישירה לכל אמריקאי

המסחר בבורסה בתל אביב היה ער היום, לאחר העליות החדות אמש בוול סטריט (מדד דאו ג'ונס נסק אמש ב-11.4% – העלייה היומית החדה מאז 1933 ונכון לרגע זה, עלייה של ששה אחוזים נוספים) מחזור המסחר מתקרב לכ-2 מיליארד שקל. המדדים המרכזיים נסחרו בתנודות קלות ובמגמה מעורבת, אולם המסחר הסתיים בעליות קלות ברוב המדדים.

גם המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה חיובית, זאת בהמשך לעליות השערים החדות אמש. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הביע אמש אופטימיות, כאשר התברר כי ישנה הסכמה של הקונגרס והבית הלבן, בדבר חבילת תמריצים בהיקף של 2 טריליון דולר, למלחמה במשבר הכלכלי, שיצר נגיף הקורונה.

בעקבות ההסכמה, ההצעה תובא היום להצבעת המחוקקים בארה"ב. מהדיווחים בתקשורת עולה כי במסגרת התוכנית, יקבל כל אמריקני בוגר תמיכה ישירה של 1,200 דולר, ו-500 דולר יועבר לכל ילד.

מניות חברות התעופה, המקוות להיות ראשונות לקבלת נתח מהעוגה הגדולה, מזנקות בעשרות אחוזים, כאשר מניית בואינג, כבר הגיעה לעלייה של 30%.

דחיית תשלומי המע"מ

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שיגר לחשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, ולמנהל רשות המסים, ערן יעקב, הצעות לשורת צעדים לביצוע מיידי, כדי לשפר את הנזילות של העסקים, הקריטית להישרדותם של העסקים הנפגעים, כתוצאה ממשבר הקורונה.

לדבריו, "מימון חוץ בנקאי, הוא כיום אחד המכשירים הפיננסים היעילים, בפתרון בעיות מימון לעסקים קטנים ובינוניים. אנו חייבים לאפשר מינוף חזק יותר בגיוס מקורות, ולעניות דעתי, בדרך של ערבות מדינה, על אשראי שהם נוטלים ממקורות חוץ. זו הלוואה לכל דבר אך מאפיינים שונים וסדרי גודל אחרים".

לין מציע בנוסף, גם את דחיית תשלומי המע"מ, מאחר וזהו כיום אחד הרכיבים המשפיעים ביותר, לעניין שיפור הנזילות בעסקים ואין צריך לומר, שנזילות כיום, היא הישרדות העסק. "כאלטרנטיבה מידית, אני מציע מעבר היום למע"מ על בסיס מזומנים, ויש לכך הצדקה ברורה. כשעסקים כרגיל, הספק מעביר את חיובי המע"מ, אפילו אם לא גבה אותו בפועל.

"אין אנו בזמן של עסקים כרגיל", כותב לין, "ספק לא יוכל להעביר לאוצר, סכומי מע"מ אותם לא גבה. זה ימוטט את הנזילות. מנגד, אין סיבה שעסק אשר לא העביר בפועל סכומי מע"מ לספק, יזדכה במה שלא שילם. מסיבה זו מע"מ על בסיס מזומן, המקובל בחלק מן העסקים, חייב כיום לחול על כולם ואין מקום להבחנה בין עסקים גדולים וקטנים".

עוד הוא ביקש לטפל, בנושא הספקים למערכת הבריאות, מאחר והם סובלים מפיגורים ופירעון חובות. "גם עסקים גדולים נופלים, כשאין הם מצליחים לעמוד בדרישות הנזילות". מסיים לין את בקשתו.

הנסיך אובחן כנשא

מספרי הנדבקים בעולם ממשיכים לקפוץ ולהטריד. מספר הנדבקים הגיע ל-451,355 בני אדם, מתוכם נפטרו כבר 20,499 איש.

מבריטניה נמסר, כי הנסיך צ'ארלס אובחן כחולה קורונה והכניס עצמו לבידוד עם רעייתו.

ספרד עברה היום גם היא את מספר המתים מהנגיף בסין, עם 3,434 מתים, כשאיטליה מטפסת למספר הבלתי נתפס של 7,503 אנשים שמתו מנגיף הקורונה.

כתיבת תגובה