הדעות חלוקות: הפחתת מס רכישה למשקיעים – טובה למי?

ותיקי ענף הנדל"ן ובכיריו מגיבים למהלך של כ"ץ שלא להאזין לתכנית של ליצמן להפחית לגמרי את מס הרכישה למשקיעים בפריפריה • כ"ץ מציצע להפחית את המס ל-5% במקום 8% •ייתכן שמשרד השיכון יתנגד להחלטה

רכישת דירה | צילום: שאטרסטוק

הדעות בענף חלוקות: הפחתת מס רכישה למשקיעים טובה לענף – אבל לא מספיקה. בעקבות הפרסומים כי בכוונת שר האוצר ישראל כ"ץ להביא לידי הממשלה החלטה להפחית את מס הרכישה למשקיעים ל-5% (במקום 8% כיום) מגיבים וותיקי הענף למהלך.

"מס הרכישה שהוטל על משקיעים בשיעור של 8% היה מופרז ועצר עסקאות רבות בשוק", טוענת עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות', "הוא פגע לא רק במשקיעים וביזמים אלא גם במי שירש שליש דירה למשל, ורצה לרכוש לעצמו דירה למגורים אך מצא עצמו נאלץ לשלם מס רכישה של עשרות ולעיתים מאות אלפי שקלים".

"יש לזכור", מציינת עו"ד נעמה שיף, כי "גם כי מס רכישה הוא מס מחזור ולא על מס הרווח ולכן עצם גבייתו אינה מוצדקת. לכן ההחלטה להפחית את מס הרכישה היא נכונה אבל יש לפעול בצורה מהירה, ולא ליצור מצב שהשוק ייעצר בהמתנה להחלטת הממשלה. כבר עכשיו דווח שייתכן ומשרד השיכון יתנגד להחלטה. אם החלטה משמעותית כזאת תישאר באוויר ללא הכרעה היא רק תגרום נזק לענף ותגדיל את אי הוודאות בנוסף לאי הוודאות הקשה בשל משבר הקורונה".

"אין ספק שמדובר במהלך מצוין ומבורך של השר כ"ץ" אומר יורם אביסרור, סמנכ"ל שיווק ומכירות ב'אביסרור משה ובניו'. "המהלך המהיר של שר האוצר, מעיד גם על הבנה של השר, שדרושים צעדים משמעותיים ומהירים כדי לעורר את ענף הנדל"ן בטח בתקופה כזאת. אני שמח שקברניטי המדינה מבינים שההשקעות חייבות להישאר בגבולות מדינת ישראל ולא לצאת החוצה ליעדים באירופה או ארה"ב כפי שראינו בשנים האחרונות. אני בטוח, שהצעד הזה יחזיר משקיעים לשוק, יחזק יזמים, שהיססו אולי לפתוח פרויקטים בתקופה האחרונה ויעשה טוב בטווח הקרוב והרחוק לענף".

ואילו נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת 'האחים דוניץ' סבור, כי אמנם "הרעיון של שר האוצר החדש מצוין, ואני בהחלט חושב שצריך להחזיר את מס הרכישה למה שהיה לפני כחלון. אני רק מקווה שהוא באמת ידאג לכך שזה יקרה ולא יישאר רק ברמת הדיבורים. כתוצאה מהמשבר הכלכלי שהגיע בעקבות הקורונה ענף הנדל"ן סובל ממיעוט עסקאות. צעד כזה מבורך שכן הוא יעיר את שוק הנדל"ן וכתוצאה את כל התעשיה הקשורה לענף הנדל"ן. החלטת שר האוצר חשובה מאד גם לקליטת היהודים המבקשים לשוב ארצה עקב מגפת הקורונה וההכרה בביטחון שהמדינה העניקה בשירות הרפואי".

"טוב יעשה שר האוצר ישראל כ"ץ אם אכן יפעל להפחתת מס הרכישה למשקיעים", ציינה ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית בחברת 'צרפתי שמעון', "המהלך של כחלון להעלאת המס למשקיעים לפני כמה שנים הדיר אותם למעשה מהשוק וגרם להם להשקיע את כספם במדינות אחרות. כתוצאה מיציאת המשקיעים מהשוק, היצע הדירות להשכרה ירד – ובהתאמה מחירי השכירות עלו. אני מאמינה שצעד זה יתרום לריסון מחירי השכירות וכן יסייע להגדלת היקפי הפעילות בענף הנדל"ן שמהווה את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים", אמרה צרפתי-זבולון.

