הממונה על שוק ההון: לא נפגע במי שלא משתמש באמצעים דיגיטליים

כך הודיע מר הראל שרעבי סגן בכיר לממונה על שוק ההון ביטוח ופיננסים במענה לפניית ח"כ מקלב בבקשה שלא לאפשר לגופים המוסדיים לשלוח לצרכנים את דוחות הביטוח והחיסכון השנתיים באופן אוטומטי על ידי אמצעים דיגיטליים.

דיווח באמצעים דיגיטליים shutterstock

הוראות הממונה על שוק ההון לשליחת הדוחות השנתיים באמצעים דיגיטליים לא יחולו על קשישים וצרכנים שאינם אמונים על שימוש במחשב, ברשת או בדואר אלקטרוני כך הודיע מר הראל שרעבי סגן בכיר לממונה על שוק ההון ביטוח ופיננסים במענה לפניית יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב בנושא לפני כחודש. מקלב פנה לממונה על שוק ההון בבקשה שלא לאפשר לגופים המוסדיים לשלוח לצרכנים את דוחות הביטוח והחיסכון השנתיים באופן אוטומטי על ידי אמצעים דיגיטליים אלא לאפשר לצרכנים לבחור את הדרך בה הם מעוניינים לקבל דוחות אלו.

בפנייתו טען מקלב כי מדובר בשינוי שהוא לרעת הצרכנים.  בעוד שאין ספק כי משלוח דיווחים שנתיים לצרכנים באמצעים אלקטרוניים, יקלו על הגופים המוסדיים ויחסוך באופן ממשי בעלויותיהן, הרי שהוא מגלם פוטנציאל לפגיעה ממשית בצרכנים – אשר יש סכנה כי מידע חיוני ביחס  לחסכונותיהם אצל אותם גופים מוסדיים, לא יגיע לידיהם. הגופים המוסדיים בישראל משרתים ציבור לקוחות גדול ומגוון, ממגזרים שונים – ביניהם עמיתים/מבוטחים רבים שאינם אמונים על שימוש במחשב, ברשת או בדואר אלקטרוני, ובכלל זאת קשישים, אוכלוסיות מעוטות אמצעים ועוד אשר השינוי המוצע צפוי לפגוע בנגישותם למידע קריטי אודות חסכונותיהם, ללא כל הצדקה.

יצויין כי עד להוראה זו על החברות לבדוק באופן אקטיבי מול הצרכן באיזה דרך הוא בוחר לקבל את הדיווח השנתי שלו וכי משלוח הדיווח באמצעים דיגיטליים הינה רק לאחר הסמכה מפורשת של הצרכן אך כעת מבקשים בחברות לשנות זאת ולהטיל את האחריות על הצרכן כך שאם הצרכן לא השיב לפניית החברה רשאית היא לשלוח לו בדרך שתבחר.

במכתבו לח"כ מקלב מציין מר שרעבי כי רשות שוק ההון ביטוח וחיסון פועלת לשמירת העמיתים ומבוטחים בין היתר על ידי מתן מגוון כלים להעלאת המודעות הפנסיונית בקרב הציבור ולהנגשת המידע והזכויות למבוטחים כל זאת במטרה לאפשר למבוטחים קבלת החלטות מסכלות בנושא, בסיכומו של דבר לא נפגע במצב הקיים לגבי מבוטחים שאינם אמונים על האמצעים הדיגיטליים אלא נוסיף אמצעים נוספים לאוכלוסיות החפצות בכך ככל הניתן לצרכי כללה מבוטחים ומנגישות את המידע למבוטחים.

כתיבת תגובה