המגזר הציבורי ישבות? ההסתדרות והאוצר במבוי סתום

התפוצצו השיחות בין ההסתדרות לאוצר • פגישות שקיימו היום יו"ר ההסתדרות והממונה על השכר וצוותי המו"מ נקלעו למבוי סתום ולא נמצאו פתרונות לסוגיות שבמחלוקת • ארנון בר-דוד: "איני חושש ממאבק – תפקידי הוא לשמור על העובדים במדינה ולקדם את הכלכלה הישראלית" • מהבוקר, שביתה כללית במעבדות

שביתה במערכת הבריאות | צילום ארכיון: דוברות ההסתדרות

"אי אפשר לפגוע באופן גורף ב-700 אלף עובדים שמניעים את המשק. ההסתדרות תמשיך להיות המבוגר האחראי ולדאוג לכך שתוצג תכנית כוללת וכספים יחולקו רק למי שצריך ולא למי שלא" – את הדברים אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לאחר שהשיחות בין ההסתדרות לאוצר, בנוגע למגזר הציבורי, התפוצצו ונקלעו למבוי סתום.

במהלך היום התקיימו פגישות בין יו"ר ההסתדרות והממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן וצוותי המו"מ, אולם הצדדים לא הגיעו להסכמות ולא נמצאו פתרונות לסוגיות שבמחלוקת.

בהסתדרות מדגישים ומזכירים כי לכל אורך השנים ובמהלך המשברים ההיסטוריים שפקדו את המשק, ההסתדרות והמגזר הציבורי נתנו כתף על מנת לייצב את הכלכלה. כך הם פעלו עד כה במשבר הנוכחי וכך הם מתחייבים לפעול גם בהמשך. יחד עם זאת, הדרישות שהעלה שר האוצר ישראל כ"ץ בתקופה האחרונה וכוונותיו לפגוע בעובדי המגזר הציבורי, הן דרישות נטולות כל היגיון כלכלי והן לא יותר מפופוליזם לשמו. להתבטאויות שר האוצר כנגד המגזר הציבורי אין אח ורע בעולם המערבי ומדובר בניסיון של השר להסית את הביקורת הציבורית על דרכו, תוך בחירה לתקוף את עובדי המגזר הציבורי.

בכל מדינות ה-OECD (למעט פולין) לא פגעו במגזר הציבורי ולא בוצעו קיצוצים רוחביים שיפגעו הן בעובדים והן בשירות הניתן לאזרחים. יתרה מכך, במדינות מסוימות דוגמת בריטניה אף הוחלט להעלות את שכר עובדי המגזר הציבורי מתוך הבנת חשיבותו ותרומתו הרבה בתקופה זו בפרט.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר לפני זמן קצר: "אי אפשר לפגוע באופן גורף ב-700 אלף עובדים שמניעים את המשק ועובדים לילות כימים למענו ולמען הציבור כולו. לא ייתכן שבחסות הקורונה ייעשה ניסיון לפגוע בשכרם של עובדי המגזר הציבורי במקביל לכך שמתבצעת חלוקת כספים למגזרים שונים, לאלה שצריכים לקבל סיוע ולאלה שלא. איני חושש ממאבק – תפקידי הוא לשמור על כל אחת ואחד מהעובדות ומהעובדים במדינת ישראל ולקדם את הכלכלה שלנו, וכך אני מצפה שינהג גם שר האוצר".

עובדי המעבדות שובתים

בתוך כך, על רקע הסכסוך המתמשך, פתחו הבוקר עובדי המעבדות בבתי החולים ובקופות החולים כללית ומאוחדת בשביתה ללא הגבלת זמן. באוצר הגיבו לכך כי יפנו לבית הדין לעבודה אם השביתה לא תהיה מידתית.

נציין כי המו"מ בין עובדי המעבדות לאוצר התפוצץ כבר בסופ"ש, ביום חמישי בערב. דרישת העובדים היא – כבר לפני משבר הקורונה – לחתום עימם על הסכם שכר ראוי: לפחות 50 שקלים לעובד מעבדה מתחיל. אלא שכיום, עובדי מעבדה מתחילים, בעלי תארים מתקדמים, משתכרים 31 שקלים לשעה, וזאת בזמן שבמעבדות "מיי הריטג'" השכר גבוה פי ארבעה. כמו כן, מבקשים עובדי המעבדה להגדיל את תקני כוח האדם ולהתאימם לגידול באוכלוסייה.

לדברי ד"ר ראול קולודנר, מנהל מערך המעבדות במרכז הרפואי העמק בעפולה: "לצערנו, הגענו להכרזה על שביתה ללא הגבלת זמן. ברצוני לבקש משותפינו לעשייה לגלות הבנה ואמפתיה לעובדי המעבדה הנלחמים על זכויותיהם הבסיסיות, שנדחו במשך שנים. אין כוונה לפגוע במטופלים, ונעשה הכל כדי חלילה לא לסכן חיים".

גם אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אמרה, כי "ממשלת ישראל מזלזלת בנו ומתעלמת מאיתנו, עובדי המעבדות, למרות האחריות הכבדה שעל כתפינו, ולמרות שאנו מסכנים את חיינו יום-יום בעבודה. תנאי העבודה והשכר שלנו הם מהעלובים במדינת ישראל. אנחנו מתביישים".

ואילו ממשרד האוצר נמסר בהקשר לשביתת עובדי המעבדות: "בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן על דרישות עובדי המעבדות. במשא ומתן האינטנסיבי שהתרחש עד עתה הושגו הסכמות בחלק מהנושאים שעל הפרק. בנושאים האחרים, הוצעו הצעות מרחיקות לכת, שנענו בשלילה. צר לנו שעל אף ההסכם הקיבוצי שנחתם עם עובדי המעבדות והתוספות המשמעותיות שניתנו על בדיקות הקורונה לשביעות רצונם של העובדים, בוחר ארגון המעבדות לנצל את המצב ולשבות בתקופה כה רגישה זו, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בריאותית. אנחנו נכונים בכל עת לשוב לשולחן המשא ומתן, ומפצירים בארגון עובדי המעבדות להצטרף למאבק בעת הזו ולהסיר את איומי השביתה".

2 תגובות ל: "המגזר הציבורי ישבות? ההסתדרות והאוצר במבוי סתום"

  1. משרד האוצר שקרנים !
    לא הוצע שום דבר מעשי ובוודאי שלא לשביעות רצון העובדים.
    לא ייתכן לעבוד בתקנים שלא עודכנו מאז 1995.

  2. כל הכבוד לארנון בר דוד, מלך!!!!

כתיבת תגובה