לא ייאמן: וילה בלתי חוקית מטרפדת סלילת כביש מרכזי בשומרון

עתירה חדשה דורשת מהמדינה להרוס וילה פלסטינית לא חוקית בתוואי כביש מרכזי שתוכנן במאות אלפי ש"ח וצפוי להקל על עומסי התנועה | כמה זמן אורך למינהל האזרחי ביו"ש לנקוט – אם בכלל – באמצעים מול מפרי חוק מובהקים? | רגבים: "המינהל האזרחי מבזבז את כספי הציבור"

וילה באמצע תוואי הכביש | צילום: תנועת רגבים

בשבוע שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה חדשה הדורשת הוצאה ומימוש צווי הפסקת עבודה, איסור שימוש והריסה לווילה חדשה ומפוארת בת שלוש קומות ובריכה בחצר, שהוקמה ללא היתר ובניגוד לכל דין בסמוך לכפר פונדוק בשומרון, בשטח C הנמצא בשליטה ישראלי מלאה. הווילה נבנתה על תוואי כביש "עוקף פונדוק" אשר תוכנן במאות אלפי שקלים על ידי חברת נתיבי ישראל ותוכנן להיסלל במקום ולהוות ציר תנועה מרכזי בשומרון וכך למעשה מסכלת את אפשרות פיתוח הכביש אשר אמור להקל על עומסי התנועה באזור ולשפר את הבטיחות והביטחון בדרכים.

לפני שנה בקיץ 2021 כאשר עבודות הבניה היו בעיצומן, פנו מועצת שומרון ותנועת רגבים לרשויות בדרישה לאכוף את החוק באופן מידי, אך רק כעבור שלושה חודשים השיב המינהל האזרחי לפניה ומסר כי "במידת הצורך יינקטו הליכי פיקוח ואכיפה בהתאם לנהלים, בהתאם לסדר העדיפויות ובכפוף לשיקולים המבצעיים". כאשר החודשים חלפו ולא נעשה דבר ובמקביל הבניה המשיכה בקצב מואץ, פנו ברגבים שוב למינהל ודחקו בו לממש את החוק והתגובה הייתה: "צו הפסקת עבודה יימסר בהקדם", משמע שטרם ניתן הצו. בשלב זה החליטו במועצת שומרון ורגבים לעתור לבית המשפט.

העתירה מעלה את סוגיית "סדרי העדיפויות" שלטענת רגבים המינהל האזרחי מסתתר מאחוריה בכל מחדלי חוסר האכיפה על בנייה לא חוקית בשטחי C ומפרטת עשרות מקרים בהן קיבל בית המשפט את טענת סדרי העדיפויות של המינהל האזרחי, הנובעת מעומס ומחסור בכח אדם, ושמר על מדיניות אי התערבות בשיקולים המקצועיים כשבפועל, לפי לשון העתירה, בחסות טענה זו המינהל האזרחי נמנע מאכיפת החוק באופן מוחלט ויתרה מכך, אם מקרה כזה של בניה לא חוקית על תוואי דרך הנמצא בסדר עדיפות גבוה לאכיפה אינו מקבל התייחסות כלל במשך למעלה משנה, אז מה כן?

יוסי דגן, ראש מועצת שומרון טוען כי "מדובר באבסורד. המדינה מתכננת הכפלת כביש במיליוני ש"ח במטרה לתת פתרון בטיחותי ובטחוני לאלפי ישראלים ופלסטינים, אך מנגד אינה אוכפת את החוק ואינה שומרת על השטח. לא יתכן שבעוד שכנגד החלוצים בהתיישבות הצעירה היהודית ישנה אכיפה שוב ושוב, ואל מול ההשתלטות על אדמות הלאום לא נעשה דבר. בית שנבנה מתוך מטרת השתלטות מכוונת אשר ימנע בניית כביש, לצערי לא נאכף. אנו תקווה שהפניה לבימ"ש תביא להריסת המבנים הבלתי חוקיים במקום ולשמירה על אדמות הלאום במרחב".

עו"ד בועז ארזי, היועץ המשפטי של תנועת רגבים: "מניסיוננו עם המינהל האזרחי במאות מקרים דומים, כשאנו מקבלים תגובה עם טענת עדיפויות המשמעות היא התנערות מאכיפה. העלמת העין של הרשויות מווילה ענקית ומפוארת שתוקעת בניה של כביש שתוכנן במיטב כספי משלם המיסים, מצביעה על שיקול דעת בלתי סביר ומוכיחה לנו שוב כי הטענה של המינהל כי הוא פועל לפי סדר עדיפויות פשוט לא נכונה. המינהל שוב ושוב מזלזל באמון שנותן בו בית המשפט ולא פחות חמור מכך, באמון הציבור."

כתיבת תגובה