המבקר: רב קו – כרטיס חשוב ומלא ליקויים

בבדיקתו מצא המבקר ליקויים שונים בהליכי ההנפקה, ההטענה והתיקוף של כרטיס הרב-קו ובעיות באכיפת התשלום. עוד נמצא כי במקרים מסוימים לא ניתנו הנחות בדמי הנסיעה לזכאים לכך, כגון הנחות לאזרחים ותיקים.

רב קו צילום: אורי לנץ פלאש 90

בדו"ח המבקר מוקדש תת פרק שלם לנושא הרב קו אותו כרטיס שכל משתמש בתחבורה הציבורית מכיר היטב. הכרטיס שהוכנס לשימוש בשנת 2007 בגוש דן, והשימוש בו הורחב בהדרגה לכל הארץ ולכל מפעילי התחבורה הציבורית, אמנם שימושי מאוד, אולם נמצאו בהפעלתו ליקויים חמורים. הדברים חמורים מאוד כיוון שחלק ניכר מתשלומי הנסיעה בתח"ץ מבוצעים באמצעותו. בשנים 2015 ו-2016 החזיקו הנוסעים כ-2.8 מיליון וכ-3.3 מיליון כרטיסי רב-קו, בהתאמה. מפעילי תח"ץ דיווחו על כ-767 מיליון וכ-818 מיליון נסיעות שבוצעו באמצעות כרטיס רב-קו בשנים אלו בהתאמה.

ולרשימת הליקויים העיקריים:

ליקויים בהנפקה של כרטיסי רב-קו מעט מידי עמדות הנפקת כרטיסי רב-קו רק 118 עמדות שירות מאוישות, בתל אביב-יפו ובירושלים יש שמונה עמדות שירות, ואילו בבאר שבע יש רק שלוש, בערים כמו בית שמש ונתניה – רק עמדת שירות אחת.

בנוסף, אין אחידות בתקופת המינוי החודשי ברכבת (30 יום מיום הפעלת הכרטיס) ובאוטובוסים (על פי חודש קלנדרי).

ליקויים בטעינה של כרטיסי רב-קו היקף הטעינות באמצעות רשת האינטרנט ומכשירי טלפון חכמים הוא נמוך, ואין עמדות טעינה הפזורות בארץ לאורך קווי הנסיעה המרכזיים או במרכזי קניות גדולים. מרבית מחזיקי הכרטיס טוענים אותו אצל נהג האוטובוס, וכך זמן שהייתו בתחנה וזמן הנסיעה מתארכים. מחזיק כרטיס רב-קו שצריך לקבל החזר או לשחזר את כרטיסו (למעט מינוי תקופתי) נדרש לעתים לחכות 72 שעות ממועד הפנייה לעמדת השירות כדי שיהיה אפשר לשחזר את כל הפעולות בכרטיסו, אם נעשו אצל מפעילים שונים.

ליקויים בתיקוף וחיוב של כרטיסי הרב-קו יש מחזיקי רב-קו שאינם יודעים כי חובתם לתקף את כרטיסם אף בנסיעה שאינה מחייבת תשלום, למשל נסיעה במינוי חודשי והם עלולים לשלם תעריף מוגדל ("קנס") בשל כך.

הרחבת השימוש במערכות פתוחות (מערכות שיש בהן תיקוף רב-קו שלא בסמיכות לנהג וללא התערבותו) מחייבת הפעלת מנגנוני אכיפה מתאימים כדי להבטיח את תיקוף הכרטיסים כנדרש ואת שלמות הדיווחים על מספרי הנוסעים. אנשי כוחות הביטחון אינם נדרשים לתקף את נסיעותיהם, ולפיכך אין מידע על היקפן. דבר הפוגע ביכולת ההתחשבנות עם מפעילי התח"ץ ומשרד התחבורה. כמו כן מידע מלא על מספרי הנוסעים עשוי לסייע למפעילי התח"ץ בתכנון קווי שירות ולוחות זמנים, והסדרת התשלומים להם.

ליקויים בהתקשרות להפעלת מרכז השירות ובגיבויו משרד התחבורה התקשר בשנת 2010 עם בנק הדואר בדרך של פטור ממכרז לתקופה של שלוש שנים לביצוע פיילוט בהיקף של עד 10 מיליון ש"ח. ההתקשרות הוארכה פעמים מספר במהלך השנים, בדרך של פטור ממכרז, זאת בלא בדיקה מעמיקה של הפרויקט ועלויותיו, ולמרות הנחיית החשכ"ל לצאת למכרז פומבי עד סוף 2015. ההתקשרות הוארכה שוב בסוף שנת 2016 לשנתיים. היקף ההתקשרות הכולל הגיע לכ-60 מיליון ש"ח.

אין אתר גיבוי למערך כרטיסי רב-קו אלא רק לנתונים, דבר שמגביר את הסכנה לפגיעה בשירות לנוסעים ובהכנסות בעקבות תקיפה או תקלה במרכז השירות.

לאחר פירוט הליקויים מוסיף המבקר שהגודש בכבישי ישראל מחייב לקדם את התחבורה הציבורית במדינה. ולמרות שבשנים האחרונות פועל משרד התחבורה לפיתוחו ולשיפורו של מערך שירותי התחבורה בהוזלת התעריפים ומתן אפשרות מעבר בין אמצעי תחבורה שונים בתוך המטרופולינים ללא תשלום. כרטיס הרב-קו הוא רכיב עיקרי ביישום רפורמות אלו, והשימוש בו יכול לסייע בשיפור השירות וחוויית הנסיעה, ובלא טיפול ראוי הרפורמות לא באות לידי ביטוי.

מערכת תחבורה ציבורית יעילה ואיכותית יכולה לשנות הרגלי נסיעה של תושבי המדינה, להרחיב את השימוש בה לאוכלוסיות נוספות ולהעלות את מספר המשתמשים בה. מאחר שכרטיס הרב-קו הוא רכיב חשוב במערכת, על משרד התחבורה לשפר את הליכי ההנפקה, הטעינה והשירות למחזיקי הכרטיס.

כתיבת תגובה