ההבדלים העיקריים בין שרת פיזי לשרת ייעודי

עסקים רבים מתלבטים האם להיעזר בשירותי שרת פיזי או לחלופין בשירותי שרת ייעודי, וכיוון שאין תשובה חותכת, נעצור להסביר במה דברים אמורים

פקידות, קלדנות, עבודה על מחשב | אילוסטרציה: PIXABAY

ובכן אם נתחיל מנקודת ההתחלה, נציין ששרת וירטואלי מהווה נדבך מאותו שרת פיזי, נדבך שמכיל הגדרות ייעודיות בכול הנוגע לנפח רוחב הפס, זיכרון מערכת הפעלה ומעבד, אם כי גם ראוי להבין שכל שרת וירטואלי מציע פרטיות, משמע המשאבים אינם מתחלקים בין שאר השרתים, וכיוון שהתקנה של שרת וירטואלי נחשבת מהירה, כך גם השכרה של שרת פיזי מתבצעת במהירות.

עלות

עוד ראוי לציין שמערכת שרתים וירטואליים מאפשרת לבצע מספר פעולות מבלי להשפיע על מנעד המערכות, וזאת להבדיל ממה שקורה בשרת הייעודי, בו שתי מערכות הפעלה שונות מצריכות שימוש בשני מחשבים. כמו כן, חשוב להבין ששרת וירטואלי נועד להשיג התאמה מרבית מבחינת משאבי השרת, כך למשל ניתן מענה ממוקד בכול הנוגע לדרישות תעבורה. בנוסף, בין שרת וירטואלי לשרת ייעודי קיימים לא מעט קווי השקה, אך כמובן שגם הבדלים, אם כי ההבדל העיקרי נוגע לעלות – העלות של שרת ייעודי נחשבת הרבה יותר יקרה, ועל כן לפני בחירה נדרש לבצע אפיון צרכים מקצועי, כאשר המטרה תמיד זהה: הוצאה רווחית לצד מענה טכנולוגי מקיף.

ביצועים וגמישות חומרתית

לאחר שיישרנו קו, נעבור להשוואה יותר פרטנית, אך ראשית נתחיל להשוות את רף הביצועים. פה נמצא שהביצועים יחסית זהים, ולו בזכות מערכת וירטואליזציה שמאפשרת לשרת הווירטואלי פנייה ישירה לרכישה חומרתית, משמע כל עוד שניהם מתבססים על אותו מפרט, לא תמצאו פערים מבחינת ביצועים. עם זאת, מבחינת גמישות חומרתית, נמצא שבשרת הווירטואלי קיימים שינויי חומרה שכן מצריכים איפוס ובאופן כללי ניתן לומר שמהרגע שמתעוררת בקשה שנוגעת לתוספת חומרתית ועד שבפועל מתבצעת ההפעלה, יש לחכות סביב ה5 דקות. מנגד, בשרת הייעודי כל שינוי חומרתי מוביל לכיבוי ולהתקנת הרכיב באופן פיזי, עובדה שמובילה לנתוני לdowntime שנעים סביב הרבע שעה, אך יש לקחת בחשבון שמהרגע שמתבצעת ההזמנה ועד שהפעולה מתבצעת עוברים כ4 ימים, ולו כי נדרשים להזמין מהיבואן את החלק הרצוי.

תחזוקה ואמינות

השרת הווירטואלי מציע אנשי תמיכה שמייצגים את החברה שממנה שוכרים את שירותי השרת ואף עליהם מוטלת החובה למנוע עומס יתר. ברגע שאכן מתגלה עומס יתר הנציגים מוסיפים שרתים פיזיים, או לחלופין משדרגים את אלו שקיימים. מנגד, שירותי תחזוקת חומרה בשרת ייעודי אינם נעזרים בנציגי החברה המאחסנת, אלא האחריות מוטלת על הלקוח, הלקוח הוא זה שצריך להחליט מתי וכיצד לשדרג את החומרה. מבחינת אמינות, השרת הווירטואלי נחשב מאוד אמין, אך ישנן נקודות תורפה שמושפעות מהשרת הפיזי, למשל עדכון מערכת הפעלה. למה הכוונה? כאשר עורכים ריסטארט גם השרת הווירטואלי ייפול. עם זאת, בהנחה ומערכת הווירטואליזציה מתבססת על יותר משרת אחד, הרי כששרת אחד נופל השאר עוברים באופן אוטומטי לשרת חלופי מבלי שמורגשת נפילה. מה קורה בשרת הייעודי כשהשרת הראשי נופל? ובכן אם לא מגדירים שרת חלופי המשמעות היא .downtime

נפח ואחסון

מבחינת נפח אחסון, השרתים הווירטואליים ניזונים משרת אחסון צדדי שמאופיין בכמות אחסון משמעותית לצד שרידות גבוהה, משמע גודל הHD אינו מוגבל. מבחינת השרתים הייעודים, הרי שהנפח מותנה במספר הכוננים ואילו הנפח המקסימאלי נחשב גדול ביותר, כך שאפילו אם נפל HD בודד, השרת ממשיך כהרגלו. לאור הדברים לא חסרים הבדלים בין שתי האופציות ועל כן נחזור למסקנה שכבר העלנו: חובה לבצע בחירה לצד ייעוץ מקצועי, ובהתייחס לסך הפרמטרים האישיים.

כתיבת תגובה