מעוד שנה: הבנקים יחויבו לדווח ללקוח לפני החזרת שיק

בתמיכת 53 ח"כים וללא מתנגדים: הכנסת אישרה הצע"ח של ח"כ יעקב אשר, לפיה הבנקים לא יוכלו להחזיר שיק ללא התראה מראש שתעניק ללקוח מרווח זמן להפקדת הכסף החסר בחשבון • בנק ישראל התחייב להסדיר את נהלי ומערכות הבנק כדי שהחוק יוכל להיכנס לתוקף בעוד שנה • בעלי טלפונים כשרים יקבלו את ההתראה מהבנק באמצעות הודעה טלפונית

שיק חוזר | צילום: ועד בית ב"א ר"ג

בשורה צרכנית וחברתית: מליאת הכנסת אישרה אתמול פה אחד את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, לפיה הבנקים לא יוכלו להחזיר שיק ללא התראה מראש שתעניק ללקוח מרווח זמן להפקדת הכסף החסר בחשבון ולחסוך מעצמו את האפשרות להפוך ללקוח מוגבל.

בנוהל הקיים כיום לפני הצעת החוק, הבנקים אינם מחויבים לעדכן בעל חשבון על כך ששיק שנתן עלול להיות מסורב בשל העדר כיסוי, ובעל החשבון יודע על כך רק בדיעבד, לאחר שהשיק כבר סורב על ידי הבנק ונכנס למניין השיקים שנספרים לו לפי החוק. דבר זה חושף את הלקוח למגבלות שעלולות להיות מוטלות עליו ועל חשבונו, וכל זאת בשעה שאם היה יודע על כך מראש ייתכן שהיה יכול לנסות ולהפקיד כספים בחשבונו שיאפשרו את פירעון השיק, כדי שלא יסורב.

כדי למנוע עד כמה שניתן סירוב של שיקים, נקבע כי במקרים שבהם אין כיסוי לשיק, הבנק יידרש להודיע לבעל החשבון כי אין יתרה מספקת בחשבון שמאפשרת את פירעון השיק, ושכדי למנוע את סירוב השיק עליו לדאוג להפקיד כספים בחשבון עד שעתיים וחצי לפני תום יום העסקים הבנקאי, דהיינו: עד השעה 16:00. ההודעה תישלח לבעל החשבון מוקדם ככל האפשר בתחילת היום, כדי לתת לו מספיק זמן לנסות ולדאוג להפקדת הכסף בחשבון.

ההודעה תיטיב הן עם בעל החשבון שנתן את השיק שתהיה בידיו האפשרות למנוע את סירוב השיק ואת ההשלכות שעלולות להיות לסירוב זה, והן עם מקבל השיק שיוכל להפקיד את השיק לפירעון ולקבל את התמורה שמגיעה לו מבלי שהשיק יסורב.

במסגרת הדיונים שנערכו על החוק בוועדת החוקה, התחייב בנק ישראל להסדיר את נהלי ומערכות הבנק כדי שהחוק יוכל להיכנס לתוקף בעוד שנה. כמו כן, הוסדר נוהל ההודעות באופן מותאם, כך שבעלי טלפונים כשרים יקבלו את ההתראה מהבנק באמצעות הודעה טלפונית.

ח"כ אשר אמר לאחר אישורו הסופי של החוק: "זהו חוק חברתי חשוב ממעלה ראשונה, שיעשה מהפך גדול במערך הבנקאות וימנע מלקוחות רישום בעייתי שיגביל את פעילותם הכלכלית, אני מברך את בנק ישראל על התגייסותו ליישום המהפך במערכות הבנקים, ואת יועץ החקיקה שלי עו"ד יהודה כהן על העבודה האינטנסיבית ללא לאות על החוק".

כתיבת תגובה