החרדים חיים יותר, הילדים החרדים משמינים פחות

הלמ"ס: הילדים החרדים סובלים הכי פחות מהשמנת יתר • מחמאה גדולה גם לעיר החרדית מודיעין עילית, שמקבלת את הציון תוחלת החיים הגבוהה ביותר, לפני רמת גן שמדורגת ראשונה בין הערים הגדולות • ככל שהמדד החברתי-כלכלי של היישוב גבוה יותר, כך תוחלת החיים שבו גבוהה יותר – למעט: מודיעין עילית, בני ברק, ביתר עילית, בית שמש וירושלים…

מודיעין עילית | צילום: פלאש 90

מחמאה גדולה לעיר החרדית מודיעין עילית, שמקבלת את הציון תוחלת החיים הגבוהה ביותר, 87.6 שנים וזאת על פי סקר הלמ"ס שבדק את הפרופיל הבריאותי-חברתי של יישובים בישראל בין השנים 2017-2011. מהסקר עולה כי מבין הערים הגדולות בישראל עם יותר מ-100,000 תושבים (16 ערים ברשימה), העיר רמת גן נמצאת בראש הרשימה עם תוחלת חיים ממוצעת של 84.6.

לעומת זאת מבין הערים בישראל שבהן יש בין 50 ל-100 אלף תושבים (18 ערים ברשימה) העיר מודיעין עילית קוטפת את המקום הראשון עם תוחלת חיים ממוצעת של 87.6 שנים, שלוש שנים יותר מהעיר רמת גן.

בתחתית הרשימה נראות בבירור הערים הערביות עם פער של 8.6 שנים. באום אל-פחם תוחלת החיים עומדת על 79.0, ובשלוש מתוך ארבע הערים עם תוחלת החיים הנמוכה ביותר הן ערים ערביות או מעורבות: אום אל-פחם, לוד ורמלה. גם העיר אילת מעטרת את תחתית הרשימה.

תוחלת החיים של כלל האוכלוסייה בישראל בממוצע לשנים 2017-2013 עמדה על 82.6 שנות חיים, ובחלוקה מגדרית 84.5 לנשים, 80.6 לגברים. 

נתון נוסף מצביע על כך, כי אזור יהודה ושומרון – המסוכן יחסית – רושם תוחלת חיים הגבוהה בכמעט 3 שנים לעומת מחוז תל אביב.

בהסבר על תוחלת החיים הגבוהה בערים החרדיות – בלמ"ס מסבירים כי קיים קשר חיובי בין הרמה החברתית-כלכלית של היישוב לבין תוחלת החיים וזאת ב-32 היישובים שמנו 50,000 תושבים ויותר. ככל שהמדד החברתי-כלכלי של היישוב גבוה יותר, כך תוחלת החיים שבו גבוהה יותר.

עכשיו שימו לב למשפט הבא: "מגמה זו נכונה למרבית היישובים להוציא כמה יישובים שבהם למרות הרמה החברתית-כלכלית הנמוכה, תוחלת החיים גבוהה – מודיעין עילית, בני ברק, ביתר עילית, בית שמש וירושלים". כלומר הערים החרדיות עם רמה חברתית-כלכלית נמוכה אבל עם אחריות גבוהה על החיים, עם רמות פשע נמוכות ועידוד לחיים צנועים מבחינת צריכה.

בסעיף סיבות המוות מצביעים בלמ"ס על שיעורים נמוכים של תמותה מסרטן במחוז ירושלים ובאזור יהודה ושומרון, לעומת שיעור גבוה במחוז דרום. בתמותה ממחלות הלב נמצאו שיעורים נמוכים, שוב, באזור יהודה והשומרון לעומת שיעורים גבוהים יחסית במחוז הצפון ובמחוז חיפה. גם בתמותה מסוכרת נמצאו שיעורים נמוכים באזור יהודה והשומרון לעומת שיעורים גבהים במחוז הצפון.

בסעיף בעלי עודף משקל או השמנה בכיתה ז' (אחוז מכלל התלמידים) ביישובים שמָנו יותר מ-10,000 תושבים, מובילים היישובים החרדיים מודיעין עילית וביתר עילית שבהם אחוז ההשמנה הנמוך ביותר, 17.4% ו-18.5% בהתאמה. בסוף הרשימה נמצאות אלעד ובני ברק עם כ-22% תלמידים שמנים בלבד זאת לעומת הערים הערביות עם ממוצע של 40-60 אחוזים של תלמידים שמנים בכיתה ז'.

כתיבת תגובה