ההצטננות בשוק: פחות ביקוש, פחות הלוואות משכנתא

מחוז חיפה ומחוז תל אביב ניצבים בראש טבלת הירידות בהיקף רכישת הדירות החדשות | עם זאת, כרבע מהדירות החדשות שנמכרו מתרכזות בערים נתניה, אשקלון, ת"א, ר"ג וירושלים | בנק ישראל: ירידה חדה של 14.8% נרשמה בהיקף המשכנתאות שנלקחו לעומת החודש הקודם

משכנתאות | צילום: שאטרסטוק

לפי נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום על הכמות המבוקשת של דירות חדשות – אפריל-יוני 2022, עולה כי בשלושת החודשים הללו, הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-15,970 דירות, מתוכן רק כ-10,970 דירות חדשות נמכרו – כ-68.7% מהכמות המבוקשת. במילים אחרות הביקוש עדיין רב על ההיצע בלמעלה מ-30%. עם זאת, מדובר בירידה של ירידה של 14.4% לעומת הרבעון הקודם, ינואר-מרץ 2022, דבר המהווה את המשך המגמה.

כרבע מכלל הדירות החדשות שנמכרו מתרכז בערים: נתניה, תל אביב-יפו, אשקלון, רמת גן וירושלים, שבהן נמכרו יותר מ-400 דירות בשלושת החודשים אפריל-יוני 2022.

כ-25.2% מהדירות החדשות שנמכרו, היו בסבסוד ממשלתי.

כ-5,000 דירות חדשות שלא למכירה – 31.3% מהכמות המבוקשת, מהן: 63.6% נבנות במסגרת בנייה עצמית ו"בנה ביתך", מתוכן 41.8% במחוז הצפון. 12.5% מהדירות נבנות למטרת השכרה, 31.5% במחוז הצפון ו-29.2% במחוז חיפה. 6% מהדירות נבנות במסגרת קבוצת רכישה, יותר ממחציתן במחוז המרכז (53.5%).

בחודש יוני 2022 הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-5,110 דירות. נתוני המגמה מראים כי חלה ירידה של 1.8% לעומת החודש הקודם. מתוך הכמות המבוקשת: כ-3,550 דירות חדשות נמכרו. בהתאם לנתוני המגמה חלה ירידה של 3.4% לעומת החודש הקודם. מספר הדירות שלא למכירה עמד על כ-1,560. בהתאם לנתוני המגמה חלה ירידה של 1.2% לעומת החודש הקודם. בסוף חודש יוני נותרו למכירה כ-47,100 דירות, ומספר חודשי ההיצע שבהם הדירות 'על המדף' עומד על 13.1 חודשים.

ערים מובילות במכירות דירות | מקור: למ"ס

במקביל שוק הדיור ממשיך לאותת על הצטננות – על רקע האינפלציה הגואה וריבית בנק ישראל שעלתה בראשית חודש יולי, ומנתונים שפרסם בנק ישראל היום, עולה כי נתוני הלוואות המשכנתא שנלקחו בחודש יולי האחרון עומדים על סך של 10.1 מיליארד שקל, דהיינו – ירידה משמעותית של 14.8% בהיקף המשכנתאות לציבור, לעומת החודש הקודם וירידה של כ-12% לעומת יולי 2021.

מתן שטרית, כלכלן בפסגות בית השקעות אמר בתגובה לנתונים כי "בחודש יוני סך הכמות המבוקשת של דירות חדשות ירדה ב-6.7%, כאשר בסך הדירות החדשות שנמכרו נרשמה ירידה של 8.2%. מבחינת הקצב השנתי, הביקוש לדירות חדשות ירד ב-19.0% בהמשך לירידה של 6.4% בחודש הקודם. בסיכום הרבעון השני, חלה ירידה של 11.6% בדירות חדשות שנמכרו (שיעור שינוי רבעוני), כאשר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד חלה ירידה של 25.8%.

"נתוני המשכנתאות שפורסמו היום (בנק ישראל) מצביעים גם הם על התקררות בשוק הדיור כאשר בחודש יולי נרשמה ירידה של 14.8% בהשוואה לחודש הקודם, וירידה של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נזכיר כי חלק גדול מהיקף המשכנתאות מושפע עדיין מעסקאות שנעשו עוד בתחילת השנה. הנתונים שפורסמו היום על שוק הדיור בישראל מצביעים על כך שההאטה החלה וצפויה להתעצם בחודשים הקרובים.

"הזינוק בריביות על המשכנתאות והעלייה החדה במחירי הדיור הפכו את היכולת של משקי הבית לרכוש דירה לפחותה באופן משמעותי, ולראייה, הביקוש לדירות חדשות הולך ופוחת בחודשים האחרונים. היקף המשכנתאות בחודש יולי מצביע על שינוי כיוון ולאור הירידה בביקוש לדירות חדשות מגמה זו צפויה להימשך.

"נזכיר כי לבנק ישראל נותרו עוד 3 החלטות ריבית עד סוף השנה כאשר בהחלטה אשר תתקיים בשבוע הבא אנו מצפים כי הריבית תעלה ב-50 נ"ב, מה שימשיך להכביד על נוטלי המשכנתאות. בשורה התחתונה, גורמי הביקוש וההיצע הבסיסיים ממשיכים לתמוך בעליית מחירים, אך אנו מצפים להתקררות משמעותית ולקצב עלייה מתון יותר במבט קדימה".

כתיבת תגובה