היכן ניכרות תוצאות ההשקעה המשמעותית בלימודי מתמטיקה?

פילוח נתוני הניגשים לחמש יחידות מתמטיקה, מציג שיפור מדהים ברשויות הערביות הדרוזיות והפזורה הבדואית • שיפור ברשויות המשויכות לאשכולות מחתך סוציו-אקונומי נמוך

מבחן | צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90

מפת המצוינות של ישראל מגלה שהערבים בישראל הולכים ומשכילים. המפה הינה פרויקט משותף של 'רשת ערי מצוינות' וקרן טראמפ, העוקב מדי שנה אחר התקדמות הישגי הרשויות המקומיות בישראל. מהנתונים נראה כי ישנה עלייה מרשימה בשיעור הניגשים לבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה בבתי הספר הערביים והדרוזים.

ב-8 רשויות מקומיות ערביות ודרוזיות בישראל, נרשמה מגמת עלייה בשיעור בוגרי חמש היחידות במתמטיקה. בכפר מע'אר לדוגמה, שיעור הניגשים לחמש יחידות במתמטיקה בשנת 2018, הגיע ל-17.3 אחוזים. יותר מהממוצע הארצי שעומד על 15.5 אחוזים ויותר מפי שלושה משיעור התלמידים שנגשו מהכפר לחמש יחידות בשנת 2012, שעמד על  5.5 אחוזים. גם בשפרעם, בטייבה ובטירה, הוכפל שיעור הניגשים לכ-9 אחוזים, לעומת 2012 אז עמד שיעור הניגשים על כ-4.5 אחוזים.

ביישובי הבדואים, השיפור בידע במתמטיקה בחמש יחידות, בין השנים 2012-2018, שובר שיאים של ממש. בתל שבע ישנו שיפור של 500%, מג'אר 214%, רהט 208% וחורה 153%.

שיעור בוגרי חמש היחידות בכל הארץ, המשיך במגמת העלייה, ובשנת 2018 הוכפל מספר הניגשים לבגרות ברמת חמש יחידות (מעל ל-18,000), מאז שנת 2012 (מתחת ל-9,000).

תמונה מעודדת ביותר עולה מניתוח נתוני הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברשויות המקומיות, בין השנים 2012 – 2018. בולטים במיוחד בהישגיהם הם היישובים באר-שבע (מ-5.5 אחוזים ל-14.4 אחוזים), עכו (מ-3.8 אחוזים ל-9.4 אחוזים), מע'אר, כאמור (מ-5.5 אחוזים ל-17.3 אחוזים), מעלה אדומים (מ-6.7 אחוזים ל-15.6 אחוזים) וגדרה (מ-10.6 אחוזים ל-24.3 אחוזים).

מגמה חיובית ומשמעותית נוספת העולה מניתוח הנתונים, היא יכולתן של רשויות רבות 'לנפץ את תקרת הזכוכית', של האשכולות החברתיים-כלכליים אליהם הן משתייכות. שמונה רשויות מקומיות שונות המשתייכות לאשכול חברתי-כלכלי 6 ומטה, הציגו נתונים העולים על שיעור הממוצע הארצי. מע'אר האמורה, משתייכת לאשכול 2. הנתון שהבאנו שם את הישוב בכמעט שני אחוזים מעל הממוצע הארצי.

סיון לנדמן, מנהלת רשת ערי מצוינות, מוסיפה: "הנתונים מוכיחים כי הסוד להצלחתן של הרשויות המקומיות המשתייכות לאשכולות 1-6 אינו טמון באשכול עצמו, אלא בנכונותה של המנהיגות המקומית לקחת את המושכות ולהטמיע תכניות חינוכיות מקיפות, שייצרו את התנאים להגעה למצוינות. העובדה ש- 18 הרשויות המקומיות שהובילו זינוק של מעל ל-50 אחוזים בשלוש השנים האחרונות, כוללות רשויות גדולות וקטנות, מבוססות וחלשות, יהודיות וערביות, מראה שהחלטה נחושה וממוקדת של ראש עיר וצוות חינוך עירוני, להטמיע תכניות עבודה יעילות, יכולה להוביל לשיפור מתמיד".

