הטעתה קשישים ותשלם 5.2 מיליון שקלים

ממשיכים במלחמה בחברות הטלמרקטינג המטעות אוכלוסיות מוחלשות • קנס בגובה 5.2 מיליון ₪ הוטל על חברת פמילי דיל שעוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם קשישים

טלמרקטינג, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת פמילי דיל בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 5,276,000 ₪. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הטלת העיצום הינה חלק מהמאבק הכולל שמנהלת הרשות כנגד חברות הטלמרקטינג המטעות בעיקר את האוכלוסיות מוחלשות ובניהם הקשישים. מדובר בכוונת חיוב גבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 6,595,000 ₪ ופחת ל- 5,276,000 ₪).

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים.

מהחקירה עולה כי, חברת פמילי דיל עוסקת בשיווק ומכירה של מגוון מוצרים בשיטת המכר מרחוק (טלמרקטינג). החברה פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק.

נציגי החברה יצרו מצג שווא אשר גרם לצרכנים להאמין כי התקשרו בעבר עם החברה וזאת בשתי דרכים: 1. נציגי החברה מסרו לצרכנים כי הצטרפו בעבר כחברי מועדון וצברו נקודות רבות בחשבונם, אותן עליהם לממש. אופן המימוש יעשה באמצעות רכישת מוצר בהנחה משמעותית לכאורה, או לחלופין לקבל מוצר במתנה ולשלם רק על דמי המשלוח. 2. נציגי החברה ביצעו אימות פרטי זיהוי אישיים של הצרכן כגון: ת.ז., כתובת, סוג כרטיס אשראי ומספר חלקי של כרטיס האשראי.

על מנת ליצור אמינות בפני הצרכנים, וחזות לפיה החברה קשורה לחברות מבוססות, הוצג במקרים רבים קשר לכאורה בין החברה לחברות כרטיסי האשראי השונות והוצג שיתוף פעולה עם חברות האשראי. במקרים מסוימים נמסר לצרכן כי בשל החזקת כרטיס אשראי מסוים הוא זכאי למגוון הטבות וכי הוא לקוח זהב. בפועל החברה לא קיימה כל קשר עם חברות האשראי אלא לשם סליקה בלבד.

להלן עיקרי המעשים לגביהם ניתן העיצום הכספי: הצרכנים שילמו עבור המוצר אך לא קיבלו אותו, הצרכנים קיבלו מוצר לביתם וחויבו תמורתו מבלי שביקשו לרכוש מוצר זה, הצרכנים קיבלו לביתם מוצרים אשר האמינו כי קיבלו במתנה אך גילו כי הם מחויבים בתשלום תמורתו, הצרכנים גילו כי הם מחויבים בתשלום על מוצרים שלא הזמינו מעולם ולא קיבלו מעולם.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה, כי "הרשות  ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות – פגיעות וביניהם קשישים מוגבלים ועולים חדשים, שמטרתם ביצוע עסקאות תוך  שימוש בהטעיות והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו. הרשות פועלת במגוון דרכים ובכלל זה ענישה ביד קשה וחקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות הללו".

כתיבת תגובה