המסילה המזרחית: חלופה חדשה תאפשר הקמת תחנה סמוך לחריש

מסילת מנשה מחברת בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלה על ידי חברת נתיבי ישראל, לבין מסילת העמק המחברת את חיפה לבית שאן, ומהווה מסדרון נוסעים ומטענים מרכזי בדופן המזרחית של ישראל | המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה חלופה הממשיכה את היצמדות המסילה המזרחית לכביש 6 גם במקטע זה | המשמעות: תתאפשר הקמת תחנת נוסעים בסמוך לחריש

שכונת בצותא בחריש מבית שפיר מגורים | צילום: רודי אלמוג

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אישרה היום (ג') את הצעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת נתיבי ישראל לחלופה חדשה לתוואי מסילת מנשה. החלופה אושרה היום בועדה בכפוף להליך התנגדויות של הציבור.

מסילת מנשה מחברת בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלה על ידי חברת נתיבי ישראל, לבין מסילת העמק המחברת את חיפה לבית שאן, ומהווה מסדרון נוסעים ומטענים מרכזי בדופן המזרחית של ישראל.

התכנית הסטטוטורית למסילה מקודמת בימים אלה במועצה הארצית ונמצאת בשלב עריכת תסקיר השפעה על הסביבה.

במקטע המרכזי של התכנית, נבחנו בעבר שתי חלופות: תוואי מערבי המרוחק מהיישוב חריש ותוואי מזרחי החוצה את חריש במנהור ופוגע בישובים במרחב ובסביבה.

הועדה בחנה חלופה שלישית ("מרכזית"), הממשיכה את היצמדות המסילה המזרחית לכביש 6 גם במקטע זה. חלופה זו מאפשרת הקמת תחנת נוסעים בסמוך לחריש, תוך מזעור השפעות סביבתיות וצמצום פגיעה בישובים במרחב. להערכת גורמי המקצוע זו החלופה המיטבית מבין השלוש, תוך בחינת מכלול השיקולים.

מסילת מנשה, המחברת בין המסילה המזרחית החדשה לבין מסילת העמק, תתפצל מהמסילה המזרחית באזור עמק חפר, ותתחבר למסילת העמק בין תחנת מגדל העמק – כפר ברוך לבין תחנת יקנעם – כפר יהושע. המסילה תשרת את תושבי עמק יזרעאל המעוניינים להגיע ישירות למרכז הארץ ללא צורך במעבר בחיפה, כפי שנדרש במצב הנוכחי. כמו כן, המסילה תהווה ציר מרכזי בתנועת המטענים לכיוון צפון הארץ, ותאפשר הובלת מטענים ברכבת ממסוף המטענים בבית שאן לאזור המרכז והדרום ללא מעבר במסילת החוף העמוסה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "המסילה המזרחית היא אחד הפרויקטים הגדולים, המשמעותיים המבוצעים במסגרת תוכנית משרד התחבורה לחיבור מדינת ישראל.התחלתי לקדם אותה כבר בקדנציה הקודמת שלי במשרד התחבורה, והיום אנחנו רואים את הפירות. בראשית דרכו, הפרויקט נתקל בהתנגדויות רבות, רובן מסיבות לא ענייניות. התעקשתי על חשיבותו כציר מרכזי המחבר את המדינה מצפון לדרום ומקרב את הפריפריה למרכז. לחלופה שהצגנו היום במועצה יש יתרונות רבים ועם אישורה פתוחה כעת הדרך להתקדמות מהירה של מסילת מנשה על כל חלקיה, ושל המסילה המזרחית בכלל. יחד נמשיך לחבר את ישראל!"

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "מאז ה-7 באוקטובר פועל משרד התחבורה בשני מסלולים מקבילים: האחד הוא מתן מענה מיידי לצרכים ולפערים הגדולים שנוצרו עקב המלחמה; והשני הוא המשך תכנונם וביצועם של המגה-פרויקטים המשמעותיים שנועדו לחבר את ישראל ולשנות את פניה. היום התקדמנו שלב נוסף בקידום המסילה המזרחית, פרויקט הדגל של השרה רגב שישתלב בסופו של דבר בקו הרכבת המהיר בין קרית שמונה לאילת. זהו מסע ארוך ומורכב ואני בטוח שנעמוד בכל האתגרים ונשלים אותו עוד בעתיד הקרוב".

כתיבת תגובה