הוועדה זימנה, בעלי הרשתות ויצרניות המזון בחרו להיעדר

למרות שזומנו, רשתות שיווק המזון ויצרניות המזון בחרו להיעדר מישיבה בנושא יוקר המחיה שזימנה ועדת הכספים של הכנסת | גפני הגיב בחריפות: "אקיים דיון נפרד בנוכחותן, אם הן לא תגענה, הן לא יכנסו יותר לוועדה, גם כשיצטרכו אותנו" | שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת שלקח גם הוא חלק בדיון ואמר: "נפעל במישור הקצר והארוך להורדת המחירים"

ניר ברקת ומשה גפני בישיבת ועדת הכספים בדיון על יוקר המחיה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (ב') דיון בנושא 'עליות המחירים בענפי המשק השונים והשפעתם על יוקר המחייה', בהשתתפות גורמים שונים במשק, משרדי ממשלה, חברת החשמל ורשות החשמל, שר הכלכלה ניר ברקת, וגורמים נוספים.

יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר כי "כבר תקופה ארוכה שאנחנו נתקלים כולנו בעליות מחירים קשות, בכל קנה מידה, הרבה יותר ממה שקורה אי פעם בעבר, וגם במקומות אחרים. רק עכשיו אנחנו מקבלים הודעה על עליית הריבית, על עליית מחירי החשמל, המים, הארנונה, המוצרים השונים, הדבר שהכי מפריע לאזרחי המדינה, זו המציאות הזו שבה נהייה קשה יותר ויותר. מחירי הדירות שמזנקים ב-20 אחוז, דבר שאין לו אח ורע".

מנכ"ל חברת החשמל ציין כי ההתייקרויות במחירי החשמל נובעת ברובה המכריע מהתייקרות מחירי הפחם. סמנכ"לית רשות החשמל, ציינה כי גורם נוסף להתייקרויות הינו העובדה חברת החשמל מתעכבת בשנה, במסגרת העברת יצור החשמל מפחם לגז, וכי בכוונת הרשות להטיל עליה סנקציות בגין כך.

חברי כנסת רבים תקפו את ההחלטה לייקר את החשמל. לאחר מכן דנו הח"כים ביוקר המחיה באופן כללי.

הרשתות לא הופיעו

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני תהה במהלך הדיון: "הוזמנו רשתות השיווק, הגיע מישהו? הוזמנו היצרנים הגדולים, הגיע מישהו? חשוב לי לדעת לגבי העניין הזה, ואזמן אותם לכאן, ואם הם לא יבואו, הם לא יבואו יותר לוועדת הכספים. הדבר הזה צריך להיות כאן על השולחן, צריך לדעת למה הרשתות שמקבלות מוצר ב-3 ₪, מוכרות אותם ב-20 ₪, יש הרבה מרכיבים לעניין".

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים אמר: "אני מייצג את היצרנים, הרבה פעמים אנחנו שמים אותם על המוקד לא לצורך". תומר ציין כי מאז ינואר 2020, עלו רכיבי מזון שונים בעשרות רבות של אחוזים, החשמל עלה ביותר מ-19 אחוז, המים ביותר מ-5% והארנונה בכמעט 5%, וכי במקביל היצרניות לא העלו מחירים תקופה ארוכה, וכי מדד המזון של האו"ם אמנם ירד לאחרונה, אבל עלה קודם לכן בעשרות אחוזים, וכך גם עלויות ההובלות, וכי בסך הכל ב-3 השנים האחרונות ישנן עליות רבות ברכיבים השונים.

"כדי שהמחירים לא יעלו, אני יודע לטפל בעלויות הממשלתיות של התשומות, כמו למשל רשות החשמל, זה גוזר את מחיר המים. בארנונה אני מתחיל לטפל במקדם התייעלות בארנונה, שלא תהייה תמיד טיס אוטומטי. אני מטפל בחקלאות, אבל השיטה שהיום זה מסובסד דרך מחיר המוצר, זה לא נכון. אני רוצה לשמור על הרפתות, אבל שאני קונה חלב יקר יותר, איך אתחרה עם כל העולם?!". כך הצביע תומר גם על כך שהמע"מ בישראל גבוה משמעותית מיתר העולם, והפיריון נמוך, "אם ננטרל את המע"מ, נוריד את התשומות, נעלה את הפריון, אז נוריד מחירים ונחזק את התעשייה בישראל".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הגיב: "אנחנו דנים גם בנושא מחירי המזון, נראה לי שרשתות השיווק והיצרנים העלו מחירים בלי פרופורציה, למשל בחד"פ, העלו מחירים בשיעורים גדולים יותר מהמס. הייתה תחושה שיש חגיגת מחירים".

תנו כמה ימי חסד

שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ ניר ברקת שנכח בדיון אמר, כי "כל בר דעת שמגיע מהשוק החופשי, ואני מאמין בשוק חופשי ופתוח, אני יכול לדבר בשם כל השרים ורה"מ, אנחנו לוקחים את יוקר המחייה כנושא ליבה. יש את סך העלות של עשיית עסקים, אלה שני מושגים שנצטרך לנהל אותם. זה כל הזמן בהשוואה ל-oecd, ולראות איך אנחנו יכולים לצמצם את הפער לעומתם.

"ביום חמישי הושבענו, ביום שישי בבוקר שמעתי ברדיו את הודעת עליית המחירים, ואמרתי רגע זה במשמרת שלנו, לכן עשיתי שורה של טלפונים למגזר העסקי, שוחחתי עם שר האוצר מספר פעמים. את התשובות האסטרטגיות ליוקר המחייה נציג בתקציב, אבל גם נתקלנו בטווח הקצר, ואנחנו בוחנים מה צריך לעשות כדי למתן את העלייה הנוכחית. הנושא הזה בבדיקה, ואנחנו מעוניינים לפתור את הטווח הקצר. אין פה ויכוח שצריך להתמודד בצורה חכמה גם עם הריכוזיות, לפתוח את התחרות, וגם בכל נושא הרגולציה, זה כמו סרטן, אם לא נדע להוריד את הרגולציה המיותרת בדומה לעולם ול-oecd, נשלם מחירים גובים מאוד.

"על העניין הזה אשב בשולחן עגול עם נציגי התעשייה והנציגים אצלנו, אנחנו צריכים פה שיתוף רב משרדי. חלק זה משרד הבריאות וחלק זה כיבוי אש, אני מכיר את זה מתפקידי כראש עירייה. אנחנו מבקשים כמה ימים, לא 100 ימי חסד, כמה ימים להביא פתרון לטווח קצר, ובהמשך נביא לכם גם תוכנית מסודרת.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אנחנו כוועדת הכספים קוראים לממשלה להקפיא את מחירי החשמל, למצוא את הדרך, זה גורם מכריע בנושא של עליות המחירים, עם תגובות השרשרת של ארנונה ומים. להיכנס לעניין ולהוריד את יוקר המחייה, זה מגיע לממדים שלא ידענו בעבר. ידענו להתמודד בעבר עם עליות, נעשה זאת גם בוועדה, נזמין את רשתות השיווק והיצרנים, אנחנו קוראים להוזיל את המחירים, בנפשנו הדבר".

כתיבת תגובה