המדריך של ברוך עטאלי למימוש זכויות רפואיות

מצד אחד ביטוח לאומי, מס הכנסה ושלל מוסדות בירוקרטיים נועדו לשרת את טובת הציבור (בין היתר), אך מצד שני הם הרבה פעמים מקשים עורף ומערימים קשיים, ולא, הם אינם מוכנים לפעול בהתאם לצדק – אינם באים לקראת האדם שזקוק להם, וכאן ברוך עטאלי מבקש לעשות סדר, להסביר כיצד למרות הכול ניתן לממש את הזכויות הרפואיות

מימוש זכויות רפואיות | תמונה: pixabay

אסרטיביים חכמים וסבלניים

כידוע, על מנת לממש זכויות רפואיות יש להתעסק עם מגוון טפסים, לפנות למגוון מוסדות, להתייצב בפני שלל ועדות, להגיש ערעור ובעיקר להיות אסרטיביים, חכמים וסבלניים, כי הרבה פעמים תשמעו את המילה "לא" עד שתגיעו לתוצאה הרצויה. פה רצוי להבין שהמילה "לא" מתייחסת לסירוב של המוסדות להעניק לאנשים את הקצבה שמגיעה להם כחוק, כך במקום שאדם שמצוי בקושי נפשי ופיזי ייעזר בסכום משמעותי, הוא בין היתר נאלץ להתמודד עם קושי כלכלי, וזאת מבלי לדעת שבכוחו לשנות את סך הקצבה.

שחקן חיזוק!

ראשית חשוב להבין שליווי מקצועי לרוב הכרחי, פשוט כי ניסיון בתחום והכרת המערכת מבפנים מהווים כלי מכריע. אי לכך, כל מי שעומד לממש את זכויותיו הרפואיות, מוטב שיפעל לצד שחקן חיזוק, כאשר פה ניתן למצוא עורכי דין שפעילים בתחום ואף מגוון מרכזים ייעודיים. במקומות מעין אלו תמצאו ייצוג משלים שמשלב בין יועצי מס, אנשי רפואה, עובדים סוציאליים ומשפטנים. עם זאת, עורכי דין לא תמצאו בחברות המוזכרות – החוק אינו מאפשר. האם מדובר במינוס? לא בהכרח, המשפטנים מהווים חלופה ראויה, אם כי יש לבחון כל מקרה לגופו.

במי נעזרים?

אין זה סוד שיש לשלם לגופים הנ"ל ולעורכי הדין, ועל כן הרבה פעמים אנשים שכלל לא יודעים האם וכמה הם יקבלו, מפחדים להוציא כסף לחינם. אי לכך טוב להכיר בקיומם של גופים התנדבותיים. כאן ראוי להציף את השאלה "כיצד בוחרים"? ופה נציין שכל מקום מקצועי מציע פגישה ראשונית ללא התחייבות, משמע מתאפשר לבחון לעומק את הניסיון והרזומה של המקום, ובנוסף מומלץ לבחון פידבקים ברשת (בפורומים השונים ובמנוע החיפוש).

השוואה כלכלית

השלב הבא מתמקד בהשוואת עלויות. פה נציין שמקובל לקחת בין 15 ל25 אחוז מסך הסכום, אם כי יש לקחת בחשבון תוספת של 16% מע"מ ואף עלויות של פתיחת תיק (מגיע בקלות למאות שקלים). כמו כן, בכול הנוגע לכספים, ראוי לבחון האם קיימת תקופת התחייבות, האם התשלום הינו נגזרת של סך הסכום, האם החישוב מתייחס לברוטו או לנטו, ובנוסף טוב לדעת שבכול הנוגע לדמי פתיחת תיק מומלץ להתמקח.

סדר פעולות

גם אם עומדים להיעזר בגוף מלווה, יש לדעת למה לצפות ופה נסקור את ההתנהלות המקצועית מבחינת סדר פעולות. ובכן, ראשית מקבלים החלטה האם פועלים לבד או באמצעות סיוע מקצועי. לשם כך נפגשים עם שני גופים שונים ושומעים מהם לדעתם הסיכויים שלכם, כמה לדעתם תקבלו וכמה השירות עתיד לעלות. לאחר מכן בוחנים היטב את התיק הרפואי ואם צריך משלימים אותו. לבסוף מגישים תביעה ועוקבים אחריה, כאשר בין לבין חשוב להבין כיצד להתנהל מול הועדות השונות, כי לעיתים להצהרה קטנה, או להתנהגות מסוימת, יש השפעה גדולה.

לא מחכים – פועלים!

לבסוף נציין שכיום הכול הרבה יותר פשוט. ישנם טפסים מקוונים, אנשי מקצוע שדואגים לאינטרסים שלכם ושקיפות מלאה ברשת האינטרנטית. מכאן כל שנותר לעשות זה לנצל את המכלול השלם ואף לפעול בהקדם – כך גם לא תאבדו תמיכה ולא תחיו בתחושת מצוקה, וגם יהיה יותר פשוט להוכיח מגוון מצבים רפואיים. בהצלחה!

כתיבת תגובה