הממשל יושבת? טראמפ דחה את חבילת הסיוע שאישר הקונגרס

לאחר שהקונגרס אישר 900 מיליון דולר – חבילת הסיוע שהייתה אמורה להתניע את הכלכלה בארה"ב נדחית שוב • דחיית החתימה על חבילת הסיוע מסכנת מיליוני מובטלים • הממשל בוושינגטון בדרך להשבתה בראשית ינואר?

ארה"ב | צילום: pixabay

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הפתיע בסוף השבוע את הדמוקרטים והרפובליקנים גם יחדיו כאשר הודיע על סירובו לאשר את חבילת הסיוע בסך 900 מיליארד דולר למאבק במשבר הקורונה. בציוץ בטוויטר כתב טראמפ: "תביאו לאנשים שלנו את הכסף!". טראמפ טוען כי חבילת הסיוע כוללת מענק קטן מדי לאזרחי ארה"ב, הוא קרא להגדיל את המענק של 600 דולר לכל אדם במשק בית שהכנסתו השנתית עד 75,000 דולר, ל-2,000 דולר.

אלא שהמענק הוא סעיף אחד בתוך חבילת הסיוע הכוללת סעיפים רבים. החבילה היא חלק מהתקציב המיועד למרבית הפעילות השגרתיות של הממשל עד לחודש ספטמבר 2021, כך שללא אישורו של טראמפ, חלקים ניכרים מן הממשל הפדרלי יושבתו ב-29.12 ועובדיהם יישלחו לחל"ת. מדובר בנזק אדיר לכלכלה ולמשק האמריקאי. לפני כשנתיים כאשר טראמפ דרש תקציב לבניית החומה בין ארה"ב למקסיקו, הושבתו השירותים הפדרליים במשך למעלה מחודש. השבתת הממשל רגע לפני השבעת הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, תחולל מהומה של ממש בארה"ב.

הטבה נוספת בחבילת הסיוע היא תוספת מענק של 300 דולר בכל שבוע למובטלים, בנוסף לכספים המתקבלים מהרשויות המקומיות. על פי נתוני משרד העבודה בוושינגטון מדובר בכ-14 מיליון איש שיכולים לרעוב מחר ללחם או להיזרק לרחוב. סיבה נוספת להיזרק מהבית לרחוב טמונה בסעיף אחר הממשיך בחודש נוסף את תוקף איסור פינוי בכוח של דיירים שפיגרו בתשלום שכר הדירה. החשש הוא שאם התקציב לא יעבור, מיליוני אמריקנים ימצאו את עצמם ברחובות בעיצומו של חורף קשה.

פגיעה בשכבות החלשות

פרשנים בארה"ב טוענים כי טראמפ עדיין 'כועס וזועם' על תוצאות הבחירות והוא 'שופך את המים עם התינוק'. אי אישור התקציב כנקמה על תוצאת הבחירות, יפגע ברפובליקנים ובדמוקרטים כאחד. התנגדות טראמפ לתקציב באה לאחר שגם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים תמכו בה. יצויין, כי מלכתחילה הדמוקרטים דרשו להעניק סכום גבוה יותר ממה והרפובליקנים התנגדו. עם אישור התקציב יתאפשר גם להעביר מיליארדי דולרים עבור חלוקת מזון לעניים, תמיכה בבתי ספר ובהשכלה הגבוהה ואף תקציבים לחיזוק בתי חולים.

כעת עומדים בפני טראמפ שתי אפשרויות גרועות האחת מהשנייה. אם יטיל הנשיא וטו על התקציב, הרי שיידרש רוב של שני שלישים בשני הבתים על מנת לבטל את הווטו. הצפי הוא שמכיוון שהחוק הובל על ידי שני הצדדים יהיה קל לאשררו מחדש אולם הדבר עדיין דורש דיונים וזאת עם חופשת החגאות.

במקרה הגרוע יותר, טראמפ פשוט לא יאשר ולא יחתום על החוק עד שהקונגרס יתפזר אוטומטית בתחילת ינואר, במקרה שכזה הממשל יושבת, המובטלים לא יקבלו את כספם והשכבה הענייה של המשק האמריקני תיפגע עוד יותר עד להתכנסות הקונגרס החדש והדיונים החוזרים. גם המאבק בנגיף הקורונה שגבה את חייהם של כ-340 אלף אמריקנים ייפגע קשות מחוסר תקציב להפצת החיסונים לנגיף ולביצוע בדיקות אבחון.

הפתעת השנה

באתר News1 נטען כי דרישתו של טראמפ הפתיעה את שתי המפלגות, שכן הסכום שנקבע היה על-פי הצעתו של שר האוצר, סטיב מנוחין – אחד האנשים הנאמנים ביותר לטראמפ והשר הבכיר היחיד שנותר מן ההרכב המקורי של הקבינט.

בנקודה זו התהפך הגלגל. הדמוקרטים, שתמכו מלכתחילה בסכום מוגדל, הציעו לבית הנבחרים לאמץ את דרישתו של טראמפ, אולם הרפובליקנים מצידם דחו את ההצעה. חנוך בן-חיים, כתב 'המודיע' טען היום בשם מקורות שונים, כי הדמוקרטים ינסו להעביר הצעת חוק להגדלת המענקים הישירים (הקצבאות שדורש טראמפ. ד"ש) בהצבעה פה אחד עם עמיתיהם הרפובליקנים, זאת על מנת שחוק התקציב לא יתעכב. אולם מספיק שאחד מחברי הבית יתנגד לכך כדי שההצעה תיפול.

נוסיף, כי חבילת התמריצים הפיסקליים של 900 מיליארד דולר כוללת בתוכה סיוע עמוק יותר למשק מאשר חבילת סיוע על סך 2.2 טריליון דולרים שאושרה בחודש מרץ. החבילה כוללת בין היתר הסכמה שהבנק המרכזי ישמור על סמכותו להקים תוכניות למתן הלוואות חירום מבלי להזדקק לאישור הקונגרס, אך לא יוכל לשחזר תוכניות קודמות. כמו כן כוללת החבילה 30 מיליארד דולר מעניק לעסקים קטנים; 15 מיליארד דולר לאולמות כנסים והופעות; 284 מיליארד דולר לקרן הלוואות לעסקים קטנים; 30 מיליארד דולר לתוכנית הפצת חיסונים לקורונה בנוסף לתוכניות רבות אחרות.

כתיבת תגובה