הודו תפחית את תלותה ביצרניות אחרות

ד"ר גיל מיכאל בפמן מציין הבוקר בסקירת הנפט השבועית את ירידת מחירי הנפט בשבוע החולף וקובע: החוזים העתידיים על הנפט אשר מתאפיינים כרגע באופטימיות לטווח הקצר, צופים ירידה מסוימת במחיר הנפט בטווח הבינוני והארוך

שדות נפט בסעודיה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מחירי הנפט צפויים להיות רגישים בתקופה הקרובה למידת הציות של חברי OPEC+ למכסות הייצור, בהן יתכנו חריגות מאחר ומחירי הנפט הגבוהים מעלים את הכדאיות לסטיות של חלק מחברי הקבוצה בדגש על עיראק, וכן להחלטת הקבוצה בפגישה הצפויה להיות בתחילת אפריל בה הקבוצה תדון בנוגע למכסות הייצור של חודש מאי.

בצד ההיצע הגלובלי יצוין כי ייצור הנפט במדינות שאינן חברות בקבוצת OPEC+ צפוי להתכווץ באופן חולף בכ-800,000 חביות ביום במהלך החודשים אפריל – מאי, בשל הצפי לעבודות תחזוקה של יצרני הנפט אשר יביאו להפסקה חלקית וזמנית של הפקת הנפט שלהם. עיקר הירידה בתפוקת הנפט צפויה להיות בפרויקט חולות הנפט בקנדה, באסדות הים בנורבגיה וכן אלו שבבעלות בריטניה.

הביקושים של הודו: התלות של הודו בייבוא נפט עלתה במהלך השנים האחרונות ועל פי שר הנפט של הודו, המדינה ייבאה במהלך אפריל 2020 עד ינואר 2021, שהם עשרת החודשים הראשונים של השנה התקציבית המסתיימת בחודש מרץ, כ-89.4% מהנפט שהיא עיבדה בבתי הזיקוק. הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, מנסה לגוון את מקורות הנפט שלה, בפרט על רקע מכסות הייצור המשפיעות על כמות הנפט המסופקת להודו. הודו מתכננת לעודד את יצור הנפט המקומי במטרה להפחית את התלות שלה בייבוא נפט ממדינות אחרות.

מבחינת הצפי קדימה, להערכת ה-EIA, יצור הנפט של OPEC לא יחזור לרמה של שנת 2019 לפני שנת 2023 ואילו הייצור של מדינות שאינן חברות בקבוצת OPEC צפוי לחזור לרמה שהייתה טרום המשבר במהלך השנה הבאה ואף לעלות לרמה גבוהה יותר, לצד עליית הביקושים שצפויים לחזור גם כן ולהגיע בשנת 2022 לרמה שהייתה טרום המשבר.

 

נראה שעליית המחירים הנוכחית מתומחרת במידה הכוללת את הצפי לגירעון בשוק הנפט וגם צפי לעליית הביקושים במהלך הרביע השני של השנה.

ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון וגדל של חיסונים (סיני, רוסי, אסטרה-זנקה), שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה "בקונצנזוס" מחירי הנפט.

בהתאם לכך, החוזים העתידיים אשר מתאפיינים כרגע באופטימיות לטווח הקצר, צופים ירידה מסוימת במחיר הנפט בטווח הבינוני והארוך.

 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי

כתיבת תגובה