היערכות המשק עם התפרצות נגיף הקורונה

הנהלת משרד האוצר התכנסה להערכת מצב מיוחדת להיערכות המשק עם התפרצות נגיף הקורונה • מנכ"ל המשרד יקים צוות פנים משרדי שיכלול את הגופים הרלוונטיים האחראיים על המשק הישראלי במטרה להיערך ולעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בנושא • בנק ישראל מעריך שהתפשטות הנגיף תיבלם והשפעתו על הכלכלה תצטמצם

מוקד החירום המשולב של מד"א ומשרד הבריאות להיערכות לנגיף הקורונה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שר האוצר, משה כחלון, כינס היום הערכת מצב כלכלית מיוחדת בהשתתפות פורום כלכלי בכיר במטרה לבחון את השלכות התפרצות נגיף הקורונה על המשק הישראלי. בדיון, שנועד לתכלל את הטיפול בהשלכות התפרצות הנגיף ולגבש מדיניות כוללת, השתתפו נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון, סגן שר האוצר יצחק כהן, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנהל רשות המסים ערן יעקב, הממונה על התקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו, הממונה על השכר קובי בר נתן, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג, הממונה על שוק ההון משה ברקת, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, ראש מערך חירום סייבר וביטחון במשרד האוצר יוני מור והכלכלן הראשי ברשות לניירות ערך אילן גילדין.

שר האוצר ביקש ממנכ"ל משרדו, שי באב"ד, להקים צוות פנים משרדי שיעקוב אחר ההתפתחויות בנושא. הצוות יכלול את הגופים הרלוונטיים האחראיים על המשק הישראלי במטרה להיערך ולעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות, וככל שיידרש- לתת מענה.

כחלון אמר בדיון, כי בשלב זה אין סכנה משמעותית ומידית על המשק הישראלי. "נתוני המאקרו הכלכליים החזקים, כפי שהציגו בנק ישראל והלמ"ס בשבוע שעבר, מאפשרים לנו לעבור את המשבר בצורה טובה בשלב זה. משרד האוצר על שלל אגפיו ויחידות הסמך, נערך לשמירה על איתנותה של כלכלת ישראל. אנו נמשיך לעקוב ולהיערך".

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון – שהיום הוועדה המוניטרית בראשותו, החליטה להשאיר את הריבית ללא שינוי, למרות החשש מהשפעות הנגיף על הכלכלה – עדכן בדיון, כי עם התפרצות הנגיף, הורה על הקמת צוות בבנק ישראל, לניתוח ומעקב אחר האספקטים הכלכליים של התפרצותו והשפעתם המאקרו-כלכלית האפשרית על ישראל. לצורך כך הוקם צוות ייעודי בבנק, שבוחן ומנתח באופן שוטף את ההתפתחויות בכמה זוויות שונות: השווקים הגלובליים והשוק המקומי, ההשפעה הריאלית על המשק, וההשפעה על המערכת הפיננסית ובפרט החשיפה של המוסדות הפיננסיים והמערכת הבנקאית.

"התפרצות נגיף הקורונה בסין, משרה אי ודאות באשר לפעילות הכלכלית העתידית בעולם ובישראל, ולהשפעות הצפויות על האינפלציה ועל השווקים הפיננסיים. במידה והתפשטות הנגיף תיעצר בחודשים הקרובים – בדומה לתרחיש הבסיס המנחה את ההערכות של מרבית המוסדות הכלכליים הבינלאומיים – ההשפעה הכוללת על הכלכלה העולמית צפויה להיות מוגבלת, וצפוי פיצוי בקצב הצמיחה ברבעונים הבאים. על פי הערכת בנק ישראל, בתרחיש זה לא צפויה השפעה מקרו כלכלית משמעותית בישראל,  מעבר להשפעה הפרטנית על חברות שונות, אף על פי שסין היא שותפת סחר משמעותית במגוון ענפים.

בהמשך הסביר, כי "מרכזיותה של סין בכלכלה העולמית, לצד אי-ודאות לגבי עוצמת התפשטות הווירוס, יוצרים אי ודאות כלכלית משמעותית. אי הוודאות תלויה בשני מישורים עיקריים:

  1. מידת ההשפעה שתהיה לנגיף על כלכלות נוספות, בכללן ישראל, מעבר לכלכלה הסינית.
  2. הזמן שעוד ייקח עד שהאירוע יחלוף.

