הישראלים שבודדו בספינה ינחתו הלילה בנתב"ג

קוביד-19 – קורונה: נוסעי הדיימונד פרינסס הועברו ליפן וינחתו בישראל הלילה, אור ליום שישי • משרד הבריאות מדגיש וחוזר לגבי תופעה של חדשות כוזבות ("פייק ניוז") שמופצות ברשתות החברתיות וגורמות להטעיה מכוונת • שר הבריאות וראש המל”ל סיירו אתמול במרכז מלבן בראשל”צ שיועד כאחד ממרכזי הקליטה לחולי קורונה

צוות הבדיקה הישראלי על רקע האוניה | צילום: שגרירות ישראל בטוקיו

עדכון אחרון: 20.2.20 12:58

פינוי הנוסעים הישראלים בספינת הדיימונד פרינסס החל אתמול – יום ד' – בשעות הבוקר (שעון יפן) ושניים מהנוסעים הישראלים כבר שוחררו. היתר צפויים לרדת מהספינה בהמשך היום (ה).

שגרירות ישראל בטוקיו בשיתוף צוות משרד הבריאות, העבירו הנחיות לנוסעים הישראלים בדבר הירידה מהספינה והליך החזרה לישראל. על פי התכנון הנוסעים ירדו לכל המאוחר הערב, בשעה שש לפי שעון יפן (בהנחה שלא תהיינה תקלות בלתי צפויות) ויועברו למטוס שיביא אותם לארץ.

בישראל ימתינו להם צוותים רפואיים של מד"א, שיעבירו אותם לבדיקות ובידוד של 14 יום בבית החולים שיבא תל השומר. במקום קיימו אתמול (ד) היערכות מקדימה, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר ליצמן וצוות משרדו.

כאמור, אור ליום שישי ינחת מטוס מנהלים ועליו המטיילים הישראלים אשר שהו בבידוד על הספינה ביפן ושרשויות הרפואה ביפן התירו את טיסתם לישראל כשבזמן עזיבתם את יפן לא הופיעו אצלם מסימני המחלה.

לאור חשיבות בריאות הציבור בישראל ונקיטת משנה זהירות בטיפול בשבים מהמזרח ובדגש על המטיילים ששהו על הספינה, הוחלט בעצה אחת עם גורמי הבריאות והתעופה שהמטוס המיוחד ינחת בנתב"ג ויעצור ברחבה מרוחקת מטרמינל 1 ומטרמינל 3.

המטוס יחנה באזור רחבת המטוסים של התעופה הכללית (אזור המטוסים הפרטים).מספר מצומצם מאוד של עובדים מנמל התעופה בן גוריון יטפל במטוס. ורק לאחר שהעובדים ימוגנו – על פי נהלי המיגון של משרד הבריאות ומד"א הם יוכלו לשהות ולטפל במטוס. תדלוק, הורדת כבודת הנוסעים, ריקון המיכלים (שפכים שיטופלו על פי נוהל מיוחד של חומרים מסוכנים) ורענון מזון ושתייה לצוות המטוס.

הנוסעים יועברו לאוטובוס של מד"א וילוו על ידי נציג משרד הבריאות ומד"א היישר לבית החולים שיבא בתל השומר שם נערכים לקליטתם להמשך הבדיקות וההשגחה.

כבודת הנוסעים תועבר למשאית של משרד הבריאות להמשך טיפול ובדיקה ולא תישאר בשדה התעופה בן גוריון.

המטוס ימריא חזרה למזרח. כלומר, המטוס והצוות לא יישארו בישראל.

במקביל, וכהיערכות לאפשרות של התפרצות המחלה בישראל, שר הבריאות יעקב ליצמן וראש המל"ל מאיר בן שבת ערכו אתמול סיור במרכז הרפואי 'מלבן' בעיר ראשל"צ שעשוי לשמש כמרכז הקליטה לחולי קורונה במקרה של הידבקות בישראל (לא המרכז היחידי, ולפי משרד הבריאות יהיו עוד, אם וכאשר ייווצר צורך).

אזורי בידוד בבית חולים צבאי ביפן, בו שוהים החולים הישראליים | צילום: משרד הבריאות

מטרת הסיור המשותף הייתה, לסקור ולהציג את היערכות משרד הבריאות לכל תרחיש אפשרי, זאת במקביל להפעלה יזומה של מניעת הגעת הנגיף לארץ.

