הלירה הטורקית: שפל חדש, תכנית חילוץ מקומית

שר האוצר של טורקיה, חתנו של הנשיא ארדואן הודיע כי היום יינקטו שורת צעדים לפתרון משב המטבע המקומי. ומה יהיה רוחב השפעת ירידת הלירה על הכלכלה העולמית סביב? הדולר והאירו חוו תזוזות כבר הבוקר כלפי מטה

בירידה. לירה טורקית ומטבעות אחרים | צילום: Faraways, שאטרסטוק

היחלשות שווי הלירה הטורקית והמצב השלילי של הכלכלה המקומית – בשפל חדש. שער החליפין של הלירה עם הדולר הגיע היום לרמה של כמעט 7 לירות לדולר 6.8 ליתר דיוק, נכון לשעות הצהריים המוקדמות – והדבר מתרחש בעיקר על רקע החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להכפיל את המס על המתכות המיובאות מטורקיה.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן אמר אמש בנאום שנשא בישיבה של מפלגת הצדק והפיתוח בעיר בייבורט שבצפון מזרח המדינה כי וושינגטון אחראית לניסיון ההפיכה הצבאית נגדו ב-2016, ו"מה שהם לא הצליחו לעשות בניסיונות ההפיכה שלהם, הם מנסים עכשיו לעשות עם המטבע. זה מה שאני מכנה מלחמה כלכלית. המירו את הזהב והמט"ח שברשותכם למטבע מקומי וכך ננצח את מי שפתחו במלחמה כלכלית נגדנו. הדולר לא יכול לחסום את דרכנו".

דוברו של נשיא טורקיה טען משרד האוצר שבראשות בראט אלביירק, חתנו של ארדואן, והבנק המרכזי של טורקיה נוקטים בצעדים הנדרשים כדי להתמודד עם המצב. "מיום שני בבוקר ואילך המוסדות שלנו ינקטו צעדים הכרחיים וישתפו את ההודעה עם השוק", אמר אלביירק בראיון לעיתון 'הורייט'.

השלכות רוחב

הלירה הטורקית שאיבדה הבוקר עוד 6% מערכה מצרפת את גל הירידות האחרון לכ-40% משוויה בסך הכולל של ירידת הערך שלה. אך סערת הלירה הטורקית השפיעה גם על יתר המטבעות. האירו ירד הבוקר ב-0.1% ונסחר ב-1.140 דולר, ואילו המטבע האמריקני עצמו, נחלש ב-0.6% במסחר מול מקבילו היפני, הין, ל-100.3.

אנליסטים שנדרשו לנושא אמרו כי לא צפוי גל של נפילות בנקים בשל ירידת הערך התלולה של הלירה הטורקית. "החשיפה של הבנקים באירופה לטורקיה כנראה אינה גדולה כל כך כפי שחוששים האנשים, כך שלדעתי המשבר הזה ניתן לשליטה. הוא לא יוביל למשבר במגזר הבנקאי בגוש היורו", אמר מסאפומי ימאמטו, אסטרטג המט"ח הבכיר של 'מיטסו'.

כתיבת תגובה