החטא: 33 ש"ח חריגה, העונש: אכ"מ ואי אישור משכנתא

משכנתה לבעל מקצוע מכניס ביותר לא אושרה, משום שחרג בחשבון צדדי שהחזיק ללא מסגרת אשראי ב… 33.66 שקלים בלבד • כל מה שעליכם לעשות כדי שגם לכם לא יחזרו חיובים, המשכנתה תאושר ולא תהפכו בן רגע למוגבלים בבנק • קובי טורנהיים בטור שמאשים אתכם, הלקוחות, ולא פחות מכך את הבנקים

ה'חטא' ועונשו | צילום: קובי טורנהיים

קובי, אני לא מאמין לך!

זה מה שאמר לי העורך כשסיפרתי לו על נושא המאמר הזה.

ואני, שידוע כמי שבודק את הנתונים לעומק לפני שאני מפרסם כתבה, מתבייש לספר לכם, שכל הנתונים אומתו וזו אכן המציאות.

בדרך כלל אני לא חושף נתונים שמגיעים לידיי מתוקף תפקידי כיועץ משכנתאות, אבל הפעם הרגשתי שמדובר בשערוריה אכזרית והגיע הזמן להוציא את הדברים לאור על מנת שהציבור יידע להיזהר.

לאחר שהשגתי ללקוח אישור למשכנתה שהוא ביקש, ולאחר שביקשתי מהלקוח רשות לפרסם את סיפורו, הרי הסיפור לפניכם.

לפני מספר שבועות הגיע אליי לקוח, בעל מקצוע מכובד (עו"ד ורו"ח) בבקשה שאוציא לו משכנתה כי "יש לו בעיות" והבנקים לא מוכנים לתת לו משכנתה.

כמובן שמיד ביקשתי ממנו שיוציא לי "דו"ח נתוני אשראי" וכן פירוט דפי עו"ש בכדי להבין את חומרת הבעיה ובבדיקה שערכתי גיליתי כי אכן, ללקוח נתונים שליליים בדו"ח נתוני האשראי.

אולם כשבדקתי את דפי העו"ש בכדי להבין מה מהות החריגה, גיליתי כי בסך הכל מדובר בחריגות מזעריות של 20 שקלים או 30 שקלים ובגינן החזירו לו חיובים כאשר העמלה על כל חיוב כזה שחוזר היא 53 ₪ בתוספת התראה שלילית בדו"ח נתוני האשראי,

והלקוח הזה אף הוסיף חטא על פשע ובגין חריגה של 500 ₪ אף החזירו לו צ'ק – דבר שבכלל הפך אותו לפורע חוק שלא עומד בהתחייבויותיו.

רק לאחר מאמצים מרובים והפעלת לחצים על הבנקים הצלחתי לאשר ללקוח את המשכנתה המבוקשת.

כששאלתי את הלקוח, "מה חשבת לעצמך כשחרגת"? הוא ענה לי, שזה אינו חשבונו העיקרי ולכן הוא גם לא ביקש בו מסגרת אשראי. אגב, באותו זמן שחזרו לו חיובים וצ'ק על סכומים מגוחכים, הוא היה ביתרת זכות של עשרות אלפי שקלים בחשבונו העיקרי, אבל הוא פשוט לא בודק את החשבון הזה באופן יומיומי והוא יודע באופן כללי יש שם מספיק כסף והוא לא חלם שחריגה כזו קטנה תוביל לכך שיקבל "עונש" כל כך גדול.

זה סיפור של לקוח בודד, שמייצג הרבה סיפורים בודדים כאלו.

למרבה הצער הוא לא היחיד שחושב כך, והוא לא היחיד שחוזרים לו צ'קים בגלל חוסר של עשרות שקלים. הוא גם אינו היחיד שפונה אלי לאחר שקיבל סירוב לקבלת משכנתה מהבנק והוא על סף הפרת חוזה של הדירה שרכש…

על מנת שלא תצאו מפה רק עם סיפור פיקנטי, אגיש בפניכם כמה נקודות שחשוב לשים לב אליהן.

1. תמיד אבל תמיד להקפיד לעשות מסגרת אשראי לחשבון, גם אם אתם לא משתמשים בה, כדי שבמקרה הכי גרוע שתחרגו בטעות, לא יחזרו לכם צ'קים או חיובים ותגרמי לעצמכם נזק של עשרות אלפי שקלים.

2. לא מחזיקים חשבון בנק שאינו פעיל! החלטתם לעבור בנק? אל תשאירו את החשבון בבנק הקודם בלי פעילות, דרשו מהבנק לסגור אותו ולקבל אישור על כך, כי גם אם כיום יש לכם שם מסגרת אשראי, לאחר רבעון שלא תעבירו משכורת הבנק יבטל לכם באופן חד צדדי את מסגרת האשראי ואתם מסתכנים בחריגה, החזרת צ'קים, ורישום שלילי בדוח נתוני האשראי.

