המדד המשולב לחודש ספטמבר 2021 נותר יציב

בבנק ישראל מדגישים: לאור המשבר – אין להסיק מהשינויים המועטים שנרשמו בנתונים המדד בחודשים האחרונים כדי ללמוד על עוצמתם המדויקת של השינויים ולא ההשוואה בין החודשים | שיעור המשרות הפנויות נותר ברמת שיא | המובילה מבין המשרות הפנויות: תיירות החוץ

בנק ישראל | צילום: אוראל כהן, פלאש 90

המדד המשולב למצב המשק לחודש ספטמבר 2021 נותר יציב (עלה ב-0.04%). זאת לעומת העליות המתמשכות מאז ינואר 2021 בעקבות פתיחת המשק מחודש פברואר לאחר הסגר השלישי.

המדד הושפע לטובה מעליות במדד הפדיון בשירותים (אוגוסט), מדד הפדיון במסחר הקמעונאי (אוגוסט), יבוא מוצרי הצריכה (ספטמבר), יבוא התשומות לייצור (ספטמבר) ומשרות השכיר (יולי).

גם שיעור המשרות הפנויות בספטמבר נותר ברמת שיא, המשקפת את המשך הרצון של המעסיקים (פרט לאלה בתחום תיירות החוץ) להרחיב את הפעילות לאחר פתיחת המשק. לעומת זאת, יצוא הסחורות (ספטמבר) ירד ירידה חדה. גם מדד הייצור התעשייתי (אוגוסט) ויצוא השירותים (יולי) ירדו והשפיעו שלילית על המדד. לבסוף, גם אומדני הקצה, המבוססים על סקר המגמות בעסקים שנערך בספטמבר, השפיעו שלילית על המדד.

נתוני המדד לחודשים האחרונים השתנו רק במעט, ובבנק ישראל ציינו כי לנוכח ייחודו של המשבר והקשיים במדידה המתלווים אליו, אין להסיק מהשינויים במדד לגבי העוצמה המדויקת של השינויים בפעילות, ובפרט לא לגבי העוצמה היחסית בין החודשים השונים.

כתיבת תגובה