המכרז להפרטת נמל חיפה: חברות חדשות מתעניינות

המירוץ בין נמל חיפה לנמל המפרץ על השליטה בכניסת הסחורות לישראל – מתחמם • מתי ייפתח נמל המפרץ, ומי יזכה בנמל הישן? • תעשיות מספנות ישראל ו-DP World מדובאי קיבלו אישור להיכנס לחדר המידע שפתחה רשות החברות כחלק מהליך ההפרטה • וכמה יעלה העיכוב בחיבור בין הנמלים?

נמל חיפה | צילום: StockStudio

רק לפני כשלשה שבועות הודיעה וועדת הריכוזיות לרשות החברות הממשלתיות כי אין למנוע את השתתפותן של כלל תעשיות, תעבורה אחזקות, אלייד ולאומי פרטנרס במכרז על הפרטת נמל חיפה משיקולי ריכוזיות כלל-משקית, ואתמול נודע כי תעשיות מספנות ישראל הציבורית, בבעלות שלומי פוגל, משפחת שמלצר וסמי קצב, ובניהולו של צביקה שכטרמן המתמודדת על רכישת נמל חיפה ביחד עם DP WORLD מדובאי – קיבלו אישור ונכנסו לחדר המידע שפתחה רשות החברות, כחלק מהליך הפרטת הנמל.

הכניסה לחדר המידע מתאפשרת רק למתמודדים ששילמו את הערבות בגובה חמישה מיליון ש"ח. חדר המידע כולל את החומרים שהעלה נמל חיפה במטרה לאפשר לקבוצות המשתתפות במכרז ללמוד את הפעילות לעומק. יצוין, כי במסגרת תנאי הסף בהליך נדרש מן המציעים ניסיון בהפעלת נמלים, תחום בו לתעשיות מספנות ישראל ול-DP WORLD ניסיון ארוך שנים וידע מקצועי רב.

חשיבותם של נמלי הים במערך סחר החוץ של ישראל גדולה והם השער העיקרי של הסחר הבינלאומי של המדינה. בשנת 2021 צפויים להתחיל לפעול שני נמלים חדשים שיגבירו את התחרות בענף, ואולם, הנמלים הקיימים עשויים ליהנות מיתרון מובנה על פני נמל המפרץ החדש שעתיד להיפתח בחיפה (ולהתחבר בהמשך – לאחר איחורי ענק בלוח הזמנים, שיעלו למדינה מאות מיליוני שקלים כפיצוי לחברה הסינית המתפעלת את הנמל הקיים או לחברה שתזכה בקרוב בבעלות על הנמל החדש, ועוד) ונמל הדרום (אשדוד) בשל שטחי הרציף שבהם שגדולים פי כמה מהרציפים בנמלים החדשים.

נמל חיפה הוא הנמל הוותיק בישראל עם תנועת המטענים הגדולה ביותר. נמל חיפה הוא צומת חשוב בשרשרת הלוגיסטית של המסחר לישראל וממנה ויש לו חשיבות רבה גם לענפי משק אחרים.

DP WORLD מדובאי נחשבת לאחד הקונצרנים הגדולים והמובילים בעולם בכל הקשור לתחום הנמלים והלוגיסטיקה. החברה פועלת בכ-50 מדינות ובכ-130 מרכזים ונמלים ברחבי העולם ומפעילה, בין השאר, את נמל ג'בל עלי באיחוד האמירות, אחד מחמשת נמלי הים הגדולים והחשובים בעולם. בשנה החולפת טיפלה החברה בלמעלה מ-70 מיליון יחידות מכולה (TEU) המהווים כ-9% מתעבורת המכולות העולמית. לשם השוואה, היקף פעילות המכולות בכלל נמלי ישראל עמד בשנה החולפת על כ-3 מיליון יחידות מכולה (TEU).

פריקת מכולות בנמל חיפה. צילום: StockStudio | שטארסטוק

לפי הערכה שפורסמה אמש ב'כלכליסט', נמל המפרץ שיופעל על ידי SIPG הסינית צפוי להיפתח בעוד כשבעה חודשים, בספטמבר 2021. לפי הדיווח, הנמל, שעדיין בהקמה ויופעל על ידי חברת SIPG הסינית, נמצא בסמוך לנמל חיפה הקיים, שבעצמו נמצא כעת בהליכי הפרטה. בימים אלו נפתח חדר המידע לגבי הנמל, אליו כבר החלו להיכנס כמה מהחברות המתעניינות ברכישתו.

המשמעות היא, לפי הדיווח של ענת רואה, שהפתיחה של הנמל החדש תהיה לפני שהרוכש החדש של נמל חיפה הסמוך יספיק לתפוס את המושכות ולשדרג את המתקן, מה שכמובן יעניק לנמל הסיני יתרון משמעותי.

כתיבת תגובה