הטרנספר בבית שמש: וולונטרי זה פחות וולגרי?

בצעד חסר תקדים, משרד המשפטים מאשר את הטרנספר בנווה שמיר בבית שמש • התופינים: "לא תפסידו זכייתכם" ו"דירה ברמה ד' תעלה פחות" • החסרונות: מלבד עצם התקדים ביצירת גטאות ופגיעה בזכות הקנין, גם עוד שלוש שנות המתנה לדירה המיוחלת • ניסיון להשפיע על מנהיגי הציבור להורות לשומעי לקחם להסכים עם המהלך

בניה ברמת בית שמש | צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90

שכונת נווה שמיר בבית שמש לא מפסיקה לספק כותרות. בהמשך ישיר לידיעה הקודמת, בה הוצגה תוכנית ההצרחה או הטרנספר בשמה האמתי, כעת מתפרסם שמשרד המשפטים מאשר את המהלך ההזוי ורק מבקש שהדבר ייעשה באופן וולונטרי. כלומר, נמליץ לאנשים לעבור לגטו מרצונם החופשי.

מדובר בתקדים שלא היה דוגמתו בכל רחבי הארץ. במסמך החלטה בן עמוד וחצי בלבד, מאשר משרד המשפטים את המהלך הוולגרי ובלוליינות משפטית אופיינית, הוא מאשר כי "משרד הבינוי והשיכון רשאי לנהוג בגמישות ביישום נוהל מחיר למשתכן בפרויקט האמור", למרות שמשרד הבינוי והשיכון הסבירו כי "בתכנית 'מחיר למשתכן' יש כלל שלא מאפשר לזוכים 'להחליף' בין פרויקט אחד שבו זכו לפרויקט אחר".

האם הרצון העז לשמור על בית שמש חילונית, הביא את משרד המשפטים להתיר את המהלך, למרות שמשרד הבינוי והשיכון הביא בפניו את "הקשיים הפרקטיים ביישום האפשרות לשינוי זכייה משכונה אחת לשכונה אחרת"?!

התבכיינות קולקטיבית

כמובן שגם במשרד במשפטים מבינים כי המהלך הזוי ובאופן משפטי לא ניתן לחייב זוכה להחליף זכייה. אלא שהוא הסכים למהלך בעקבות הסבר של ראשת העיר בית שמש הגב' בלוך שהדגישה בדיון "כי לאורך שנים העיר בית שמש שימשה כפתרון למצוקת הדיור במגזר החרדי, וזאת עוד לפני החלטת הממשלה האחרונה שעסקה מערכתית בעניין, ויצרה פתרונות בראיה כלל ארצית. הדבר הוביל למצב שבו תושבי העיר הוותיקים, שרובם מהציבור הכללי, מהווים היום מיעוט בקרב תושבי העיר ומתקשים לרכוש דירות בעיר ולהישאר בה. עיריית בית שמש מעוניינת לאפשר לציבור הכללי, ובכלל זה לבני מקום, להמשיך להתגורר בעיר".

הבנתם את זה? משרד המשפטים מקבל את ההתבכיינות החילונית של בית שמש ומאשר לעיריית בית שמש לעשות צעדים שלא נעשו מעולם בתוכנית 'מחיר למשתכן', העיקר שהרוב החילוני בבית שמש יישאר על כנו.

בעקבות האישור של משרד המשפטים ומבלי להמתין יום אחד נוסף פונה עיריית בית שמש באמצעות  יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה שמעון גולדברג, במכתב הנושא תאריך עברי (ללא תאריך לועזי כלל) לרבני העיר ומבקש מהם באמצעות מניפולציות של פסוקים והסברים לשכנע את צאן מרעיתם להסכים למהלך שישמור על בית שמש חילונית.

"באתי בשורות אלו להציג דברים כהווייתן בנוגע להשתלשלות הדברים באשר לשכונת רמת בית שמש ה' נווה שמיר וצביונה". פותח גולדברג את המכתב ומספר על הסכם קואליציוני שחתם ראש העיר הקודם הרב משה אבוטבול עם סיעת הליכוד בעירייה (ההסכם מצורף למכתב) שבו נאמר כי רמה ד' תהיה מיועדת לחרדים ורמה ה' שכבר קיבלה את השם 'נווה שמיר' ע"ש ראש הממשלה יצחק שמיר תהיה מיועדת לציבור הכללי עם בניינים גבוהים, קאנטרי, ומבני דת מצומצמים".