3. אף אחד לא חבר שלכם בבנק. אם אין לכם מסגרת אשראי, אל תכנסו למינוס אפילו לא ליום אחד, גם לא בסכום של 2 שקלים, כי גם אם היום אתם חורגים והבנק לא עושה כלום, זה לא אומר שהבנק לא יכול פתאום 'להתהפך' ולהחזיר לכם במכה אחת 10 צ'קים ולהפוך את החשבון שלכם למוגבל דבר שיהרוס לכם את הסיכוי לקבל אשראי כלשהו בשנים הקרובות.

הדבר נכון גם למי שיש לו מסגרת אשראי. הקפידו תמיד לא לנצל אותה עד הסוף ולהשאיר מרווח בטחון, כי אם תחרגו מהמסגרת המאושרת לכם, אתם גם בסיכון לכך שיחזירו לכם חיובים וצ'קים.

4. גם אם חזרו לכם צ'קים או חיובים בחשבון, והבנק מסרב לתת לכם הלוואות או משכנתאות זה לא סוף פסוק ויועץ מקצועי יוכל לסייע לכם לקבל משכנתה מהבנק.

הכותב הוא יועץ משכנתאות ומגייס אשראי לעסקים

6 תגובות ל: "החטא: 33 ש"ח חריגה, העונש: אכ"מ ואי אישור משכנתא"

  1. יש בעיה לא פחות קשה ושמשהו יציף את זה
    כשיש למישהו דין ודברים עם עיריה נניח על שוכר שלא שילם ארנונה וכדו'
    ברגע שיש חוב קטן על שמכם הם מטילים עיקול על החשבון בלי לנסות לאתר אתכם באמצעים אחרים
    בפרט עירית בני ברק שידה קלה על הדק העיקולים שמישהו יבדוק
    אם זה חוקי
    א. אולי צריך להגביל בחוק סכום מינימום נניח 3000 ש"ח
    ב. להגביל שרק אחרי חצי שנה מפיגור אפשר להטיל עיקול לא יתכן שהם יכנסו לחשבון ויכתימו אותו על איחור של חודש חודשיים

  2. איש מקצוע. טוב שאתה מעלה את הדברים ומתריע. בזכותך יהיו כמה שלא יטעו כל כך. יש סיכוי שהכתבה הזאת תציל חיים כלכליים של משפחות שלמות.

  3. כ"כ נכון. הבנקאיםבאים מעמדת כוח שלקחו לעצמם.
    הציבור רוצה ומבין שחשובה ההגנה על פעילות תקינה של הבנק אבל מכאן ועד להתעללות בפרט. אדם הבודד הוא לבד ולכן הבנקאיםעם המשפטנים שלהם נוהגים בגסות ובביריונות.
    נא לזכור. הלקוח הוא לא רק המקור לרווחים גדולים של הבנק. אלא למעשה הוא שותף של הבנק ובתור שכזה הוא ראוי ליחס בהתאם. אחגת מה כל ההתנהלות אליבא דהיתר עיסקא?
    למעשה אסורה הפעילות העיסקית של הבנק. חכמי הדור הקודם מצאו פתרון הלכתי באמצעות השותפות של הלקוח. אך האם בפועל זה קיים? אז רמזתי בזה לבנקאים רמז עבה.

  4. כמי שחי במדינה מושחתת גיבורה על חלשים ומגנה על פושעים אני נאלץ לחיות עם תנאי מדינת העוולה אשר מאפיינה הם מצוי פכולות דורסות נגד חסרי יכולת הגנה מפני שרירות לב ומיצוי דין נגד דווקא העמלים. היא מתפתלת מול בעלי שרהה ושלטון. פעולותיה הדורסניות כלפי אזרחים תמימים אשר פעלו בתום לב היא נחרצת וחסרת רחמים.

  5. פעם גיליתי שביטלו לי מסגרת בחשבון, בגלל שהמשכורת שלי עלתה! הבנק סיפר לעצמו שבגלל שהמשכורת שלי עלתה, אני מתכננת להיכנס למינוס ולסוף המסגרת ואז – לעזוב! אז פשוט ביטלו לי את המסגרת, ותשלום לכ.אשראי חזר אכ"מ וככה גיליתי.

    הבנקים הם הנבלות הכי גדולות ביקום. מלווים בריבית יותר נורמליים מהם

  6. הוא לא היחיד גם אני באותה צרה הבנק הפך אותי למוגבלת בגלל חריגות של 10 שקלים וחייב אותי בעמלות עלי הם עושים קופה. אני שמכניסה עשרת אלפים שקל בחודש לבנק. זה בנק פועלים. שערורייה.

כתיבת תגובה