הכלכלנים מעריכים: האם בריטניה בדרך למיתון?

האם בריטניה תגלוש למיתון בעקבות התפטרותה של מיי? • אזאד זנגאנה, הכלכלן והאסטרטג האירופאי הראשי, מעריך שהדבר יקרה כבר לקראת סוף השנה הנוכחית • ואילו ב'שרודרס' מאמינים כי הכלכלה הבריטית תחווה קושי ומצביעים על המטבע הבריטי כחלק מהאינדיקטים למיתון אפשרי

ליש"ט בירידה | צילום: SP-Photo, שאטרסטוק

מיתון בבריטניה? ראשת הממשלה של בריטניה, תרזה מיי, הודיעה על התפטרותה ביום שישי. עם התפטרותה של מיי מתחילה תחרות בתוך המפלגה השמרנית על ההנהגה, תחרות -שהמנצח בה יהפוך מעבר לראש המפלגה, גם לראש הממשלה.

ההתפטרות מגיעה לאור סיום שיחות הברקזיט עם מפלגת הלייבור אשר מנהיגה את האופוזיציה, אשר הסתיימו במבוי סתום וללא הסכמה. כרגע ההימור בשטח הוא כי ראש העיר של לונדון, מי שהיה שר החוץ הקודם של בריטניה, בוריס ג'ונסון, יהיה יורשה של מיי, ויהפוך לראש הממשלה הבא של בריטניה.

ג'ונסון, אשר נחשב לבעל דעה קיצונית לגבי ניתוק בריטניה מהאיחוד האירופי, יכול בקלות להביא להיפרדות בריטניה מהאיחוד ללא עסקה ברקע, למרות שהפרלמנט הצביע נגד האפשרות הזו. ג'ונסון יכול פשוט להביא לכך שבריטניה תחדל למלא אחר החוקים כפי שהיא מחויבת לעשות אל מול האיחוד. אירוע כזה עשוי להוביל את האיחוד להסכים לסיום הקשר עם בריטניה כבר באוקטובר.

בהנחה שאכן כך יתגלגלו הדברים, אזאד זנגאנה, הכלכלן והאסטרטג האירופאי הראשי, מעריך כי הכלכלה תאט עד למצב שהיא גולשת למיתון כבר לקראת סוף השנה הנוכחית. עוד הוא מציין כי למרות שהבנק המרכזי של אנגליה יוריד את הריבית על מנת להתמודד עם השלכות המיתון, הפיחות שיחווה הפאונד האנגלי יגרום לאינפלציה לזנק במהירות. כבר היום משקי הבית נמצאים בנקודה בעייתית מבחינת החיסכון הפרטי של האזרחים, אשר אמור להוות להם כרית ביטחון ליום סגריר. לאור העובדה כי מצב החיסכון של האזרחים נמצא במצב ירוד כבר היום, הפגיעה בצריכה הפרטית נמצאת מעבר לפינה, כלומר, הכלכלה הבריטית שברירית במיוחד.

לדברי ג'נט מוי, כלכלנית בחטיבת הבנקאות הפרטית של שרודרס, חוסר רצון מצד האיחוד לחידוש המשא ומתן, יחד עם רצון מצד הפרלמנט הבריטי כן להגיע לעסקה אך צפי כי ראש הממשלה הבא של בריטניה יציג עמדה קשוחה בנושא ההיפרדות מהאיחוד, יגרמו למהומה פוליטית רחבה. קשה לראות כיצד ניתן להגיע לפשרה לפני ה-31 לאוקטובר, כאשר ישנם כל כך הרבה גורמים סותרים במערכה ועל כן, יתכן כי בחירות בזק או לחילופין, משאל עם שני, יתבררו כצעד בלתי נמנע.

כתוצאה מחוסר הוודאות שמגיעה עם התפטרותה של מיי לגבי תהליך ההיפרדות מהאיחוד, ב'שרודרס' מאמינים כי הכלכלה הבריטית תחווה קושי גם בהמשך. לאור חוסר הוודאות המתמשכת בסביבה הפוליטית, משקיעים רבים יצאו מאחזקתם במטבע הבריטי, דבר שהביא אותו לעמוד על רמתו הנמוכה מזה 4 חודשים אל מול הדולר.

העובדה כי לאחר התפטרותה של מיי הפאונד לא הגיב בצורה קיצונית, מעידה כי השוק חזה את האפשרות כי מיי תתפטר ותמחר את האופציה הזו בסבירות גבוהה. כמובן שגם בהסתכלות קדימה, אנו מאמינים כי המטבע הבריטי ימשיך להיות תנודתי, ועשוי להגיב באופן שלילי לכותרות השונות אשר יוצאות בנושא ההיפרדות של הממלכה הבריטית מהאיחוד האירופאי.

כתיבת תגובה