כפי הידוע מצוקת הדיור החרדי לא נעלמת כתוצאה מחתימות על הסכמים קואליציוניים ואם בכל הארץ חרדים גרים ב'מתחרדים' בדירות ישנות עם תשתיות לקויות ללא מרפסות סוכה וללא מבני דת, אין שום סיבה בעולם שלא יקומו 'מתחרדים' בשכונות חדשות.

רבנים, תורה. גיוס כללי

לאחר ההתעניינות הרבה שהייתה בציבור החרדי פנה אבוטבול במכתב והסביר את הסיכום. גולדברג במכתבו מביא את הדברים ומגייס לעזרתו את גדולי הדור, "במכתבו, הרב אבוטבול מציין כי הקמת שכונות גם למגזר הכללי נעשתה בברכתם של מאורי הדור, מר"ן הרב עובדיה יוסף זצ"ל מרן הרב שטיינמאן זצ"ל זיע"א, ויבדל לחיים ארוכים כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א חבר מועצג"ת".

בפסקה הבאה הוא מגייס גם את התורה לעזרתו. ""מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׂמֹר". כנבחרי ציבור שומה עלינו החובה לעמוד מאחורי הבטחותינו, כפי שאנו – מצפים כי צביון שכונת רמה ד' תישמר לחרדים, כך גם עלינו לשמור ולעשות ככל שלאל ידינו כי רמה ה' תהייה לציבור הכללי".

הוא מודה כי אין בידיו לחייב את הזוכים להמיר את זכייתם. אולם לאור 'חשיבות העניין' "אישר משרד השיכון ומשרד המשפטים את בקשתה של עיריית בית שמש, לעשות 'העברת זכיות', במסגרתה תינתן אפשרות לחרדי שזכה בנווה שמיר וירצה בכך, לעבור לפרויקט חילופי ברמה ד' אשר צביונה חרדית, ובכך להמיר את זכייתו".

ויש גם תופינים למי שישתכנע לשמור את בית שמש חילונית. "המעבר בין השכונות יהיה ללא סיכון להפסד הזכייה, ואף תשדרג את הזוכים בשיפור מיקומם לבחירת הדירה, כך שחרדים שזכו בנווה שמיר יוכלו להרוויח בכך שיוכלו לבחור כעת לעבור לשכונה בעל צביון חרדי, ולא יוותרו סתם על זכייתם, בשונה מעד כה, שפשוט ביקשו מהם לוותר ולהפסיד זכייתם, 'למען השלום'".

 

זאת ועוד וכדי שלא יהיה ספק באשר להמשך הדרך, כותב גולדברג כי "ההסכמה כוללת, כי לא רק זוכים שממש מחזיקים בזכייה לבחירת דירה, אלא אף כאלה שהם רק ברשימת ההמתנה לזכייה במחיר למשתכן בדירה בנווה שמיר, יוכלו (רק באם ירצו/יחפצו) (הסוגריים במקור. ד"ש) להמיר את זכייתם להגרלה הקרובה של המחיר למשתכן בשכונה ד', בכך שהם ישובצו אוטומטית להיות במקומות הראשונים בהגרלה של המחיר למשתכן ובכך יזכו לבחור ראשונים את הקומה והמיקום של הדירה ולשדרג את זכייתם".

מי ישלם את הפרש השכירות

ולטובת מי שעדיין לא השתכנע, מגייס גולדברג לצידו טיעון כלכלי 'טהור' "יצוין, כי לרוב המחיר למ"ר בשכונת רמה ד' זולה יותר במאות שקלים ולפעמים בכאלף ₪ למ"ר, כך שאפשר לחסוך כמאה אלף ש"ח במחיר הדירה באמצעות המעבר משכונת נווה שמיר לרמה ד'.

"וכל זאת כפי שצוין כבר, המהלך ייעשה אך ורק מתוך רצון הטוב של הזוכים ולא בשום כפייה", מדגיש שוב גולדברג, כשאת מכתבו הוא מסיים במילים "בכדי להרבות אחווה ורעות בעיר בית שמש ולמען המשך פיתוחה ושגשוגה של העיר בכל המובנים, בוודאי יצליח השם דרכנו וינחנו במעגלי צדק, ונזכה לקדש שם שמים ברבים, אכי"ר".

