החלטה תקדימית תאפשר לפושט רגל למשוך צ'קים מחשבונו

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לבנק להסיר את ההגבלה מחשבונו של פושט רגל ולהנפיק לו צ'קים ייעודיים עבור בעל הדירה שלו. "המטרה אינה להפעיל לחץ על החייב, וההגבלה אינה תורמת להליכי פשיטת הרגל"

צ'ק. אילוסטרציה. צילום: S1001 | שאטרסטוק

החלטה תקדימית ומפתיעה של בית המשפט המחוזי בחיפה, עשויה להקל את חייהם של חייבים רבים. תחילתו של סיפור בחייב שנקלע לקשיים כלכליים וביקש לפני כשנה פשיטת רגל. החוק קובע כי פושט רגל אינו יכול למשוך צ'קים מחשבונו והוא מוגדר כלקוח מוגבל שאינו רשאי להזמין צ'קים או לקבל אשראי.

האיש פנה לבית המשפט וביקש להורות לסניף הבנק שלו להוציא לו פנקס צ'קים באמצעותם יוכל לשלם לבעל הדירה שלו שהתנה את המשך חוזה השכירות במתן שנים-עשר צ'קים לשנה מראש. גם הבנק וגם המנהל המיוחד שהופקד על נכסיו של החייב, התנגדו וטענו כי הדבר מנוגד לחוק שכן חשבונו מוגבל.

אבל שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, סבר אחרת וקבע כי במקרה של פושט רגל, מטרת החוק אינה להפעיל עליו לחץ שישלם את חובותיו, שכן הוא פושט רגל וכספו נמצא בכינוס נכסים, אלא למנוע ממנו לצבור חובות חדשים. כאן, במקרה כזה, ייזרק החייב לרחוב משום שבעלי בתים רבים דורשים צ'קים מראש. כך שההגבלה אינה תורמת דבר לכיסוי חובותיו מחד, והיא מונעת ממנו להתנהל בחייו.

עקב כך הורה השופט לבנק להנפיק לתובע פנקס צ'קים עליו יודפסו המילים "למוטב בלבד" ושמו של בעל הדירה כולל סכום השכירות החודשית ותאריכי הפירעון של הצ'קים. זאת נוסף על ביטול ההגבלה שהוטלה על החשבון, על מנת שניתן יהיה לכבד את הצ'קים.

כתיבת תגובה