החזרת מענקי הקורונה: "לא למהלכים אגרסיביים"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטון: הוועדה דורשת מרשות המסים לעצור גביית החזר מענקי קורונה ולאפשר החזר מענקים דיפרנציאלי – צריך להתייחס לעסקים באותה נדיבות שמתייחסים למובטלים | ח"כ ינון אזולאי: יש לתקן את החקיקה ולאפשר גם לעסקים שהמחזור שלהם נפגע רק ב-30% להיות זכאים למענקים, לצד הקפאת בקשות ההחזר | רשות המסים: לא דרשנו מאף אחד להחזיר מענקים, רק שיקפנו לעסקים את מצבם – כדי לאפשר החזר דיפרנציאלי צריך לתקן את החוק

ח"כ מרגי וח"כ אזולאי בדיון בוועדת הכלכלה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה היום דיון דחוף בעקבות דרישה שקיבלו בעלי עסקים להחזיר מענקים שקיבלו מהמדינה בשל הפגיעה בהם בתקופת הקורונה. היו"ר ביטון יזם את הדיון וביקש לכנס את הוועדה בדחיפות, על רקע פניות שקיבל מבעלי עסקים על כך שעשרות אלפים מהם קיבלו דרישה להחזיר מענקי קורונה מסיבות שונות, בשעה שהם עדיין מתמודדים עם השלכות המגיפה וחוששים מסגר נוסף. בפתח הישיבה אמר כי המדינה ידעה לסייע לעסקים באופן ראוי, אך בעלי העסקים לא שונים מהשכירים שזכו לדמי חל"ת. לדבריו, "מדאיג שהיד שידעה לסייע לעסקים ביעילות, גובה את המענקים חזרה במהירות גבוה מדי".

בתחילת הדיון הציגו מספר בעלי עסקים את הבעיה. אמיר שושנה, תושב מטולה, סיפר כי יש לו עסק של צימרים שנסגר, ולצידו מטווח קליעה שנשאר פעיל. הוא הציג לוועדה דרישה להחזיר 70 אלף שקלים מתוך 90 שקיבל מענק, ואמר כי ישנם עיוותים באופן החישוב. לטענתו החישוב הוא של הפסד כולל, ולא של כל עסק בנפרד. כמו כן החישוב הוא דו חודשי ולא מתחשב בכך שבשנה שעברה היה אירוע לחימה שבגללו העסק היה סגור. שושני ביקש שרשות המסים תבצע חישוב פרטני לכל עסק, וקרא לאפשר החזר מענקים דיפרנציאלי. "מי שהפסיד 100% ומי שהפסיד 40% מקבלים אותו דבר, בעוד שמי שהפסיד 39% לא מקבל כלום", אמר.

המסעדנית לילי בן שלום הוסיפה כי אסור לתת לעסקים לקרוס וצריך להקפיא את דרישות ההחזר. הילה פורמוזה רפאל הוסיפה כי אין לעסקים איך להחזיר את הכסף. נציג תנועת 'אני שולמן', שי אבו, קרא לרשות המסים לגלות גמישות מחשבתית ולאפשר פריסת תשלומים נכונה. הוא הוסיף כי על כל "עסק שנופל – אחריו יש משפחה שקורסת". נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, רועי כהן, אמר כי צריך שרשות המסים תפעיל ועדת חריגים, שתבחן כל מקרה לגופו בהסתכלות שנתית ותאפשר החזר דיפרנציאלי. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי את אותה נדיבות שהייתה למדינה כלפי השכירים צריך לגלות גם מול העצמאים.

ח"כ ינון אזולאי אמר כי צריך לתקן את החקיקה ולאפשר גם לעסקים שהמחזור שלהם נפגע רק ב-30% להיות זכאים למענקים, ולהקפיא את בקשות ההחזר. ח"כ יעקב מרגי אמר כי ועדת החריגים זה דבר הכרחי, וכך גם קיזוז דיפרנציאלי ופריסת תשלומים. ח"כ יבגני סובה הסכים עם הדברים, אך הוסיף כי אסור שוועדת החריגים תהפוך להיות המסלול של כולם. ח"כ יעקב אשר הוסיף כי אנחנו עדיין בתוך משבר הקורונה, למרות שיש מכחישי קורונה, מאידאולוגיה או מסיבות כלכליות, וצריך לעצור את בקשות ההחזר ולאפשר ועדת חריגים.

"התנהלנו על בסיס אמון"

סמנכ"ל בכיר שירות לקוחות ברשות המסים, שלמה אוחיון, השיב לדברים ואמר כי המענקים שולמו על בסיס אמון מוחלט בעסקים ובהתאם להצהרה שלהם. לדבריו, במקרה של עסקים גדולים עם מחזור של 300 אלף שקלים ומעלה נעשתה בדיקה פרטנית, בעוד שלעסקים יותר קטנים מבוצע כעת שיקוף של מצבם. הוא הבהיר כי נכון להיום הרשות לא דרשה החזר מענק מאף אחד. "עשינו אקט שירותי לחלוטין ושיקפנו למי שמגיש דוחות 2020 את מצבו, כדי שידע אם הוא צריך להחזיר מענק או לא. מי שמעוניין להחזיר אנחנו מאפשרים לו לעשות זאת בתשלומים עד סוף 2022, אך לא הוצאנו דרישות תשלום", אמר אוחיון. עוד הוסיף, כי הרשות לא תגבה ריבית על ההחזרים אלא רק הצמדה למדד, אך כדי לאפשר החזר דיפרנציאלי צריך לתקן את החוק.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי מצב החירום דורש לעצור מהלכים אגרסיביים של החזרי מענקים. לדבריו, "הוועדה מעריכה את הפתרונות שהממשלה ורשות המסים העניקו לעסקים, אך היד שמסייעת אסור שתהיה היד שפוגעת, במיוחד לאור ההחמרה במשבר הקורונה שסופו מי יישורנו. הוועדה מקבלת את הבהרות רשות המסים כי אין דרישה ואין גביה כרגע אל רק שיקוף נתונים לעסקים. הוועדה סבורה שעסק שקיבל מענק שלא הגיע לו בדין עליו להחזירו יחד עם זאת: הוועדה בדעה שיש להתייחס לעסקים קטנים ובינוניים באותה נדיבות שמתייחסים למובטלים המקבלים דמי אבטלה".

עוד ציין היו"ר ביטון, כי "הוועדה קוראת למשרד האוצר ולרשות המסים להקים ועדת חריגים ברשות המסים שתבחן כל עסק לגופו בראייה שנתית. הוועדה סבורה שעל רשות המסים לבחון דרכים לפרוס את החוב, ואם אין לה סמכות בחוק לאפשר החזר דיפרנציאלי הוועדה מבקשת מרשות המסים להניח תיקון חקיקה שמאפשר זאת. בכוונתנו ליזום דיון המשך, ואם תיקוני החקיקה לא יבוא מהממשלה ונראה שדברים לא זזים יש לנו יכולת ליזום חקיקה בעצמנו".

כתיבת תגובה