במשרד הבריאות מבקשים להרגיע את הציבור ומציינים שנכון לרגע זה אין חולה קורונה בארץ, אך המערכת עושה את כל המאמצים להכין את התשתיות שלה מתוך הנחת עבודה שהנגיף יבוא לכאן, לכן בשל ההיערכות הנדרשת מכשירים את כל המתקנים של המערכת לצורך הנושא.

שר הבריאות ליצמן והצוות המקצועי של משרד הבריאות סקרו בפני ראש המל”ל וצוותו את ההיערכות ומוכנות מערכת הבריאות כולל פריסות מיטות אישפוז ברמה הארצית, לפי מדרג איזורי וכמותי.

השר ליצמן ציין כי היערכות מערכת הבריאות מקצועית ומדורגת תוך לקיחה בחשבון כל אפשרות הידבקות שאנו מקוים שלא תקרה כמובן, אך מחובתנו לפעול בזהירות ובמוכנות.

לדברי ליצמן "בשלב ראשון פעל משרד הבריאות להקצות מחלקה בכל בתי החולים הכלליים שיועדה לחולי קורונה אפשריים, בשלב שני, הכנת מיטות אשפוז במרכז הרפואי מלבן בראשון לציון ושמואל הרופא, בשלב שלישי נפעל לסגירה מלאה של מספר בתי חולים במיוחד לחולי קורונה ועד לאפשרות קיצונית של פינוי בתי מלון ומבנים לאשפוז".

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "מערכת הבריאות ערוכה לכל תרחיש אפשרי, ואנו עושים הכל בשיתוף פעולה עם כל הזרועות הקיימים, בראשם המל”ל, משרד החוץ, השגרירות ורשויות ההגירה, בכדי להבטיח את שלומם ובטיחותם של אזרחי ישראל. עד עכשיו מנענו הגעת הנגיף לישראל אך נקודת ההנחה שזה יגיע לכאן ואנו פועלים בכל דרך למניעת התפשטות הנגיף ומניעת פגיעה בבריאות הציבור".

ראש המל"ל הדגיש כי לעת הזו היעד העליון ברמה הלאומית הוא דחית הגעתו של הנגיף לישראל ומוכנות מיטבית למנוע את התפשטותו לכשיגיע. הוא ציין כי מקבלי ההחלטות ערים גם להיבטי החוץ ולהשפעות על המשק, ושיבח את ההיערכות הנרחבת והמקצועית של משרד הבריאות ושל הצוותים הרפואיים בשטח.

הצוות רפואי ליד הספינה| צילום: שגרירות ישראל בטוקיו

עוד פורסם כי משרד הבריאות מדגיש וחוזר לגבי תופעה של חדשות כוזבות ("פייק ניוז") שמופצות ברשתות החברתיות וגורמות להטעיה מכוונת. "הודעות רשמיות ועדכונים אפשר לקבל רק דרך הגורמים המוסמכים לכך במשרד הבריאות. מידע רשמי קיים באתר הייעודי של המשרד בנושא קורונה ועדכונים שוטפים גם בערוץ הטלגרם הרשמי בנושא קורונה".

עדכון

לפי מידע שנמסר הבוקר (ה) ממשרד הבריאות וממשרד החוץ, לאחר בדיקות רפואיות אותר ישראלי נוסף עם תוצאה חיובית לנגיף הקורונה על ספינת הדיימונד פרינסס. הוא צפוי לרדת מהספינה להמשך טיפול בבית החולים ביפן.

על פי גורמים בספינה, כל הנוסעים הישראלים קיבלו אישור לרדת לחוף. צוות שגרירות ישראל בטוקיו מלווה בנציג משרד הבריאות ממתין להם על הרציף.

במקביל, ממשרדי הבריאות והחוץ נמסר, יחד עם המרכז הרפואי הדסה, כי הפרופ' רן ניר-פז, מומחה במחלות זיהומיות ב'הדסה' יישאר ביפן להמשיך וללוות את הישראלים שנמצאו חיוביים לקורונה, המאושפזים בבידוד בשני בתי החולים הצבאיים ביפן. לדבריו, מצבם של השלושה שכבר מאושפזים מוסיף להיות קל.

אליהם יצטרף הישראלי הנוסף שאובחן היום עם תוצאה חיובית לנגיף.

כתיבת תגובה