הממשלה תאשר הבוקר: רפורמת היתרים, תכנון ובנייה בתעשייה

בנט וברביבאי יביאו לאישור הממשלה את הרפורמה לקיצור תהליכים בתעשייה | במסגרת הרפורמה – הקלה בבירוקרטיה והרגולציה בתחומי התכנון והבניה, וקידום ודאות תכנונית לתעשייה בישראל | משך הזמן להקמת מפעל בישראל יקוצר לשנתיים במקום 5-4 שנים במצב הקיים | יוקם מרכז רישוי היתרים שיקצר את זמן ההמתנה ב-50% | עבור 30% מהבקשות – משך הזמן להוצאת היתר בנייה יצומצם משנתיים ל-3 חודשים בלבד 

מתחמי תעשייה ומסחר באופקים | צילום אילוסטרציה: איציק קריספל

הממשלה תאשר בישיבתה השבועית הבוקר את הצעת ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, לחיזוק התעשייה הישראלית בתחומי התכנון והבנייה.

ההחלטה היא פרי עבודתה של ועדה בין-משרדית, אותה הובילו משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד ראש הממשלה, יחד עם מינהל התכנון וגורמי מקצוע נוספים.

על פי המצב הקיים היום, הליך הקמת מפעל בישראל אורך בין 4-5 שנים והוא נובע מהליך מורכב הכולל אישורים שונים של עשרות גורמים בממשלה וברשות המקומית, זאת לצד איתור קרקע זמינה לתעשייה. במסגרת פעילות הוועדה, נותחו הקשיים העומדים בפני היזמים המעוניינים להקים או לשדרג מפעל: איתור והקצאת קרקע, תכנון סטטוטורי וקבלת היתר בנייה.

ההחלטה כוללת פיילוט, במסגרתו יוקם מרכז רישוי היתרים ראשון מסוגו בצפון הארץ. פעילות המרכז צפויה להפחית את משך הזמן להוצאת היתר בנייה למפעלים חדשים וקיימים בכ-50% מהמצב כיום.

במרכז יועסק כח אדם ייעודי שיוקצה לטובת המהלך ויכלול את נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציבות הכבאות ופיקוד העורף, בשיתוף עם הוועדות המקומיות מטעם השלטון המקומי. מדובר במודל ייחודי המביא את כלל גורמי הממשלה והשלטון המקומי לשתף פעולה ולעבוד יחד, באופן ששם את היזם במרכז וחוסך ממנו את ההתרוצצות בין הגורמים השונים, מצמצם עלויות מיותרות, מעניק ודאות ומקצר את לוחות הזמנים. מודל ייחודי זה יעסוק גם בזיהוי חסמים רוחביים בהליך היתר הבנייה לתעשייה, והמלצה לגורמים הרלוונטיים על פתרון החסמים.

מהלך משמעותי נוסף שיקודם במסגרת הרפורמה הוא קידום תקנות פטור מהיתר בנייה לתעשייה. לצורך השקעה בחדשנות או התאמות ברגולציה, להן נדרשת התעשייה באופן תכוף, להבדיל מבניינים למגורים, יש צורך בייעול התהליך בכדי שהתעשייה תוכל להתאים עצמה בקלות ויעילות למציאות המשתנה.

תקנות הפטור יקצרו את משך הזמן של הוצאת היתר בנייה למספר עבודות מוגדרות, משנתיים לשלושה חודשים בלבד, ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות בתעשייה.

התקנות מאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים כגון מחסנים, מתקנים טכניים, שטחי תפעול ועוד, ובכך לקצר את משך הזמן להתחלת הבנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד.

 על מנת לשמור על האינטרס הציבורי, התקנות קובעות הליך דיווח לוועדה המקומית לפני ואחרי ביצוע, על מנת לוודא את יישום התקנות כראוי. כמו כן, ההליך שם דגש על נושאי בטיחות וסביבה, כך שמחד, ישנה הקלה ברגולציה על התעשייה ומאידך, נשמרת ההקפדה על הבטיחות ואיכות הסביבה.

עוד כוללת ההחלטה מסמך מדיניות לתכנון מפורט של אזורי תעשייה, המתמקדת בפתרון חסמים נפוצים בתכנון לתעשייה בישראל, בדגש על רגולציה סביבתית, התאמת התכנון הסטטוטורי לדרישות רישוי הבנייה, תחבורה ועוד. בנוסף, יכונס צוות עבודה לשיפור וליווי קבוע של סוגיות מקרקעין ותכנון ובנייה לתעשייה, אשר יורכב מנציגי משרד הכלכלה והתעשייה, רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "בשורה נפלאה לענף התכנון והבנייה בישראל. כדי שהכלכלה תצמח והמשק ישגשג, המדינה צריכה לאפשר לבעלי העסקים לרוץ קדימה ולהפריע כמה שפחות. היזמים הם הרוח החיה ואנחנו צריכים לסייע להם, לא לעכב אותם בפרוצדורות מיותרות ומסובכות. משך שנים המדינה הקשתה בהקשרים הללו, עכשיו אנחנו משחררים את הפקק ועושים צעד נוסף למען המגזר העסקי בישראל".

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "שיפור הסביבה העסקית והפחתת נטל הרגולציה הוא יעד לאומי אשר נועד לקצר זמנים באופן משמעותי, כדי לאפשר לתעשייה ולמגזר העסקי להתחרות באופן הוגן ולהוביל את המשק לצמיחה. אני מברכת על היכולת לכנס פרויקט מורכב זה, המבוסס על שיתופי פעולה מקצועיים בין משרד הכלכלה והתעשייה למשרדי ראש הממשלה והפנים".

כתיבת תגובה