היזמים מוכנים לדירוג שיכול לחסוך לכם 2,000 שקל בשנה?

האם היזמים בישראל מוכנים לתקנת הדירוג האנרגטי? בעוד שבוע תיכנס לתוקף התקנה שמחייבת את היזמים להציג את הדירוג האנרגטי של דירות | האם היזמים מוכנים לכך? האם הרוכשים מודעים לכך? | בדיקה: דירוג אנרגטי גבוה של דירות מגורים יביא לחיסכון של כ-2,000 שקל בהוצאות החשמל למשפחה בשנה

דירוג אנרגטי למבנים | מקור: pixabay

בקרוב ייכנס לתוקף התיקון לחוק המכר (דירות) שקידמו משרדי הבינוי והשיכון, האנרגיה, והמשרד להגנת הסביבה, הקובע כי היזמים והקבלנים מוכרי הדירות יידרשו לציין בפני הרוכשים את הדירוג האנרגטי של הדירות הנרכשות. המטרה היא לעודד בנייה ירוקה שבמסגרתה יהיה חיסכון והתייעלות באנרגיה בענף הנדל"ן הישראלי, ובהתאם היא תביא לחיסכון כספי לרוכשים בהוצאות החשמל. בכך, מצטרפת ישראל ל-27 מדינות של האיחוד האירופי שקבעו גם הן חובה דומה בחקיקה.

התקנות נועדו לקבוע דירוג אנרגטי ליחידות דיור מ-(A+) ל-F, ממש כמו במוצרי חשמל, ויחייבו את היזמים בהצגתו במעמד רכישת דירה חדשה, והם יידרשו גם לדווח על הדירוג למערכת ממוחשבת של משרד האנרגיה. ככל שצריכת האנרגיה הנדרשת לדירה קטנה יותר, כך הדירוג של יחידת הדיור יהיה גבוה יותר. ככל שהדירוג יהיה גבוה יותר, החיסכון באנרגיה ובכסף לדיירים יהיה גדול יותר.

הדירוג האנרגטי של כל דירה כולל את רמת התכנון של מרכיבי המעטפת שלה ומרכיבים שונים במבנה, לפי האזור האקלימי בו הוא נמצא. הדירוג משקלל את הבידוד התרמי של הבניין, את גודל החלונות, איכות הזכוכית, מיקום המבנה ויכולת ניצול אור השמש.

במשרד האנרגיה מציינים, כי כ-30% מצריכת החשמל הכוללת בישראל מתבצעת בבנייני מגורים, ולכן ישנה חשיבות גדולה בהתייעלות אנרגטית בבנייה. לפי בדיקה שנערכה עבור חברת הנדל"ן אלטנוילנד על ידי מומחי אנרגיה, הסכום הממוצע שמוציאה על חשמל משפחה בת 4 נפשות בישראל בשנת 2022 הוא כ-400 שקל בחודש, 4,800 שקל בשנה. החיסכון בהוצאות שיגיע מהתייעלות אנרגטית יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה: דירה בדירוג אנרגטי A מייצרת חיסכון של עד 40% בצריכת החשמל, והחיסכון הכספי מסתכם בכ-2,000 שקל בשנה; בדירה בדירוג B החיסכון בחשמל הוא עד 30% והחיסכון הכספי השנתי – כ-1,440 שקל; דירה בדירוג C מייצרת חיסכון של עד 20% בצריכת החשמל ושל כ-1,000 שקל בשנה.

ערן לוי, בעלים ומנכ"ל של חברת אלטנוילנד | צילום: שירעד ניסים

"בטווח הארוך, עבור רוכשי הדירות ישתלם מאוד לגור בבית שנבנה בבנייה ירוקה, זה עשוי לחסוך להם הרבה כסף בעלויות השימוש והאחזקה השוטפות, כמו חיסכון בחשמל ובמים, צמצום משמעותי של הפסולת ועוד יתרונות לחיי היומיום המגיעים מ'בית חכם'", אומר ערן לוי, מנכ"ל ובעלים משותף בחברת אלטנוילנד. "הבנייה הירוקה אמנם מייקרת את עלות הקמת הפרויקט ובסופו של דבר את מחיר הדירות, אבל במבט קדימה של עשור והלאה, היא משתלמת לרוכשים. כך למשל, הבנייה הירוקה כוללת מערכות התראה שונות שחוסכות הרבה זמן וכסף בתיקונים שנעשים לעתים בשנה הראשונה לאחר המסירה; היא חוסכת המון בהוצאות על קירור וחימום הבית, בצורך בהצללה, בפינוי אשפה, בתאורה ובידוד ועוד. בנוסף, פרויקט ירוק מציע יתרון תחרותי וערך מוסף לרוכשי הדירות, שחשוב להם לממש את האג'נדה שלהם הלכה למעשה. השקעה בתחומים האלה לא רק סביבתית יותר, היא גם משפרת את איכות המוצר. ככל שהמודעות לאיכות הסביבה גדלה, כך הביקוש לדירות ירוקות גדל. אני סבור שזו מגמה שרק תלך ותתרחב, ככל שהביקוש יגיע מהשטח".

דרור אוהב ציון | צילום: דנה תמרי

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי חברת שיווק הנדל"ן דרא, מחזק את דברי לוי ואומר כי "ככל ותעלה המודעות של הציבור לנושא הדירוג האנרגטי וליתרונות הבנייה הירוקה בכלל, השינוי יתבצע בשטח. כשהבנייה הירוקה תהפוך למחייבת יותר והיא תעוגן בחוק, הקבלנים ייחסו לה יותר תשומת לב, והם ביחד עם חברות שיווק הנדל"ן יצטרכו להסביר לרוכשים את המשמעויות הכספיות והסביבתיות שלה. ככל שהביקוש לבנייה ירוקה עדיין לא מגיע מהשטח, קשה לנו לתמחר כמה היא עולה יותר לצרכני הקצה, אבל אנחנו בהחלט יכולים להוון את הערך השיווקי של מוצר ירוק שחוסך באנרגיה. יש עוד עבודה לעשות בנושא, אבל הדירוג האנרגטי הוא צעד חשוב בכיוון".

במסגרת האג'נדה הירוקה, בחברת אלטנוילנד גם יזמו וגיבשו מהלך חקיקתי מהפכני שמטרתו להוביל לשינוי רחב היקף בדרכי הפעולה של כל ענף הנדל"ן לשיטות ידידותיות יותר לסביבה – לא ברמת הבניין או הפרויקט הבודד, אלא ברמת השוק בכללותו. החברה מיפתה את החסמים לתחום הבנייה הירוקה ויזמה את 'המסלול הירוק' – מסמך מדיניות פשוט וישים להפיכת כל השלבים בחייו של פרויקט נדל"ני לתומכי קיימות וסביבה – מהתכנון, דרך הרישוי ועד לבנייה. זאת, תוך רתימתם למשימה של כלל הגורמים הפועלים בשוק הנדל"ן, בהם יזמים, רשויות תכנון, עיריות, משרדי ממשלה ובנקים.

כתיבת תגובה