החוב הגלובלי שובר שיאים: יותר מ-250 טריליון דולר

המכון הבינלאומי למימון: החוב הגלובלי צפוי לעבור את 255 טריליון הדולרים בסוף 2019 • ומי אשם: כמובן, הריביות הנמוכות, שגורמות לאנשים לקחת יותר כסף מהבנקים ומגופי המימון • עם זאת, בנקאים מרכזיים בעולם לא ממש מודאגים מהעלייה בחוב

בסוף 2019 צפוי החוב הגלובלי לעבור את 255 טריליון הדולרים – כך על פי דו"ח שפרסם המכון הבינלאומי למימון (IIF). הדו"ח מצביע על כך שאת הגידול בחוב הגלובלי הובילו ההלוואות בארה"ב ובסין.

בחצי השנה הראשונה של 2019 זינק החוב הגלובלי ב-7.5 טריליון דולר והוא הגיע עד לרמה של 250.9 טריליון דולר וכצפוי, הגידול בחוב מדאיג מאוד את המשקיעים ברחבי העולם. אלה טוענים, כי הריביות הנמוכות, הן אלה המקלות על התאגידים והממשלות להלוות יותר כסף. 

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הזהירה כי כמעט 40% מהחוב התאגידי (כ-19 טריליון דולר), של הכלכלות הגדולות כדוגמת: ארה"ב, סין, יפן, גרמניה, בריטניה, צרפת, איטליה וספרד יהיה נתון בסיכון במקרה של עוד מיתון כלכלי גלובלי. 

יחד עם זאת, בנקאים מרכזיים בעולם לא ממש מודאגים מהעלייה בחוב. יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול, טען כי הוא אינו רואה סימנים לסכנות מיידיות בשל הגרעון המפלצתי של יותר מטריליון דולר.

קרן המטבע לעומת הבנקים המרכזיים דואגים מאוד מהרמות הגבוהות של החוב התאגידי שנופח לממדיו הנוכחיים בגלל הריביות הנמוכות, לדבריהם, החוב הממשלתי הגלובלי יעבור את 70 טריליון הדולרים ב-2019, (65.7 טריליון דולר ב-2018) וזאת בשל החוב הענק של ממשלת ארה"ב. 

לטענת מחברי הדו"ח, שוקי האג"חים בעולם הגדלים ללא הרף הם המקור העיקרי לגידול בחובות. שווי שוקי האג"ח הגלובליים עלה בתוך עשר שנים מ-87 טריליון דולר ליותר מ-115 טריליון דולר.

שוק האג"חים הממשלתיים היוו בשנת 2009 רק 40% משוקי האג"חים הגלובליים – אולם כיום, עם הגידול המהיר – הם מהווים 47% משוקי האג"ח הגלובליים, ויש לתת את הדעת למקרי קיצון של חוסר יכולתן של ממשלות לעמוד מאחורי החוב שהן עצמן צברו.

כתיבת תגובה