לצד הנתונים החיוביים, ישנם כמובן גם כמה נתונים מעט מדאיגים בקרב מספר רשויות מקומיות. לאחר כמעט עשור של עלייה מתמדת בשיעור הניגשים לבגרות בחמש יחידות מתמטיקה, ניתן כעת לראות מגמת ירידה ב-14 מתוך הרשויות, אשר הציגו עליה בשנה הקודמת. מדובר ברשויות ממגוון אשכולות חברתיים-כלכליים בהן ראשון לציון, כרמיאל, אשקלון, רמת השרון, קרית גת, נהריה וערים נוספות בצפון ובדרום.

רשת ערי מצוינות הינה שותפות בין רשויות מקומיות בישראל לקידום המצוינות בחינוך. הרשת הוקמה בשנת 2016 בהובלת המכון לחקר השלטון המקומי של אוניברסיטת תל-אביב בראשותו של אופיר פז-פינס, שר הפנים לשעבר, ובשותפות עם מרכז השלטון המקומי, עם איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ועם קרן טראמפ. ברשת חברות רשויות אשר חרטו על דגלן קידום מצוינות במתמטיקה ובמדעים, ובראש וועדת ההיגוי שלה עומדת ד"ר עליזה בלוך, ראה"ע בית שמש, מנהלת בית ספר ומורה למתמטיקה לשעבר.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי: "אני גאה בראשי הרשויות שמגלים מנהיגות, ומתגייסים למיצוי הפוטנציאל של תלמידיהם, מתוך אמונה במסוגלותם, ביכולותיהם ובכישורי המורים. שיתוף הפעולה עם קרן טראמפ ועם המכון לשלטון מקומי מוביל להתגייסות של קהילה המחנכת דור".

אופיר פז-פינס, ראש המכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת תל-אביב: "בשנים האחרונות, המיעוט הערבי פילס את דרכו למרכז החברה הישראלית באמצעות הצטיינות בכדורגל ובמקצועות הרפואה וכעת פרץ למצוינות במתמטיקה ובמדעים".

ד"ר עליזה בלוך: ״אני שמחה לראות כי קיימת מגמה של עלייה בהישגים ובחינוך למצוינות, גם בישובים עם אשכול נמוך. כאשר ברשות יש הפעלה של תכניות כחלק מסדר היום והטמעה של תכניות למצוינות וכאשר גם התלמידים והמורים מבינים ומאמינים שיצליחו, אנחנו בונים תשתית של חברה איכותית ומוצלחת יותר ומאפשרים שוויון הזדמנויות לכל התלמידים״.

אבי קמינסקי, סמנכ"ל חינוך תרבות ונוער, רווחה וקהילה, בעיריית הוד השרון ויו"ר איגוד מנהלי המחלקות לחינוך: "כשותף בוועדת ההיגוי של ערי מצוינות, אני שמח על הנתונים שהוצגו. שוב נוכחנו כי בעבודה מתואמת ומשותפת של משרד החינוך, הרשויות ובתמיכה מקצועית נוספת של קרן טראמפ, ניתן לקדם נושאים במערכת החינוך".

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ: "מפת המצוינות מגלה, שראשי ערים שלקחו את הנושא ברצינות, הגיעו לתוצאות מרשימות. הם הבינו שנוסחת ההצלחה בחינוך השתנתה, פעם הם רדפו אחרי הזכאות לבגרות, אבל היום הזכאות היא כבר לא שובר השוויון של החינוך בישראל. היום ההשקעה החשובה היא בתעודת בגרות איכותית, עם חמש יחידות במתמטיקה, באנגלית ובמקצוע מדעי, כי זו תעודה שפותחת דלת לעתיד".

כתיבת תגובה