ההוצאה לפועל תעדכן חייבים שנגבו מהם כספים שלא כדין

בדיון בוועדה לביקורת המדינה הבטיח מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה כי הרשות תפעל מול הרשויות המקומיות במטרה לאתר תיקי חייבים בהם נגבתה ריבית "אסורה" ותעדכן את אותם חייבים שנגבו מהם כספים בגביית יתר

השכר עולה? | אילוסטרציה: Suprun Vitaly, שטארסטוק

בדיון שהתקיים היום (ב) בוועדה לביקורת המדינה התחייבו נציגי רשות האכיפה והגבייה ליידע חייבים שנגבתה מהם ריבית גבוהה מהנדרש. תחילתו של הסיפור בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם באפריל האחרון. מהדו"ח עלה כי מאות אלפי חייבים חויבו בריבית גבוהה מעל זו המותרת.

כך למשל 156 אלף תיקים נגד חייבים לרשויות המקומיות. הריביות שנדרשו על ידיהן חרגו משמעותית מהריבית המותרת בגבייה. משר המשפטים הנחה את הרשות להפחית את הריביות בתיקים אלה, אך במחציתם לא נעשה דבר והריבית הגבוהה נותרה על כנה כשהיא הולכת ותופחת עם הזמן.

המבקר טען כי יש לערוך "סדר" בתיקי ההוצאה לפועל ולוודא שחייבים לא נדרשים לשלם ריבית "אסורה".

במקרים אחרים התגלו "טעויות" שמשמעותן עלולה להגיע לכדי מיליוני שקלים. כך למשל הציג המבקר מקרה של טעות הקלדה שהקפיצה את הריבית באלפי אחוזים. עוד טען המבקר כי הרשות אינה נוהגת בגילוי לב עם החייבים ואינה מוסרת להם את כל המידע בכדי שיוכלו לטפל בחוב שלהם.

היום כאמור קיימה הוועדה לביקורת המדינה דיון בנושא, בדיון עלו טענות לפיהן למרות שחלפו חודשים רבים מאז פרסם המבקר את הדוח, מעט מאוד השתנה. התברר כי למרות שמשרד הפנים קבע תקרת ריבית לחובות אותם חבים אזרחים לרשויות המקומיות, אלו "מצפצפות" על הקביעה ומשרד הפנים אינו נוקט סנקציות על מנת לאכוף את תקנותיו שלו.

בדיון אמרו נציגי רשות האכיפה והגבייה כי מרבית הליקויים בדוח המבקר תוקנו, עם זאת הודו כי סכומים שכבר נגבו בעבר שלא כדין לא הושבו לבעליהם. יושבת ראש הוועדה, חה"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון כי מחלוקת בין הרשות למשרד הפנים מעכבת את החזר הכספים העודפים שנגבו שלא כדין. "כל יום נפתחים למעלה מאלף תיקים חדשים ויש לוודא שפתיחת התיק תהיה תקינה, ושהחוב הוא אמיתי – ובריבית המתבקשת. למרות ההוראה בדיון הקודם, כי יש לבנות מנגנון של החזרה מידית של הכסף שנגבה בגביית יתר, עד היום כלום לא קרה", אמרה אלהרר

כאמור, מנכ"ל הרשות שנכח בדיון, הבטיח כי הרשות תפנה לכל הרשויות המקומיות שפתחו תיקים בהוצאה לפועל ותדרוש מהן מידע אודות הריבית שנגבתה מהחייבים. כמו כן, אמר כי הרשות תעדכן את החייבים שנמצא כי שילמו סכום עודף. עם זאת, עדיין לא ברור מי יחזיר לאותם חייבים את הכסף שגבו מהם שלא כדין, ומי ייתן את הדין על-כך.

נזכיר כי חוב שהאזרח חב לרשות נושא ריבית, אך לא ברור מה קורה במקרה בו הרשות היא זו שחבה לאזרח חוב כאשר גבתה ממנו ריבית אסורה שלא כדין. האם גם אז תישא הרשות בתשלום הפרשי ריבית והצמדה כחוק?

כתיבת תגובה