היקף נזקי גל החום לחקלאים נאמד בכ-10 מיליון שקלים

בחודש האחרון התקבלו בחדר המצב של 'קנט' – הקרן לביטוח נזקי טבע – כ-800 הודעות נזק מחקלאים בכל אזורי הארץ • חשש ממחסור בשווקים בשל פגיעה בגידולים רבים

נזק חום באבטיח. צילום: קנט

היקף נזקי גלי החום לחקלאים בשלושת השבועות האחרונים נאמד בכעשרה מיליוני שקלים. כך עולה מנתונים ראשוניים של קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע. מנתוני קנט המציינת השנה יובל שנות פעילות, עולה כי בתקופה שבין א' לכ"ד תמוז התקבלו בחדר המצב של החברה כשמונה-מאות הודעות נזק מחקלאים בכל אזורי הארץ.

בחברה מדגישים כי מדובר באומדן ראשוני והיקף הנזקים הסופי ייקבע רק בהמשך. עוד מציינים בקנט כי כל החקלאים בארץ המגדלים פירות וירקות מבוטחים כנגד אירועים מסוג זה. מהנתונים עולה כי מרבית ההודעות התקבלו ממגדלים בצפון הארץ – כ-370 הודעות נזק, כ-320 הודעות התקבלו ממגדלים במרכז הארץ ולמעלה מ-110 הודעות התקבלו ממגדלים בדרום.

מניתוח ההודעות עולה כי מרבית הנזקים עליהם דווח נגרמו מחוסר יבול כתוצאה מהחום הכבד, בהדרים, בפירות, באבוקדו ובירקות. כמו כן דווחו נזקים בענפי הלול והמדגה. נזקים נוספים הם פגיעות בפירות ובירקות עצמם שהופכות אותם לבלתי ראויים לשיווק.

לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט בפועל, גל החום הנוכחי הוא עדות נוספת להתמודדות היומיומית של החקלאים עם איתני הטבע. למרות שגלי חום וגלי קור הם תופעה נפוצה באזורנו, בשנים האחרונות, כככל הנראה כתוצאה מההתחממות הגלובלית, אנו עדים ליותר אירועים קיצוניים שמתבטאים בתכיפות ובעוצמות שלהם כך שלמעשה למגדל כמעט ואין דרך להתמודד אתם.

לדברי תורג'מן, קנט מתגברת בימים אלה את מערך השמאים ואנשי המקצוע כדי לתת מענה ביטוחי מהיר לחקלאים על מנת למנוע קריסה כלכלית. יחד עם זאת, תורג'מן מציין כי בשל אופיים של פגעי החום, הנזק יכול לבוא לידי ביטוי מאוחר יותר ובהמשך עלול להיות מורגש מחסור ביבול.

תורג'מן מציין כי בארבע השנים האחרונות שילמה הקרן הנמצאת בבעלות משותפת של הממשלה ושל ארגוני המגדלים, פיצויים בהיקף של למעלה מ-1.4 מיליארד שקלים, כאשר בעבר על אירועים דומים לאלו אותם אנו חווים כיום שילמה קנט עשרות מליוני שקלים.

כתיבת תגובה