החשש: מדינת ישראל בדרך לתת-תעסוקה

ניתוח מגמות ינואר 2021 – דופק שוק העבודה: מספר החוזרים לעבודה – 18.2 אלף – הנמוך ביותר לחודש מאז תחילת המשבר • על כל חוזר לעבודה, נרשמו 7 דורשי עבודה חדשים – יותר מהסגר השני בספטמבר 2020 • התחרות על כל משרה פנויה גוברת: עלייה בתת-תעסוקה – עניין של זמן בלבד

לשכת תעסוקה | צילום: דוברות שירות התעסוקה

נתוני שירות התעסוקה מספרים סיפור עצוב. מצד אחד, אנו יודעים כי נתוני הלמ"ס הם היותר מדויקים (אם כי המדויקים ביותר הם נתוני הביטוח הלאומי, שמסרב לשתף פעולה עם פרסום נתונים רשמיים ואמיתיים) ומאידך, התמונה העגומה ראויה לשימת לב. את הידיעה הבאה יש לקרוא בפרופורציה הנכונה: המצב אינו כה גרוע אך הוא בהחלט עלול להידרדר למצב חמור.

ומכאן, לנתוני שירות התעסוקה. ינואר 2021 היה החודש הראשון מאז תחילת המשבר שלאורך כולו ישראל הייתה בסגר, ותמונת המצב בו ממחישה את הקיפאון בתקופה זו בשוק העבודה הישראלי – המצוי בנקודה קשה יותר משהיה כאשר הסתיים הסגר השני באוקטובר 2020 (הן בשיעור דורשי העבודה והן באורך התקופה שבה רבים מהם נמצאים ללא עבודה).

127.7 אלף דורשי עבודה חדשים נרשמו במהלך החודש – עלייה של 56.4% לעומת דצמבר 2020. מנגד, רק 18.2 אלף דיווחו על חזרה לעבודה – מספר החוזרים הנמוך ביותר מתחילת המשבר. בתחילת החודש היו רשומים 727.4 אלף דורשי עבודה ובסיומו 823.6 אלף.

יותר דורשים מחוזרים לעבודה

מורכבות הסגר השלישי באה לידי ביטוי ביחס הנרשמים/חוזרים של ינואר 2021: נרשמו 7 דורשי עבודה על כל אדם שחזר לעבודה; לשם השוואה, בחודש ספטמבר (שבו היו רוב נרשמי הסגר השני), עמד היחס על 5.7 דורשי עבודה חדשים מול כל חוזר לעבודה:

מבין 127.7 הנרשמים כדורשי עבודה בחודש זה, 96.3 אלף נרשמו עקב חל"ת (75.4%), 16.4 אלף פוטרו ו-5.2 אלף התפטרו.

מבין 18.2 אלף המדווחים על חזרה לעבודה בחודש זה, מרביתם היו רשומים עקב חל"ת (54%), וכן נרשם שיעור גבוה יחסית של חוזרים אחרי פיטורין (26.8%).

לאורך כל ימי החודש, התייצבו בשירות התעסוקה בסה"כ 762.9 דורשי עבודה שתבעו אבטלה (13% עלייה לעומת דצמבר 2020), לעומת 93.5 אלף שתבעו הבטחת הכנסה (5.7% עלייה).

פערי ביקוש-היצע: לפי הלמ"ס, במהלך ינואר 2021 היו במשק כ-60.3 אלף משרות פנויות (לעומת 101.6 אלף בתקופה המקבילה אשתקד). כאשר בוחנים את מספר דורשי העבודה על כל משרה פנויה, בלא להתחשב במשרות של דורשי עבודה הנמצאים בחל"ת ומיועדים לחזור אליהן, רואים כי על כל משרה פנויה שפרסם הלמ"ס מתחרים כ-14.2 דורשי עבודה. אם בוחנים את מספר דורשי העבודה שאינם נמצאים בחל"ת, יורד היחס ל-6.5 דורשי עבודה על כל משרה פנויה. לשם השוואה, בזמן המקביל אשתקד, התחרו רק כ-1.7 דורשי עבודה על כל משרה פנויה.

על אף עלייה מדודה במספר המשרות הפנויות בחודשים האחרונים, היחס בין משרות פנויות לדורשי העבודה הורע מכיוון שמספר דורשי העבודה המשיך לעלות, וכך התחרות על כל משרה פנויה בקרב כלל דורשי העבודה שאינם בחל"ת המשיכה לטפס באופן עקבי:

שירות התעסוקה מתריע כי במציאות הנוכחית, שבה יש פחות משרות פנויות וקיים קושי גדול יותר למצוא עבודה, המשק יתקשה לחזור לשגרה מלאה. התחרות על כל משרה, שנמצאת ממילא בעליה, עתידה להתעצם עד לסוף מועד הזכאות לקצבה ביוני 2021. לצערנו מצב זה יביא לתופעות לוואי שמהן עלול המשק לסבול, הכוללות צורך בהארכת קצבאות לתקופה נוספת, מעבר מוגבר לקצבאות קיום חלופיות, תשלום שכר בלא מתן תלושי שכר ועוד. נראה כי צפויה עליה בלתי נמנעת בתת-התעסוקה של קבוצות רבות במשק הישראלי. לכן על המדינה לפעול במהירות האפשרית לייצר משרות או לעודד יצירת משרות רבות, לצד חיזוק ההשקעה בהון האנושי.

ד"ר גל זהר, מנהל מחלקת המחקר והמדיניות בשירות התעסוקה: "צעדי המדיניות שננקטו בישראל בשנה האחרונה התמקדו בשימור מלאכותי של רמת החיים, באמצעות תשלום נוסף לאבטלה. זאת, לעומת צעדי המדיניות שננקטו במרבית מדינות ה-OECD, שהתמקדו בשימור מלאכותי אך זמני של המשרות הפנויות. תוצאת המסלולים שבהם נקטה ישראל היא שמרבית דורשי העבודה אינם מרגישים עדיין לחץ לחזור לעבודה. ככל שתתקרב לסיומה תקופת הזכאות לקצבאות יחלו הלחצים, שעלולים להוביל לכניסה מוגברת וכפויה יותר למצבי תת-תעסוקה (שנמנעו רק באופן זמני עד כה). בתרחיש כזה וללא צעדים יזומים, יתרונות פרדיגמת המדיניות הישראלית עלולים להישחק במהירות".

רמי גראור, מנכ"ל שירות תעסוקה: "כדי לקצר את תהליך החזרה לעבודה ולהאיץ את היציאה מהמשבר, אנו סבורים שנדרשת פעילות יזומה, אסרטיבית ורחבה לעידוד חזרה לעבודה ובמיוחד אלו הנמצאים בחל"ת. שינוי המדיניות המתחייב הוא עידוד יזום של חזרה לעבודה ויצירת ודאות גדולה יותר במשק, עבור העסקים ודורשי העבודה כאחד. כך גם יצירת או עידוד ותגמול המעסיקים ליצירת משרות הם צעד הכרחי. הכנו תכנית גדולה ומפורטת ואנו נוקטים בשורה של צעדים בהתאם כגון שיתוף פעולה עם התעשיינים בנוגע להכשרות מקצועיות, סיוע למעסיקים בהחזרת עובדים המסרבים לחזור מחל"ת, ואנו פותחים מחר את לשכות התעסוקה לקבלת קהל על מנת לסייע לדורשי העבודה לשוב במהרה למקומות העבודה"

כתיבת תגובה