המדד החדש חושף – מה חושבים המנכ"לים בישראל?

בכירים במגזר העסקי: מצב המשק והתעסוקה יורע במהלך שנת 2023 | מתוך עשרות המנכ"לים שנשאלו, רובם הביעו הערכה פסימית ביחס לשנה הקרובה | מצפים מהממשלה לבלום את ההאטה במשק – אך מידת האמון הנמוכה ביותר נרשמה ביחס להצלחת מאמצי הריסון של רמת המחירים

רון צור, מנכ"ל קבוצת הייעוץ ספארקס | צילום: סטודיו Sparkles & design

לרגל תחילת שנת 2023, ערכה קבוצת Sparks, חברת הייעוץ שמלווה את נשיאות המגזר העסקי, את "מדד אמון המנכ"לים" בהשתתפות כ-80 מנכ"לים מהחברות העסקיות המובילות במשק. המדד משקף את ההערכות של מנכ"לים ומנכ"ליות בחברות מענפים שונים, ומייצג את ציפיותיהם ביחס לשינויים צפויים במשק, שינויים במדד המחירים ופרמטרים נוספים.

מהסקר עולה כי רוב המשיבים (כ-62%) הביעו הערכה פסימית ביחס לשנה הקרובה. רק 2.82% העריכו כי המצב הכלכלי ישתפר מאוד,  18.31% העריכו המצב ישתפר מעט, 16.90% העריכו לא יחול כל שינוי, 52.11% העריכו כי המצב יחמיר מעט, ו 9.86% העריכו כי המצב יחמיר מאוד. מידת האמון הנמוכה ביותר של המנכ"לים נרשמה ביחס להצלחת מאמצי הריסון של רמת המחירים, למרות הצפי להמשך עלייה מתונה בריבית. מקרב המשיבים לסקר, 18.57% העריכו כי המחירים יעלו מאוד, 60% העריכו המחירים יעלו מעט, 11.43%  העריכו לא יחול כל שינוי במחירים, 10% העריכו כי המחירים ירדו מעט, ואף אחד מהמנכ"לים לא העריך כי המחירים ירדו מאוד. סה"כ, כ 68.6%  מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לרמת המחירים בשנה הקרובה. 

על פי הסקר נמצא כי המנכ"לים מעריכים שבשנת 2023, רמת הריבית תעלה במעט באופן יחסי לשנת 2022 וסה"כ, כ 73.53%  מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לרמת הריבית בשנה הקרובה. (7.35% העריכו כי הריבית תעלה מאוד, 66.18% העריכו הריבית תעלה מעט, רק 16.18% העריכו לא יחול כל שינוי בריבית, 8.82% העריכו כי הריבית תרד מעט, ורק 1.47% העריכו כי הריבית תרד מעט).

עוד עולה מהסקר כי 75.7% מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לשנה הקרובה וחושבים כי מצב משקי הבית יורע משמעותית באופן יחסי לשנת 2022. ההערכות הללו, משקפות את הצפי להכבדה מצטברת של התייקרות המחירים, גובה הריבית על האשראי, ירידה ברמת הנזילות וגובה ההכנסה הפנויה של משקי הבית. בנוסף עולה כי רמת התעסוקה תורע במעט באופן יחסי לשנת 2022. (ההערכות הללו, בסקר זה, משקפות את הצפי לאותות ההאטה, ירידה בביקוש לעובדים ועליה במספר דורשי העבודה). 

הסקר התייחס גם לנושא האבטלה, מקרב המשיבים לסקר רק 1.43% העריכו כי כמות המובטלים תרד, והמצב ישתפר מאוד, 12.86% העריכו המצב ישתפר מעט, 30%  העריכו לא יחול כל שינוי ברמת האבטלה, 50% העריכו כי כמות המובטלים תעלה והמצב יחמיר מעט, ו 5.71% העריכו כי כמות המובטלים תעלה מאוד, והמצב יחמיר מאוד. סה"כ, כ 56% מהמנכ"לים הביעו הערכה פסימית ביחס לשוק העבודה בשנה הקרובה. 

עוד עולה מהסקר, כי ביחס להשפעות על המשק בשנה הקרובה, בשונה מהסקר בשנה הקודמת, עלה כי הרוב המוחלט של הנושאים שצוינו בסקר התייחסו לנושאים הנוגעים למדיניות הממשלה. המשפיעים החיצוניים על השנה הקודמת כמו משבר ההיצע, קשיים בשרשראות האספקה ומחירי ההובלה הימית חלפו כמעט לחלוטין, וכעת – האחריות בידי הממשלה.

 

המנכ"לים ממליצים

לצד עמדות הבכירים לגבי מצב המשק, המנכ"לים הציגו כיווני פעולה קונקרטיים, במטרה להתמודד עם המצב ולשפר את מצב המשק. בין ההמלצות העיקריות שנרשמו על ידי המנכ"לים לממשלה היו אלו:

לחימה באינפלציה לצד הדרישה להפחתה בריבית (בעיקר בשל נטל עלויות המימון הגבוהות). לאור תשובות שנרשמו, ההערכה היא כי המנכ"לים מצפים שמדיניות פיסקאלית תאפשר למתן את צורך השימוש בכלי הריבית לריסון האינפלציה.

טיוב הסביבה העסקית, הקלה במיסים ותמרוץ עסקים – המנכ"לים מצפים שמדיניות הממשלה תיבנה כמענה להאטה במשק ולקראת מחזור הצמיחה הבא, ובין השאר ציינו את אלו – (1) הצורך להפחתת מיסים אשר מכבידים על העסקים, (2) הפחתה ברגולציה ובירוקרטיה מכבידה, (3) מתן בטחונות למערכת הפיננסית, עידוד מימון ואשראי עסקי מסובסד, (4) עידוד תחרות תוך פתיחת השוק לתחרות, הגדלת מכסות ייבוא לצד חיזוק העסקים בישראל (5) עידוד יזמות ותמיכה בחברות הזנק לאור ירידה בהשקעות והקמת חברות סטארט אפ חדשות

פריון – המנכ"לים מצפים שמדיניות הממשלה תיתן מענה לבעיות הפריון הנוגעות לפערי השקעה בתשתית מחד, ומאידך – תיתן מענה לקיטון בהשקעות בסביבת ריבית גבוהה, התייקרות האשראי והירידה בהשקעות במיכון, אימוץ טכנולוגיות ייוצר ועוד. בין השאר, המנכ"לים ציינו את אלו; ביחס לרמה העסקית ציינו את הצורך בעידוד ושימוש בכלי תמרוץ השקעות בעסקים, וביחס לרמה הלאומית ציינו את הצורך בהשקעה בתחבורה ובתשתיות כך גם בהכשרות כמענה לצורכי המשק בעובדים מיומנים.

כתיבת תגובה