הוועדה אישרה: הכנסות צדדיות לא יקוזזו מקצבאות נכים

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אייכלר אישרה: הכנסות צדדיות לא יקוזזו מקצבאות נכים | יוזם החוק ח"כ יעקב אשר: "מברך את יו"ר הוועדה שהתגייס להעברת התיקון החשוב שאושר בכנסת הקודמת כהוראת שעה וכעת הופך לנוהל קבע בחוק. זו לא צדקה, זו זכות בסיסית שמגיעה להם על פי כל דין" | בעניין קצבת השארים, דרש יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "להרחיב תוספת שארים גם מהילד השלישי ומעלה"

ישראל אייכלר ויעקב אשר | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה היום (ב') את תיקון החוק שימנע קיזוז קצבאות נכים בגלל מלגות והכנסות צדדיות עד לסכום של 1350 שקל, כך שנכה יוכל להרוויח יותר מבלי שהדבר יפגע בזכאותו לקצבה.

מדובר בקצבת 'תלויים' שמקבלים נכים כתוספת בגלל ההוצאות על ילדיו התלויים בו. עד לפני כשנה סכום הקצבה היה מקוזז על כל הכנסה צדדית שאינה מעבודה, כגון מלגת לימודים. בכנסת הקודמת אושרה הצע"ח של ח"כ יעקב אשר שקבעה כי הקצבה לא תקוזז כל עוד ההכנסה הצדדית לא עלתה על 11.37% מהשכר הממוצע במשק. בגלל התנגדות האוצר אושרה ההצעה כהוראת שעה לשנה, כשהיום (ב') עיגנה ועדת העבודה והרווחה את החוק כנוהל קבוע.

יוזם החוק, ח"כ יעקב אשר, בירך את יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר שהתגייס לעגן את התיקון החשוב עבור ציבור הנכים בישראל. "מגלגלין זכות על ידי זכאי. הוועדה בראשותך עושה היום מהלך גדול ומבורך למען ציבור הנכים". הוא שיבח את ח"כ רייטן שאישרה את החוק כהוראת שעה כשעמדה בראשות הוועדה בקדנציה הקודמת.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר שיבח את יוזם החוק ח"כ אשר על יוזמת החקיקה שתיטיב באופן משמעותי עם הנכים. "זו בשורה גדולה עבור הנכים, אני שמח שמפה, מהוועדה החשובה שאינה תלויה באופוזיציה וקואליציה, יוצאת הבשורה שתשמח את הנכים ובני משפחותיהם ותתקן עוול היסטורי".

עוד קודם לכן התכנסה הוועדה לאשר תיקון חקיקה נוסף הקשור בקצב הנכים. לפי התיקון המוצע, קיזוז הכנסות גבוהות מעבודה לא ייגרעו מתוספת השארים אלא מגוף הקצבה, מה שייטיב עם הנכים. במהלך הדיון דרש ח"כ אייכלר להרחיב תוספת שארים גם מילד שלישי ומעלה, ולא כפי שקיים כיום בחוק רק עד ילד שני. "אינני מבין מה חטא הילד השלישי", אמר ח"כ אייכלר.

ח"כ אפרת רייטן-מרום: "מתקנים כאן עיקרון ועוול היסטורי. המצב שהיה – היה לא הגיוני. פעל לרעתם של הנכים. זה אבסורד לחלוטין וטוב שמתקנים זאת".

ח"כ מאיר כהן פנה לאנשי האוצר והביטוח הלאומי: הנגישות שלכם מתחילה פה, בוועדה הזאת. כפי שיו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר, שהמשתתפים בדיון לא מבינים את המדובר, אתם צריכים להכין טבלה ולהגיד מה יקוזז מכמה ולבוא עם הסברים ונתונים מדויקים, וכל הדברים הללו אתם עושים בלחיצת כפתור, זה חשוב לטובת הציבור. זה לא יכול להמשיך בצורה הזאת".

כתיבת תגובה