החל מ – 2019: מוניות "אובר" תפעלנה ללא נהג

בעסקה שנחתמה אמש תרכוש אובר 24 אלף מוניות מחברת וולבו שיסעו ללא נהג. מדובר בעסקה הגדולה שנעשתה עד כה ברכבים אוטונומים.

מונית וולבו של אובר קרדיט: VOLVO מונית וולבו של אובר | קרדיט: VOLVO

חברת "וולבו" פרסמה כי חתמה על עסקה עם חברת התחבורה השיתופית העולמית אובר על רכישת 24 אלף כלי רכב אוטונומיים שישמשו כמוניות של החברה ללא נהג. העסקה באה כהמשך לשיתוף פעולה בן שנתיים בין אובר לוולבו במחקר ופיתוח של רכבים אוטונומיים. לאחר ש'אובר' כבר פיתחה רכיבים תוכנה וחומרה למכוניות ללא נהג החלה לעבוד עם יצרנית הרכב השוודית בציוד דגם XC90 בטכנולוגיה.

לפי העסקה וולבו תספק לאובר צי של 24 אלף מכוניות אנטומיות שישמשו כמוניות ללא נהג. ההספקה תבוצע החל משנת 2019, מה שמעיד על כך שלפי הבנתם של החברות הללו רכב אוטונומי בעוד כשנה וקצת יהיה לגיטימי לחלוטין. שווי העסקה מוערך בכמיליארד דולר, והוא כנראה הסכם הרכש של כלי רכב אטונומיים הגדול ביותר שנעשה.

המניע המרכזי של אובר להגיע לרכב אוטונומי הוא הרצון להיפטר מבעיית הנהגים המפורסמת שלה. החברה אינה מעסיקה של הנהגים שלה, אלא מפעילה פלטפורמה חופשית והנהגים הם אלו שבוחרים להשתתף איתה עסקית. מאידך כיוון שהחברה שולטת בנסיעות  ובהכנסות שהיא מייצרת ישנה ביעה חוקית בכך שהיא לא נושאת באחריות לפעולות הנהגים. כמו כן שיטת העבודה בה נהגים פרטיים מבצעים נסיעות מסחריות היא בעייתית מבחינה חוקית בחלק מהמדינות ביניהם מדינת ישראל.

כמו כן לאובר אין פלטפורמה איכותית וכנראה גם אין יכולת לברור את הנהגים שלה וכך הביקורת עליה ועל נהגיה גואה, בכל פעם שנתקלים בנהגים פסולים או לא ראויים.  אתמול אף פורסם כי החברה ספגה קנס של 8.9 מיליון דולר במדינת קולורדו שבארה"ב, לאחר שנמצא כי עשרות אנשים עם עבירות פליליות או עם עבירות רכב קודמות הורשו לנהוג בעבורה. לחובת נהגי החברה הללו נרשמו עבירות משמעותיות, כולל נהיגה תחת השפעה של אלכוהול או סמים, נהיגה פזיזה ונהיגה ללא הגבלת רישיון. לכמה מהנהגים גם היו רישיונות מוגבלים, רישיונות שהושעו או שבוטלו כליל.

 

כתיבת תגובה