ומה באשר למשקיעים שברחו אל מעבר לים? רמי בסירטמן מנכ"ל קבוצת 'רם אדרת' בטוח ש"המשקיעים היו חלק מהותי ומשמעותי משוק הנדל"ן ובשנים האחרונות, ראינו כיצד הם עוזבים את השוק ומחפשים השקעות מעבר לים. לדעתי המהלך של השר כ"ץ, הוא מבורך ושקול וימשוך חזרה את המשקיעים, שמחפשים היכן להשקיע את כספם . המהלך הזה יתרום להתעוררות השוק וזה חשוב שבעתיים בתקופה של חוסר ודאות בה אנחנו נמצאים כעת . במקום שכסף יצא אל מעבר לים, הוא יושקע פה, בישראל".

בדומה לדעתה של צרפתי-זבולון, גם לירון פרי מנכ"ל 'פרי נדלן' סבור, כי החלטת האוצר להפחתת מס רכישה נלקחה מאוחר מדי, ומדובר בפלסטר על בעיה מורכבת שצריכה תכנון מקיף לכל ענף המגורים בישראל. "ההחלטה נכונה אך צריכה להיות עם מס נמוך עוד יותר והיה עדיף לפני שנה. בכל מקרה היא נותנת מענה חלקי בלבד".

ועד כמה ישפיע המהלך על השוק? יקי בריגה מבעלי 'בריגה נדלן' מעריך כי המהלך שמקדמת הממשלה לא מספיק כדי להשפיע על השוק. "שוק הנדל"ן בארץ צריך חשיבה מקיפה וכוללת בשיתוף פעולה עם התאחדות הקבלנים. יש ליזמים הרבה מה להגיד. לצערי, טיפול בחלק מהבעיות, כמו שוק המשקיעים, לא יוביל לשינוי וחבל על הכסף של המדינה והציבור. רק פתרון כולל ישפיע באופן משמעותי על המצב הקיים והורדת המחירים בענף".

תגובה אחת ל: "הדעות חלוקות: הפחתת מס רכישה למשקיעים – טובה למי?"

  1. ומה עם מס השבח? צריך גם אותו להחזיר לימים שבו יכלו למכור דירה נוספת בפטור אחת לארבע שנים, כי שום דבר חכם לא צמח מהתוכנית ההזויה של כחלון. מאז מס השבח הכבד כולם רק נתקעו עם הדירות שלהם בלי כל יכולת להזיז אותן ואף אחד לא מוכר דירות להשקעה. כל תזוזה של דירה להשקעה לא משתלמת כי היא מאבדת מערכה מרוב שמס השבח שמוטל עליה כבד ואח"כ גם מס הרכישה כבד, כך שלא נשאר דבר מהדירה. הדירות מתיישנות אצל בעליהן בעל כורחם. כתוצאה מכך כולם סובלים: השוכרים סובלים מדירות להשכרה בשוק שמתיישנות ומתפוררות כי בעליהן לא יכולים להחליף אותן בקצת יותר חדשות, הצעירים שרוצים לקנות את דירתם הראשונה לא מוצאים דירות להשקעה ישנות שנמכרות בשוק כי הן תקועות ללא כל יכולת תזוזה, וגם המדינה מפסידה. כי יש פחות עסקאות. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? כנראה שהם לא היו כאלה חכמים. מיהרו להנחית מכות ומדיניות ללא כל הבנה בסיסית של התוצאות וההשלכות הקשות. המטרה של הורדת המחירים ממילא לא הושגה כי התמחור לא קשור בכלל לשוק הדירות להשקעה כלל, אלא לתמחור של הקבלנים בלבד. שוק הדירות הלך לישון והמחירים אותם מחירים . אז לא חבל ? כולם מפסידים מזה שיש פחות עסקאות. ובעיקר המדינה.

כתיבת תגובה