ההסתדרות נגד ועד העובדים בנמל: רוצים נורמות פסולות

ההסתדרות הכללית פנתה היום לבית הדין לעבודה וביקשה למנוע מהלאומית לטעון כי היא מייצגת את עובדי הנמל. "הלאומית מעניקה כלי למימוש רצונותיהם של קומץ חברי הוועד, שרוצים להחזיר נורמות פסולות לנמל".

בונים נמל מתחרה באשדוד. צילום: פלאש 90

לאחר בדיקה שערכה ההסתדרות אמש (מוצ"ש) ממנה עלה כי להסתדרות הכללית רוב חוסם בין עובדי נמל אשדוד, ובעקבות הביקורת החריפה שמתחה זו על התנהלות ההסתדרות הלאומית, פנתה ההסתדרות הכללית היום (א') לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו שימנע מההסתדרות הלאומית להעלות טענת יציגות בנמל אשדוד בתקופת המו"מ על ההסכם הקיבוצי ולאחר חתימתו של ההסכם.

הבקשה הדחופה למתן צו על תנאי כוללת גם את הדרישה לקיום דיון דחוף בנושא במעמד הצדדים המעורבים. בדברי ההסבר מציגה ההסתדרות הכללית את תהליך גיבוש הרפורמה בנמלי הים של ישראל והשפעתה על זכויות עובדי הנמל. ההסתדרות טוענת כי ניהלה מאבק מורכב וממושך במטרה להגן על זכויות עובדי הנמל, תוך שנאסר עליה לנקוט, בשלבים שונים, צעדים ארגוניים בעניין.

עוד אומרים שם כי המו"מ בנושא הבשיל להסכם עקרונות בינואר לפני שנה, ובמסגרתו, לטענת ההסתדרות, הושגו הישגים בשווי מיליארדי שקלים שעניינם הכשרת נמל אשדוד לתחרות מול הנמל הפרטי והגנה על זכויותיהם של עובדי הנמל.

כיום מתנהל בין הנהלת הנמל ובין העובדים מו"מ קיבוצי על מנת לחתום על הסכם קיבוצי מפורט, בהמשך לאותו הסכם עקרונות שהושג, תוך שההסתדרות הכללית טוענת כי היא עומדת על דרישתה למתן ביטחון תעסוקתי לעובדי דור ב' ומספר סוגיות נוספות השנויות במחלוקת.

כך, שלטענת ההסתדרות, עצם קיום המו"מ על ידה מונע מההסתדרות הלאומית להעלות טענות לפיהן היא המייצגת את עובדי הנמל. בנוסף טוענת ההסתדרות כי ההסתדרות הלאומית קשרה קשר עם ועד העובדים, וניסתה להעביר באמצעותו את העובדים לארגונה. בבקשה לבית הדין נכתב כי: "הלאומית בענייננו משמשת אך ככסות ומעניקה את הכלי המשפטי למימוש רצונותיהם האישיים של קומץ חברי הוועד, להבדיל מתפקיד של ארגון עובדים לשמש לטובת כלל ציבור העובדים בנמל".

ההסתדרות מציינת בבקשה כי "תכלית ההתנהלות של חברי הוועד הייתה להחזיר לנמל נורמות פסולות של נקיטה בשביתות פראיות, כוחנות ובריונות תוך האדרה של תקופה חשוכה בה הייתה שחיתות בנמל. התנהלות אותה פעלה ההסתדרות לעקור מן השורש בניגוד לרצונם, תוך לחימה ומחויבות חד משמעית לזכויות העובדים וביטחונם התעסוקתי".

בסיכום דבריה טענה ההסתדרות הכללית כי בהעדר צווי מניעה "קיימת סכנה ברורה של החזרת הגלגל שנים אחורה, חזרה לנורמות התנהלות פסולות ובריוניות, וסיכול יכולת עובדי הנמל להשיג את הישגיהם במסגרת מאבק ארגוני ומו"מ קיבוצי לגיטימי. פעולות הלאומית, הנעשות, בחוסר תום לב מובהק וקיצוני, יוצרות סיכון מוחשי להישגים שההסתדרות השיגה עד מועד זה בפרט בעניין הרפורמה – פירות מאבק קשה, כואב ועיקש שמתנהל מזה שנים, תוך סיכול המו"מ לחתימת הסכם קיבוצי מפורט המתנהל מאז חתימתו של הסכם העקרונות בינואר 2016 והעתיד לעגן את זכויות העובדים בעקבות הקמת הנמלים הפרטיים".

עם זאת, מעקב אחרי הדיווחים בתקשורת בשנים האחרונות סביב נמל אשדוד, מעלה את השאלה כיצד ומדוע נוהל מאבק העובדים ברפורמה באמצעות איומי השבתה, שביתות איטלקיות ונזקים של ממש ליבואנים וליצואנים הישראלים.

כתיבת תגובה