האם השתכנעו תושבי בית שמש? ממש לא. משיחות עם תושבים שזכו עולה כי התושבים החרדיים בנוה שמיר מתנגדים להעברה. בדבריהם הם טוענים, שייקח חמש שנים מהיום עד שיתאכלסו בבחירה החדשה המוצעת להם, במקום אכלוס בתוך שנתיים בלבד בנווה שמיר. מי ישלם להם את השכירות של שלוש שנים?

אולי המהלך ההתאבדותי הבא של עיריית בית שמש, במלחמתה נגד 'ההשתלטות החרדית', תהיה לשלם לשוכרים החרדים את דמי השכירות עד לאכלוס המיוחל?

דירה חרדית מכרה זהב

בסביבת העירייה הדגישו, כי גם מבחינת המחיר ייטב לתושבים וגם מבחינת הדירוג בבחירת הדירות. בעוד שכיום הם יכולים להיות במקום בלתי ידוע ברשימה לבחירת הדירות, אם הם יבחרו לעבור להגרלות שטרם יצאו לדרך, הם יכולים ליהנות מהמקומות הראשונים והמובטחים.

סביר להניח שאם בג"צ יידרש לנושא, הדברים לא יעברו באופן כה חלק, למרות רצונו המפורסם של בג"צ לחנך את החרדים. מאידך, מוקדם לדעת אילו השלכות רוחב יהיו על המהלך התקדימי האמור, ומה משרד המשפטים יאמר אם תושבים בערים נוספות יבקשו להחליף את זכייתם על רקע רצון להומוגניות חברתית, סוציו-אקונומית או גזענית.

ראוי להזכיר את העובדה שלא בטוח שהחילוניים שזכו בשכונות החרדיות, ואותם לא עלה בדעת העירייה לבקש להעביר, ירצו להשתתף ב'טרנספר הוולונטרי' הזה. כפי שכתבנו פה בעבר, בשיחה ששוחח כתב 'ביזנעס' עם זוכה חילוני במכרז בשכונה חרדית, הלה הזדעק בלאו מוחלט לשמע התכנית המדוברת. "נראה לך שאוותר על מכרה הזהב שנקרה בדרכי?" הוא שואל, "הלוא קצב עליית המחירים בשכונות החרדיות, הוא פי שניים ויותר מאשר אצל החילונים בבית שמש. זה נכס מניב. גם אם אני לא ארצה לגור בעצמי בשכונה כזו ואשכיר את הדירה, אף אחד לא יטרנספר לי את הרווחים!".

5 תגובות ל: "הטרנספר בבית שמש: וולונטרי זה פחות וולגרי?"

  1. לא בטוח כלל שמבחינה משפטית שאפשר להקדים בהגרלות הבאות (במידה ויתקיימו כאלו) את זוכי ההגרלות הקודמות.(זו התוכנית, במסמך)
    זה אפלייה כנגד אלו שעדיין לא זכו וירשמו ברמה ד'
    יש פה פתח לתביעה ענקית נגד משרד השיכון עי כל מי שלא יגריל דירה בהגרלות הבאות
    לפי זה אני ממליץ לכולם להירשם להגרלות רמה ד' וה'
    כך שאם תהיה תביעה יצוגית שגם הם יקבלו את חלקם

  2. מר שלומוביץ', זעקות הקוזאק הנגזל שלך לא משכנעות. לחרדים בבית שמש בונים כל הזמן בנחךה ומנוחה, בחפציבה, ברמת בית שמש א',ב'ג'ד, שכל אחת מהן שכונה גדולה מאד. משתלטים גם על שכונות לא חרדיות כמו בר אילן ומזרח מגדל המים. אז בנו אחרי שלושים שנה שכונה אחת שמיועדת לחילונים. אחת. גם אותה אתם רוצים לגזול? את זה בית המשפט מנע מכם ובצדק.

  3. מיליון אחוז נווה שמיר תהיה חרדית וגם רמה ד'!

  4. מי יודע
    א. האם חרדים שזכו בכל רחבי הארץ במחיר למשתכן במקומות מעורבים גם יכולים להחליף דירה למקום חרדי ?

    ב.האם יש אפשרות להעביר את הערבים והחילונים שזכו במחיר למשתכן בירושלים ברמת שלמה לשכונה אחרת?

  5. תהחו חזקים במאבק שלכם נגד כל כניעה לעירית בית שמש ומשתפי"ה!

כתיבת תגובה