"במידה והמשבר יתארך ויזלוג אל מדינות נוספות, ובפרט אם ידרשו צעדי מניעה חריפים בישראל, צפויה השפעה משמעותית יותר, שאת היקפה קשה להעריך בשלב זה. הנתונים הכלכליים הבסיסיים החזקים של המשק הישראלי –  ביניהם יחס חוב תוצר ושיעור אבטלה נמוכים, עודף בחשבון השוטף ורמה גבוהה של יתרות מט"ח, ומערכת בנקאות חסונה, מגדילים את העמידות של המשק. הדגש כרגע הוא שמדובר ב'ארוע מתגלגל' כך שצריך להתייחס למסקנות עד כה ביתר זהירות, והחשיבות הרבה היא להמשיך לבצע ניטור וניתוח שוטף, בין היתר גם במסגרת הוועדה ליציבות פיננסית שכוללת את כל הרגולטורים הפיננסיים, כך שבמידת הצורך נוכל להגיב בהתאם ובמהירות."

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הבהיר כי עדיין מוקדם להעריך את ההשפעות המקרו כלכליות, ככל שיהיו, על כלכלת ישראל. "עם זאת, ישנה חשיבות רבה להיערכות ולתיאום בין הגופים הרלוונטיים, תוך כדי מעקב צמוד אחר ההתפתחויות וההשלכות של הנגיף על המשק, ומתן מענה אחראי ככל שיידרש".

סגן שר האוצר, יצחק כהן, ציין כי מדינת ישראל נמנית עם המדינות הבודדות בעולם, הנערכות לכל תרחיש בנושא וירוס הקורונה. "אנו משקיעים את מירב המאמצים לצורך התמודדות עם התפרצות הנגיף בישראל, ככל שתהיה, תוך שיתוף פעולה בין כל הגורמים ושקיפות מלאה מול הציבור על ידי מתן הנחיות ברורות. רק שיתוף פעולה מלא, אחריות ומשמעת בין הגורמים הממלכתיים יביא למניעת התפשטות הנגיף".

הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, אמרה בדיון כי התפשטות הקורונה משמעותית בהשוואה לסארס (2003), אז עמדה הפגיעה בתוצר העולמי על 0.1%. משקלה של סין בתוצר העולמי עלה פי 4 מאז 2003 ומשקלה בסחר העולמי עלה פי 2.5. עיקר הפגיעה בשלב זה ממוקד במדינות אסיה (סין, דרום קוריאה). עם זאת, עד כה דווח על למעלה מ-200 נדבקים באיטליה והוטל הסגר על חלקים מהמדינה.

"עד כה לא ניכרת פגיעה בפעילות הכלכלית בישראל בסטטיסטיקה הרשמית, אך חלק מהחברות הגדולות הצביעו על ערוצי פגיעה פוטנציאליים (וחלקן אף דיווחו על פגיעה קיימת). באגף נבחנו שני תרחישים לפגיעה בפעילות הכלכלית במשק לאור הפעילות הכלכלית מול סין (ללא התפשטות המחלה בישראל). התרחיש הראשון בו הוירוס ימשך כרבעון, מצביע על פגיעה אפשרית של 0.2% תוצר, דבר שאינו מהווה השפעה מאקרו כלכלית משמעותית על המשק. התרחיש השני בו הוירוס נמשך זמן רב הרבה יותר, עלול להוביל לפגיעה של למעלה מאחוז תוצר. תרחישים אלה אינם כוללים התפשטות של וירוס הקורונה בישראל בהיקפים משמעותיים". הכלכלנית הראשית תמשיך לעקוב אחר ההתרחשויות ותעדכן את תחזיותיה בהתאם.

הממונה על שוק ההון, משה ברקת, אמר לסיום כי עדיין מוקדם מדי לדעת מה ההשפעות. "כרגע מנהלי ההשקעות לא מוטרדים מדי, והם מעריכים שמדובר באירוע לטווח קצר, כמו כן כרגע אין כל אינדיקציה של משיכות כספים מהמסלולים השונים. הקמנו חדר מצב שמטרתו לעקוב אחר האירועים ברמה היומית, ולהבין מה המשמעויות, במידה ויש, כמו גם לתת תמיכה לשוק ההון".

כתיבת תגובה