ההפתעה שציפתה לחופרים: 'מערה' עתיקה בבורות המים

במהלך עבודות במתחם שערי צדק הישן נחשפה לפתע תגלית מרעישה: בורות מים מימי האימפריה העות'מאנית • לאחר זיהוי הפתחים, גלשו הצוותים באמצעות חבלים אל תוך הבורות, לצורך מדידות והתרשמות ממצבם • לגולשים חיכתה תמונה מרהיבה: שני חללים גדולים, שכל אחד מהם כ- 12 מטר אורך, 6-7 מטר רוחב וגובה של לפחות 6 מטרים • הבורות שרדו בשלמותם • פנים הבורות היה מטויח במקור ונשמר כולו, וכלל חלל קורה בשלושה קמרונות צולבים

הבורות שנחשפו | צילום: מידטאון ישראל

בורות מים מימי האימפריה העות'מאנית נחשפו לאחרונה במסגרת פרויקט 'מידטאון ירושלים', הממוקם במתחם מבנה 'שערי צדק' הישן בירושלים, שנעשה בשיתוף ובאחריות צוותי מחלקת השימור והתכנון של עיריית ירושלים.

אחד ממאפייני האדריכלות בבירה בעבר היו בורות תת-קרקעיים לאיסוף מי גשמים מגגות וחצרות. על פי תוכניות בנייה מקוריות מהמאה ה-19, נודע כי בורות מים גדולים נבנו בתחום מבנה בית החולים ההיסטורי 'שערי צדק', אך טיבם ומצבם של הבורות, לוט בערפל. כחלק מתהליך השימור שעובר המתחם ורתימתו לצורכי הבנייה החדשנית, הוחלט להסיר את האבק מעל האלמנטים העתיקים של המבנה. המשימה הייתה לגלות האם בורות המים המרהיבים והעתיקים של בניין שערי צדק ההיסטורי עדיין עומדים על תילם.

בתהליך גילוי הבורות הובאו למתחם צוותי בדיקת רדאר חודר קרקע מטעם ישראל קנדה – 'מידטאון ירושלים', למיפוי שכבות תת-קרקעיות ונעשתה חפירה זהירה לחשיפת מיקום פתחי בורות המים אשר צופו שכבת בטון דקה, עטוית אדמה וצמחיה. לאחר זיהוי הפתחים, גלשו הצוותים באמצעות חבלים אל תוך הבורות, לצורך מדידות והתרשמות ממצבם.

לגולשים חיכתה תמונה מרהיבה: שני חללים גדולים, שכל אחד מהם כ-12 מטר אורך, 6-7 מטר רוחב וגובה של לפחות 6 מטרים. הבורות שרדו בשלמותם. פנים הבורות היה מטויח במקור ונשמר כולו, וכלל חלל קורה בשלושה קמרונות צולבים (מדובר באלמנט בנייה עתיק ונפוץ באדריכלות הרומית והגותית. קמרון צולב הנו שם לחיפוי תקרה בצורת צלעות היוצאות מפינות המרובע של החלל, אל הפינות הנגדיות – ונפגשות בפסגה המחודדת).

הצוותים המודדים סיפרו כי מי הגשמים העומדים בבורות ושורשי העץ המשתלשלים לתוכם העצימו את המסתורין והקסם שבמבנה, אשר נדמה לפתע כמעין מערה. בד בבד, צורת התקרה המרשימה וסגנון הבניה שיוו לחלל כולו נופך מיוחד, המזכיר קתדרלה עתיקה.

לדברי הצוותים, חשיפת הבורות מכניסה את הצועדים בו לימים עברו: פסיעה בחלל גדול ורחב ושמיעה של הד הצועדים. סגנון הבנייה העתיק של התקרה והקירות מעצים את תחושת ההדר ומגרה את הדמיון, מלווה בניחוח של חיים אחרים. עולם עתיק, זר וקסום שפועם בלב ליבם של החיים המודרניים בירושלים. פעם היו כאן בורות מים עתיקים שענו על צרכים קיומיים של הקהילות השונות שגרו בירושלים והיום – החיים ההיסטוריים מפעפעים אל היומיום המודרני באמצעות שילוב של פרויקט 'מידטאון ירושלים' הייחודי והחדשני הכולל מתחם מגורים, מלונאות, קהילה ומסחר מודרני וחדשני, המשלב מבנים ואלמנטים היסטוריים – המוקם בימים אלו בירושלים.

עם התקדמות הפרויקט, צפויים הבורות לעבור הליך שימור משמעותי ובעתיד יוכלו להוות חלק חשוב ומרשים מכל מבנה שיוקם במקום, ולהעניק נופך עתיק, פועם וקסום למתחם כולו.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "חשיפת בורות המים מימי האימפריה העות'מאנית היא נדבך נוסף בגילוי סודות מעברה של ירושלים ההיסטורית. שילוב ישן בחדש – היסטורי במודרני, הופך את ירושלים לעיר מלאה בקסם אדריכלי סוחף ומרגש".

5 תגובות ל: "ההפתעה שציפתה לחופרים: 'מערה' עתיקה בבורות המים"

  1. תורידו 12 מטר אדמה מכל ירושלים ותגלו 3000 שנה אחורה את הכל

  2. מרגש מאד לראות את דפי ההיסטוריה למול העיניים

  3. ועכשיו הפלסטינים יטענו- אלה מ-שלנו ,-הפלסטינים הקדומים, עלינו לחזור ולחיות במתחם שערי צדק בירושלים, נא להרוס את בית החולים-
    אנחנו באים,- מליון שאהידים עולים לירושלים.

  4. בתקווה שיפתחו אותם לביקור הציבור. כל אתר היסטורי הנפתח לתיירים מגביר את ההוד והדר של עיר עתיקה זו.

  5. מדהים

כתיבת תגובה