החדש בבורסת שמות המועמדים לנגידות: אמיר ירון

אחרי שראיינו ראש הממשלה ושר האוצר את זילברפרב, צדקה ומריו, נחת בישראל בימים האחרונים המועמד החדש שהצטרף לבורסת השמות במירוץ לנגידות • מי אתה פרופ' אמיר ירון?

פרופ' אמיר ירון | מקור: savage.wharton.upenn.edu

פחות מחודשיים נותרו לסיום כהונתה של נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, ונראה כי רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון טרם הגיעו להבנות בנוגע למועמד מוסכם לתפקיד.

בהודעה שפורסמה בערב יום הכיפורים, מסרו באוצר כי נתניהו וכחלון ראיינו בימים האחרונים את פרופ' אמיר ירון לתפקיד נגיד בנק ישראל.

ירון, שנחת בישראל במיוחד לצורך הראיון, הוא פרופסור למימון בבית הספר למנהל עסקים וורטון שבאוניברסיטת פנסילבניה, את הדוקטורט שלו קיבל מאוניברסיטת שיקגו ואת התואר הראשון עשה באוניברסיטת תל אביב.

הראיון של ירון לתפקיד הנגיד בא לאחר שורה של ראיונות שקיימו נתניהו וכחלון לפני כשבועיים עם מועמדים פוטנציאליים לנגיד הבנק המרכזי של ישראל, ביניהם: פרופסור בן ציון זילברפרב, שכיהן בסוף שנות ה-90 כמנכ"ל משרד האוצר; פרופ' אפרים צדקה מאוניברסיטת תל אביב וחבר בוועדה המינהלית של בנק ישראל ופרופ' מריו בלכר שכיהן כנגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה.

עם זאת, יש לציין כי על פי החוק, מי שמוסמך להביא את מינוי הנגיד להמלצת הממשלה הוא ראש הממשלה ולא שר האוצר. אך עד לרגע זה, פועל נתניהו לבחירתו של מועמד מוסכם בינו לבין שר האוצר כחלון. הבחירה הסופית תלויה בחתימתו של נשיא המדינה, לאחר שיוחלט על כך בוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי.

במכתב ששיגרה לפני מעט יותר מחודשיים לראש הממשלה נתניהו הביעה הנגידה המכהנת פלוג את חששה כי על המינוי יעיב שיקול לא מקצועי של השר כחלון, שיעדיף נגיד שעמדותיו זהות לעמדות השר. זאת, בשונה מעמדותיה שלה, שהביאו לא פעם לכך שהיא ביקרה את פעילות האוצר, בעיקר בנוגע להפחתות המסים והעדר ההשקעה המספקת בתשתיות.

פלוג ביקשה במכתב כי הליך בחירת הנגיד הבא יעשה מתוך שיקולים מקצועיים בלבד, "מתוך שאני יודעת שאתה מכיר בחשיבות התפקיד שממלא בנק ישראל לאורך השנים, הריני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה, בבקשה שתבטיח שהליך בחירתו של נגיד בנק ישראל ינוהל באופן שיבטיח את עצמאותו ומקצועיות של ובנק ישראל גם בשנים הקרובות, וזאת בהתייחס הן לניהול הליך המינוי והן לתוצאה שתתקבל בסופו".

לדבריה, "המוניטין הבינלאומי שיצא לבנק ישראל כגורם מקצועי, אמין ובלתי, תלוי תורם תרומה חשובה לאמון בכלכלה הישראלית ובמטבע הישראלי, וליציבותה של המערכת הפיננסית. הנגידים שנבחרו על ידי ראשי הממשלה להוביל את הבנק לאורך השנים, לרבות כמובן פרופ' סטנלי פישר אותו אתה בחרת, היו אנשי מקצוע מן השורה הראשונה , והמוניטין שלהם היווה מרכיב חשוב במוניטין המקצועי של בנק ישראל".

כתיבת תגובה